träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen?

Tränar några gånger i veckan på gym, dag 1 kör jag biceps, triceps, axlar och mage. Dag 2 bröst, rygg och mage. Jag kör inte allt för mycket ben men det blir någon gång i veckan iaf. Sen försöker jag hinna med ett litet löppass eller liknande några gånger i veckan..

Nu är det så att vi fick en bänkpress till jobbet :D Men vad jag undrar är hur kroppen reagerar om man tränar samma muskel 2 gånger om dagen.. Jag vet att man inte ska träna samma 2 gånger om dagen så det undviker jag.. men jag har även hört om dom som tränar 2 pass om dagen...

Så bänkpress 2 gånger om dagen är bra eller dåligt?
 
Hej Patriksg,

Du lär inte få nåt entydigt svar på detta. Som du sa har jag också hört att musklerna behöver återhämtning, gärna minst ett dygn innan man kör samma igen. Å andra sidan har jag inte sett några vetenskapliga studier av detta (styrketräning är ju rena religionen, folk säger ditt och datt och har aldrig, aldrig aldrig nån underbyggnad för det). De flesta som uttalar sig är "proffs", och om deras råd verkligen är applicerbara på oss vanliga dödliga som bänkar lite då och då och inte har ett fullständigt analt schema för kost och träning, det vet ingen. Det är ju få vanliga joggare som tränar och tänker som Anders Szalkai... Om du lyfter 2x per dag är det garanterat bättre än att inte lyfta alls eller lyfta sporadiskt, men kanske skulle du kunna maxa effekten om du lyfte si eller så. Vem vet.

Mitt råd är att du vänder dig till nåt styrketräningsforum. Försök sen (kritiskt!) bilda dig en uppfattning om vilka råd som går att lita på.
 
Så brukar det vara. Frågar du 1000st så får du 1000 olika svar.. =) Ska leta upp en "tränings forum" eller ni kanske har något att rekomendera??
 
Tror inte det är nån större vits att köra exakt samma övning(bänkpress) 2ggr per dag! Därimot gärna 2pass träning om dan! Jag tex löptränar 3ggr i veckan kör gym 3ggr paddlar 3-4ggr + lite cykel(mtb) 2ggr i veckan, är aldrig skadad försöker variera träningen så mkt som möjligt!
Även elit löpare kör ju ej samma pass 2ggr per dag,kanske intervallträning på fm å ett LD pass på em!
Tex spring på morgonen kör gym på em ;)

/Janne
 
Allt handlar om varför du ska träna och vilka mål just du har. Vill du ha stor uthållighet så är det väl inga problem att träna hela dan. Titta på bönder, bergsmän eller skogsarbetare (förr i tiden). De jobbade väl hårt 7 dagar i veckan, Blev stora som hus och grymt starka och uthålliga. Så att träna så är ju mer att vänja kroppen till att arbeta hårt och på så sätt få styrka. Alternativet är kanske att skaffa "luftmuskler" som de flesta föredrar idag...
 
låg vikt på stången och uthållighet som mål - inga problem.
stor vikt på stången med maxstyrka/volym eller explosivitet som mål - då är väl vila en nödvändighet.

så ser det ut i min bok. sant? ingen aning.
 
Tror inte det är nån större vits att köra exakt samma övning(bänkpress) 2ggr per dag! Därimot gärna 2pass träning om dan! Jag tex löptränar 3ggr i veckan kör gym 3ggr paddlar 3-4ggr + lite cykel(mtb) 2ggr i veckan, är aldrig skadad försöker variera träningen så mkt som möjligt!
Även elit löpare kör ju ej samma pass 2ggr per dag,kanske intervallträning på fm å ett LD pass på em!
Tex spring på morgonen kör gym på em ;)

/Janne

Håller med Janne - ser ingen som helst anledning till att köra samma muskelgrupp två gånger om dagen!

Janne har ett bra schema där - något fler borde ta fasta på om tiden fanns! (Imponerad)

Angåender träningforum, just nu i är nog www.kolozzeum.com det största forumet, där samlas en mängd personer med bakgrunder såsom sjukgymnaster, personliga tränare och elit idrottare - men var fortfarande källkritisk, det finns många tyckare och allvetare!

Ödmjukast, en som inte är allvetare utan ständigt nyfiken,
Marcus
 
jag tror inte att du får 1000 svar, jag är ganska övertygande om att du kommer att få ett liktydigt svar. det beror väldigt mycket på hur du tränar, kör du kardiovaskulärt så blir det ingen direkt skillnad på att köra skidor eller rodd, det fungerar utmärkt att köra 2 pass per dag.. dock ser jag ingen som helst anledning till det, just styrketräning med vikter är bäst för explosivitetsträning och då behövs vilan mellan passan, ju tyngre ju mer vila.. det handlar om läkning och det kommer man inte ifrån vad man än säger, det enda sättet att attrahera ytterligare muskelfibrer är att köra explosivt och tungt, då går en massa fibrer sönder och dessa måste få en chans att läka innan man dammar på igen.
 
Beror mycket på hur vältränad du är också. Två gånger om dagen är mycket om du kör hyggligt hårt. Att du knappt tränar ben antyder att du inte är särskilt rutinerad (ingen värdering i detta påstående). Risken är att du åker på skador som stoppar din träning. Det är lätt att överbelasta kroppen med styrketräning. Sen klan man fråga sig hur stor nytta du har av två pass om dagen. Orkar du genomföra det på ett meningsfullt sätt?

Det finns massor av forskning på området men den är inte så lätt att ta till sig - den är rätt "spretig". En bra, systematisk sida med mycket om styrketräning är exrx.net.
 
Tack för alla svar!

Känns som att jag ska låta bli att träna bänk 2 gånger om dagen. Har läst och frågat runt lite och det låter som att men bara sliter ut sig.

Ska lägga upp ett lite mer seriöst schema över min träning. Vill då ha en dag där jag kör löpning och ben.

Tack igen för alla bra svar!
 
Frågan man skall ställa sig, tror jag, är:
Vad vill jag uppnå? Jag tror det finns en svar där för dig, just nu. Kanske ett annat än nyss. Och ytterligare ett tredje om du tänker efter om ett tag. Hursomhelst; ge gärna denna varförtränarjagfråga en chans, prova den. Ibland är svaret riktigt spännande och ger ny energi till stordåd med eller utan jättemycket bänkpress. :)
 
Belastning

Att träna bänkpress 2 pass/dag är inte att rekommendera.

All träning handlar om belastning och återhämtning.

Det finns vetenskapliga studier som visar vad olika träningsbelastningar kräver i återhämtningstid.
Sedan är är frågan vad man tränar i bänkpress tränar man maximal styrka, explosiv styrka eller snabbstyrka? Eller bygger man muskelmassa oavsett vilket man tränar är återhämtningstiden för ett sådan pass minst 48 timmar vid riktigt höga belastningar i maximala hastigheter kan det ta upp till 3 dygn innan muskulaturen är tillräckligt återhämtat för att kunna genomföra nästa pass.

Struntar man att träna efter dessa metoder kommer det bara att bli en ständig nedbrytning som kommer att leda till överbelastning och en skada som följd. Om du är intresserad av träningslära kan du gå in på www.riggberger.dinstudio.se under fliken träningslära styrketräning där finns det mesta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.