Träna på morgonen ?

Tja
Har planer på att börja träna främst kondition i form av inlines och löpning på morgonen innan frukost. Är detta direkt olämplig med tanke på att man inte ätit på länge oso.
Räcker det att man käkar efter träningen, alltså frukost eller bör man äta något även innan man sticker ut?

Kan ju samtidigt efterlysa någon Lundabo som är sugen att hänga på o träna på mornarna? Alltid lättare att komma upp om det är nån mer som ska me o träna :)
[Ändrat av Albertsson 2004-09-05 kl 22:50]
 
Hej

Ett kort svar är: ja det går fint att träna lågintensivt före frukost. Ett lite längre svar finns nedan.

Kroppen kan utnyttja olika reserver som bränsle. I det här fallet kan vi stryka de första sekunderna av ansträngning, men därefter föjer glucos och fett.

Glucos lagras i musklerna när man äter, framför allt kolhydrater laddar upp depåerna. När glucoset tagit slut, vilket det gör vid olika tidpunkter beroende på när du senast åt, vad du åt och hur din korpp är van vid ansträngning, så börjar du förbränna fett.

På morgonen är det vanligt att det är länge sedan man åt. Då kommer följaktligen glucosdepåerna att vara låga och du kommer ganska snart att gå på fett som bränsle. Det går alldeles utmärkt, alla som sysslar med långdistans av olika slag använder detta bränsle. En normalviktig man (70-75 kg) bär på en fettenergireserv av någonstans runt 20 maratonlopp, så det lär inte ta slut. Men - man måste lära sin kropp att funka på detta bränsle, för de flesta är ovana vid det. Alltså kommer det att kännas trögt och tungt i början, så du bör köra i en långsam takt.

Att försöka få ut explosivitet ur fett är inte lönt, det händer inte. Det är därför som en del idrottare som kört för hårt i början av ett långt lopp kan gå in i den så kallade "väggen". Väldigt enkelt kan man beskriva det som händer med att glucogenet tar helt slut och att de inte är vana vid att att gå på fett som bränsle, eller att de försöker fortsätta i ett för högt tempo för att detta bränsle ska funka.

Förlorat glycogen kan inte ersättas under arbete, utan först när man vilar. För snabbåterhämtning ska man därför äta så kallade snabba kolhydrater direkt efter träning. I ditt fall kan banan i frukostfilen vara bra (jag antar att du tänkt äta frukost direkt efter träningen).

Lär man däremot kroppen att spara på en del glycogen (vilket man, enkelt sagt, gör genom träning), så kommer den att slå över på fett som bränsle innan glucogenet är helt slut, så fort man ligger under en viss pulsnivå (individuellt var det är) träder då detta in. Då sparas glycogenet till senare. Detta kan vara speciellt bra om det blir en spurtuppgörelse i triathlon eller om man ska förbi ett crux på en långklättring osv.

Som du säkert förstår äv även detta ett mycket kort svar. Det finns hyllmeter att läsa i ämnet...
 
trögstartad morgon

Min spontana reaktion är att ta det lugnt...på morgonen är alla muskler, senor och leder stelare (bl.a.?) pga att kroppstemperaturen är lägre. Det är alltså ännu viktigare att starta träningen försiktigt, med ordentlig uppvärmning. Det går inte att köra "som vanligt" som om man skulle träna på kvällen (dvs det går ju, men skaderisken ökar förstås).

Så, i min amatörvärld låter "konditionsträning" kanske inte optimalt att köra på morgonen, i alla fall inte hård dito. Men nu spekulerar jag förstås, vilket jag alltid brukar göra;) Men jag finner visst stöd i Lilla Mys mkt informativa svar ovan...

Träna lugnt!
:) Kalle G
 
Racinglandslaget i kanot tränar alltid innan frukost på sina läger och det är inte någon lågintensiv träning vi pratar om själv har jag jävligt svårt för det hela men de flesta går upp en kvart innan och tar en banan för att sedan gå ut och köra 45-60 min hård intervallträning. Det samma görväl simmarna jämt. Att kunna träna på sådana tider beror mer på vilken typ av människa man är. Är man trögstartad ärdet svårt ärman morrgonpigg är det ingen fara alls
 
Tar man en banan kan man givetvis köra på högre varv, bananer har högt GI och ger alltså en tämligen snabb blodsockerhöjning (och följakligen en dito dal när man förbrukat den snabba energin). Snabb träning på fastande mage gör inget annat än bryter ned musklerna, så även om vissa gör det är det knappast att rekommendera.
 
Kör hårt säger jag bara!

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara problemet. Få i dig en banan eller något liknande, om du inte har lust att gå upp riktigt tidigt och äta frukost. Sen är det bara ut och köra. Vad gäller konditionsträning så kör jag 90% av all min träning på morgonen. Både hårda intervallpass och långa distanspass. De är väl bara när jag inte kan pga tidsbrist som jag tränar på kvällen.

Det där med att det är för kallt på morgonen köper jag inte! I Sverige så är väl träningsklimatet inte riktigt den bästa. Ska man anpassa sig efter vädret så skulle man inte ens kunna träna i ett par månader.

Sen beror det självklart på vilket sorts person du är. Är du någorlunda morgonpigg så ska det nog gå strålande. Jag känner att jag har mer krafter på morgnonen än på kvällen. Sen är det jäkligt skönt att ha avklarat träning tidigt på dagen. Då har man det gjort och sen kan man ta det lungt resten av dagen.

/
 
känn efter..

jag tränar själv all träning på morgonen, både kondition och styrka.. det jag upplever som negativt är att det är svårt att få upp temperaturen till ideal arbetstemperatur, speciallt gällande styrka.. kroppen uppnår idealtemperatur 6timmar efter man vaknat så på det sättet så borde väl lunch-träning vara optimalt.. men, men.. jag gillar morgonträning!! värm upp och stressa inte!
 
lilla_my; sa:
På morgonen är det vanligt att det är länge sedan man åt. Då kommer följaktligen glucosdepåerna att vara låga och du kommer ganska snart att gå på fett som bränsle.

Betyder det att regelbunden konditionsträning på morgonen på sikt leder till minskat kroppsfett eller blir kroppen bättre på att ta upp fett? Vad är i så fall nettoeffekten?

/Daniel
 
dangermouse; sa:
lilla_my; sa:
På morgonen är det vanligt att det är länge sedan man åt. Då kommer följaktligen glucosdepåerna att vara låga och du kommer ganska snart att gå på fett som bränsle.

Betyder det att regelbunden konditionsträning på morgonen på sikt leder till minskat kroppsfett eller blir kroppen bättre på att ta upp fett? Vad är i så fall nettoeffekten?
På lång sikt innebär det att man "lär" kroppen att använda fett som bränsle. Man får ökad förbrukning av fett, vilket innebär minskat beroende av intag av kolhydrater under långa pass.

Hur stora effekterna är beror även på hur du tränar i övrigt och din kost.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.