Trä för reling till kanadensare

Jag har en glasfiberkanadensare där plastprofilen som utgör reling spruckit. Det är andra gången det händer och eftersom tillverkaren lagt ner verksamheten verkar det svårt att få tag på en ny bit. Att den spruckit två gånger oroar mig också en del och jag tänkte därför bygga ny reling i trä.
Amerikanska sidor talar om Ash, Maple, Cherry, Elm osv. Att hitta dessa träslag på den lokala bygghandeln är knappast möjligt och ett skäl till att jag tänkte göra nytt i trä är möjligheten att få tag på material om det behöver repareras i framtiden.
Så min fråga är därför: Vilket material till reling? Och om det inte är furu eller gran blir följdfrågan var jag får tag på det?
Jag vet att ek är ett alternativ men med de meterpriser som är idag och svårigheten att få tag på annat än planhyvlat så blir det alldeles för dyrt.
 
Ask är bra och håller väl om underhålls. Jag vet inte var du bor men små sågar brukar det gå att tala med. Kvistfritt skall det vara.
 
  • Gilla
Reactions: m71
Halvstav, dvs halv rundstav, har jag använt till avbärarlist på min båt.

Jag tog teakträ, inte det allra kostsammaste och hållbarheten är lämpligt för marint bruk. Kan ju oljas, eller fernissas om man vill, annars blir det silvergrått om obehandlat vilket också kan vara snyggt.

Trä kan man böja, basa med värme eller laska servar för att på det att följa skrovformen längs relingen, så det är ett användbart material.
 
  • Gilla
Reactions: m71
Halvstav kan nog funka till utsidan av relingen, men jag tvivlar på att jag får tag på annat än furu här. Och så återstår insidan där det krävs något grövre för att kunna fästa sitsar och stag.
 
Går det inte att laga plasten med polyester och glasfibermatta? Går det att ta bort däcks/relingsdelen och plasta underifrån?

Thure
 
  • Gilla
Reactions: m71
30x30mm fönstervirke av prima furu finns i finvirkesavdelningen på sågen. Klyv på mitten, montera på in- och utsida och hyvla till.
 
  • Gilla
Reactions: m71
Går det inte att laga plasten med polyester och glasfibermatta? Går det att ta bort däcks/relingsdelen och plasta underifrån?

Thure

Jo kanske. Men relingen är i någon slags vinyl och jag misstänker att polyestern inte skulle fästa så bra. Dessutom skulle det bli en fullagning jag inte skulle trivas med. Profilen är sådan att det blir svårt att komma åt underifrån.

30x30mm fönstervirke av prima furu finns i finvirkesavdelningen på sågen. Klyv på mitten, montera på in- och utsida och hyvla till.

Det är värt att ha i åtanke. Läste också att gran används men att den är lite mjuk, vilket är en nackdel. I övrigt lättarbetad och framförallt tålig för röta. Gran kan jag nog hitta.
 
Halvstav kan nog funka till utsidan av relingen, men jag tvivlar på att jag får tag på annat än furu här. Och så återstår insidan där det krävs något grövre för att kunna fästa sitsar och stag.

Det går väl att kombinera halvstav utvändigt med hyvlad fyrkantlist på insidan av relingen om det krävs (skruva genom båda och skrovet mellan) och limma om du hittar något för polyestern?

Var allt inkråm fäst i plastrelingen så är kanske inte det haveriet så oväntat? Trä blir nog mycket stadigare och tåligare. Vill man inte ha teak så kan man väl matcha olika träslag ut- och insida dessutom. Kärnvirke av fur, lärk (och kanske gran om inte kvistig) duger nog om man underhåller ytan med årlig olja och fernissa (det slipper man med teak, om man inte vill).
Jag satte avbärarlisten (den grånade) med distans (olika diameter av skivad bränsleslang- skruven i mitten, hålet pluggat med teakplugg/epoxy)) till "plastdäcket" eftersom den ursprungliga av för mig okänt träslag ruttnade av vatten i skarven uppifrån.
Mahognylisten står på däcket.


IMG_0321.jpeg
IMG_0320.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: m71
Kan du lägga ett par bilder på listen och tofterna i ett inlägg. Lite svårt att ge tips utan att veta hur det är konstruerat.

Vinyllist kanske finns att köpa i någon båtbutik?

Thure
 
Det är värt att ha i åtanke. Läste också att gran används men att den är lite mjuk, vilket är en nackdel. I övrigt lättarbetad och framförallt tålig för röta. Gran kan jag nog hitta.

Lägg ett lager epoxi och ett lager polyureranfernissa på så blir det en väldigt hård yta
Har fönstervirkesfuru på mina kanadensare och det gör jobbet.

Den stora utmaningen med relingar till farkoster med utmanande former är att hitta virke som är kvistfritt i tillräcklig längd. Nu vet jag inte hur din farkost ser ut, men att försöka böja virke med kvist brukar resultera i att det går av.
I brist på mer lämpade saker som till exempel ask, så är fönstervirkesfuru funkis. Långt, kvistfritt, väldigt bra fibervinkel samt bra beständighet mot röta. Lättarbetat också.
 
  • Gilla
Reactions: m71
Det går väl att kombinera halvstav utvändigt med hyvlad fyrkantlist på insidan av relingen om det krävs (skruva genom båda och skrovet mellan) och limma om du hittar något för polyestern?

Var allt inkråm fäst i plastrelingen så är kanske inte det haveriet så oväntat? Trä blir nog mycket stadigare och tåligare. Vill man inte ha teak så kan man väl matcha olika träslag ut- och insida dessutom. Kärnvirke av fur, lärk (och kanske gran om inte kvistig) duger nog om man underhåller ytan med årlig olja och fernissa (det slipper man med teak, om man inte vill).
Jag satte avbärarlisten (den grånade) med distans (olika diameter av skivad bränsleslang- skruven i mitten, hålet pluggat med teakplugg/epoxy)) till "plastdäcket" eftersom den ursprungliga av för mig okänt träslag ruttnade av vatten i skarven uppifrån.
Mahognylisten står på däcket.

Jo absolut går det att kombinera. Jag var mest tveksam till om jag kunde få tag på halvstav i teak. Allt är infäst i relingen och det finns många kanadensare med den konstruktionen. Jag tror snarast att problemet här har varit att det stag som sitter där skrovet är bredast har varit någon centimeter för lång och pressat ut relingen för mycket. Det är där relingen har spruckit.
Nu tycks det ha löst sig för ett snickeri i närheten har både fönstervirke (fet furu) och faktiskt ett lager med teak, så jag ska åka dit imorgon och se vad jag kan hitta.

Lägg ett lager epoxi och ett lager polyureranfernissa på så blir det en väldigt hård yta
Har fönstervirkesfuru på mina kanadensare och det gör jobbet.

Den stora utmaningen med relingar till farkoster med utmanande former är att hitta virke som är kvistfritt i tillräcklig längd. Nu vet jag inte hur din farkost ser ut, men att försöka böja virke med kvist brukar resultera i att det går av.
I brist på mer lämpade saker som till exempel ask, så är fönstervirkesfuru funkis. Långt, kvistfritt, väldigt bra fibervinkel samt bra beständighet mot röta. Lättarbetat också.

Det går att skarva bitar. Exempelvis har det här amerikanska företaget utbytesreling där bitarna är delade för att hålla ner frakten.
Jag tänker att jag kan göra likadant om jag inte hittar kvistfria fem och en halvmetersbitar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...