Träna för mycket

Halloj!
Jag har kommit igång rejält med träningen igen. Jag har inte lett spinningpass på ett år och nu har jag börjat igen. Leder 3 pass i veckan.
Jag är lite orolig över att jag tränar för mycket, så här såg min förra vecka ut:

Lördag: Forza (träning med träsvärd)
Söndag: Löpning 56min (ca 1 mil).
Måndag: Spinning 60min (ledde)
Tisdag: Vila
Onsdag: Spinning 45min (ledde)
Torsdag: Spinning 60min (ledde)
Fredag: Spinning 45min (ledde)

Problemet var att jag kände att musklerna värkte på måndagen och att jag var hängig före varje pass. Under själva passet var det inget problem. Jag sov som en stock på nätterna men vaknade alltid trött, och var alltid trött på dagarna.
Så i fredags bestämde jag mig för att inte träna något på hela helgen, det var toksvårt eftersom det var så fint väder, då ska man ju ut och springa. Jag tog en promenad i några timmar istället, och läste bok hela söndagen.
Jag tycker väldigt mycket om att träna, men det känns lite dumt om träningen gör att jag inte kan hantera vardagen.
Vad tror ni om mina symptom? Jag tror inte på överträning, för då ska man väl träna ganska mycket mer?
Jag blev förövrigt svettig av bara att gå till toaletten på fredagen och lördagen. Nu är det lite bättre, men musklerna känns som svag träningsvärk.
Ska leda pass idag igen och jag ser fram emot det :D

Jag tolkar detta som varningstecken. Hur mycket tycker ni är säkert att träna? Intensiteten på spinnningen är hög till mycket hög. Medelpuls på 150-160 och maxar på 180 någonstans.

Tacksam för svar!
MVH
/nisse
 
Lyssna på kroppen!

Hej

Mitt råd till dig är att lyssna på kroppens signaler. Visst är det ok att ha träningsvärk men inte att känna tröttheten som du beskriver. Vet inte vad du lägger in i begreppet "överträning" men om kroppen säger att du bör vila så är det nog det bästa. Ta det lungnt några dagar tills du känner att kroppen svarar igen. Kom ihåg att det är vilan mellan träningspassen som bygger upp kroppen. Träningen i sig bryter ner och vilan bygger upp, det är så det fungerar så du behöver inte känna dig lat om du vilar någon dag emellanåt. Om du inte får tillräckligt vila mellan passen blir det istället en nedåtgående spiral där du fortsätter att bryta ner kroppen.

Prova även att variera träningen mer. Jag kan känna som du beskriver om jag tränar för ensidigt, dvs. liknande pass, samma träningsform med samma intensitet och längd. Om man istället varierar mellan olika träningsformer (löpning, simning, styrketräning, cylking, spinning osv) så kan man träna oftare. Variera dessutom passens längd och intensitet. Gärna med hänsyn till hur det känns i kroppen. Om du känner dig lite sliten kanske du tar ett kortare pass eller ett lugnare.

En anledning till att även träna lågintensivt är att bygga upp och stärka kroppen så att du sedan även orkar mer högintensiv träning. Att öka träningsmängden bör göras långsiktigt för att kroppen skall hinna anpassa sig.

Fundera även vad du vill uppnå med träningen. Har du något speciellt mål eller är det för att må bättre?

Lycka till
/ Jan-Eric
 
Re: Lyssna på kroppen!

Mitt råd till dig är att lyssna på kroppens signaler.

Yes, jag lyssnar. Min kropp säger mer, mer, mer, mer. Den gillar att köra hårt och blir riktigt trött. Min hjärna säger "Nisse, sluta fåna dig, sov i två dagar så lovar jag att du kan köra ut dig ännu mer nästa gång".

Prova även att variera träningen mer.
Förra veckan var ganska extrem, oftast kör jag mina 3 spinningpass samt 1 styrketräningspass. Ok, jag erkänner om det är fint väder så sticker jag ut och springer också mest, schysst att komma ut i skogen lite + att man kommer någonstans vilket man inte gör om man går. Jag funderar på att börja klättra och eventuellt gå på ett Yogapass i veckan också. (Märks det att jag är singel och har inget vettigt att göra på kvällarna :D )

Fundera även vad du vill uppnå med träningen. Har du något speciellt mål eller är det för att må bättre?

Intressant fråga, jag har inte funderat på det på senaste tiden. Jag tränar för att kunna gå mer i fjällen sommar och vinter.
Just nu tränar jag för jag tycker det är skoj och att jag mår sunkigt om jag inte gör det.
Förut tränade jag för att gå ner i vikt. Nu vet jag att det i princip bara är att äta mindre och gå 1 timme varje morgon och kväll som fungerar för mig. Så jag kör bara hårt.
/nisse
 
schweingaard; sa:
Jag blev förövrigt svettig av bara att gå till toaletten på fredagen och lördagen. Nu är det lite bättre, men musklerna känns som svag träningsvärk.
Ska leda pass idag igen och jag ser fram emot det :D

Jag tolkar detta som varningstecken. Hur mycket tycker ni är säkert att träna? Intensiteten på spinnningen är hög till mycket hög. Medelpuls på 150-160 och maxar på 180 någonstans.

Tacksam för svar!
MVH
/nisse

Kanske en infektion på väg?

Jag tycker iaf att du inte skall ignorera dessa signaler. Bättre att ta det lite lugnare några dagar än att riskera en längre tids problem.

Om man läser olika träningsprogram så rekommederar man oftast att pulsera träningsmängden olika veckor. 3 veckors ökad träning följt av en lugnare vecka osv.

Sen är det ju den mentala biten oxå. För min del är ger det mycket mer att ge mig ut på cyklen ett par timmar i fint väder på helgen eller en eftermiddag än ett spinnningpass. Särskilt när man suttit inne och jobbat hela dagen. Men det är min personliga åsikt.

Variation är A och O för den mentala biten, man är ju ingen maskin.

/J-E
 
För att orka gå och bära bör du träna gå och bära i terrängen. Inget märkligt bara gå och njuta, precis som uppe bland bergen. Glöm inte paus utan säck och vilodag.
Lyssna på kroppen.

Go tur
 
Jag instämmer med ovanstående talare.

Min man som är vältränad och van att utföra sportaktiviteter som pågår i 10-12 timmar (läs långdistanstriathlon och Iron Man-tävlingar) fick jätteont i knäna när vi vandrade. Detta trots att vi tog det väldigt lugnt. Så man måste verkligen öva på att gå med packning i terräng! Man kan få väldigt ont även om man är vältränad...
 
Re: Re: Lyssna på kroppen!

schweingaard; sa:
Just nu tränar jag för jag tycker det är skoj och att jag mår sunkigt om jag inte gör det.
Förut tränade jag för att gå ner i vikt. Nu vet jag att det i princip bara är att äta mindre och gå 1 timme varje morgon och kväll som fungerar för mig. Så jag kör bara hårt.
/nisse

Klassiska symtom,du knarkar träning...


peter
 
Re: Re: Re: Lyssna på kroppen!

ping; sa:
schweingaard; sa:
Just nu tränar jag för jag tycker det är skoj och att jag mår sunkigt om jag inte gör det.
Förut tränade jag för att gå ner i vikt. Nu vet jag att det i princip bara är att äta mindre och gå 1 timme varje morgon och kväll som fungerar för mig. Så jag kör bara hårt.
/nisse

Klassiska symtom,du knarkar träning...


peter

Vem gör inte det som tränar regelbundet?
 
Re: Re: Re: Re: Lyssna på kroppen!

crazy; sa:
ping; sa:
schweingaard; sa:
Just nu tränar jag för jag tycker det är skoj och att jag mår sunkigt om jag inte gör det.
Förut tränade jag för att gå ner i vikt. Nu vet jag att det i princip bara är att äta mindre och gå 1 timme varje morgon och kväll som fungerar för mig. Så jag kör bara hårt.
/nisse

Klassiska symtom,du knarkar träning...


peter

Vem gör inte det som tränar regelbundet?

Det är nog sant,tur är väl det att man i det närmaste är absolutist på den fronten numera och byggde upp råstyrkan när man var en liten parvel.


peter
 
Hej!
Jag tänkte rapportera hur det ser ut nu.
Jag leder 3 spinningpass i veckan, där jag ut mig totalt varje gång (jag har problem att räkna deltagar brickorna efteråt). Sedan kör jag lite styrka hemmavid, uppdragning på stång, armböjningar, diverse hantelövningar.

Jag är mer tränad nu, jag känner att jag är på gränsen under passet, men efteråt så får jag tillbaka andningen snabbt och inom någon minut är pulsen nere under 100. Jag upplever att jag får träningsvärk på ställen jag inte tränat och att mina axlar och armmuskler växer (det kan även vara generell fettminskning). Jag är fortfarande trött ofta, men jag känner att det avtagit.

Jag bävar inför nästa vecka. Ska på spinningkonvent på söndag och köra 3 pass, sedan leder jag pass på måndag och onsdag. Huga, jag hoppas jag håller :D

Ska nog inte vara några problem. De skader jag kännt av tidigare gör sig väldigt sällan påminda nuförtiden.
/nisse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
flanell För mycket Frukt??? Träning och hälsa 20
millimeter För litet eller för mycket? Träning och hälsa 1
joakimmen Hur mycket väger armen? Träning och hälsa 26
Taras Hur mycket klarar kroppen av? Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.