Torkat renkött hållbarhet?

Köpte lite torkat renkött som jag nu förvarar i kylen hemma. Hur länge kan man förvara torkat renkött? Förpackningen är öppnad. (Inget bäst föredatum finns.)
Är det bättre att förvara det i runstemperatur? (mindre fuktigt).

Tack på förhand

Johnny
 
Ett par veckor i en byxfick brukar väl inte vara något problem, så jag skulle gissa att du inte behöver orora dig för att ha det en månad i kylen.
Som med det mestaq annat så börjar angreppen på utsidan (haha) så om du upptäcker sådant är det bara skrapa av möglet och äta så länge den inte är helt täckt i det.
Om den är så stor att den räcker längre än en månad eller om du inte frekvent äter av den skulle jag nog rekomender att kasta in den i frysen.

(För att vara lite renhårig ska jag väl medela att jag inte är så nog med min egen mathållning i den bemärkelsen, jag ställer tex aldrig in en matrest i kylen om jag ska äta den innom 36h och har den stått framme i sommarhettan längre än 2dygn så brukar jag bar pastorisera den (hetta upp igen så att man tar död på den värsat bakteriekulturen).
Jag är aldrig magsjuk av min egen eller andras mat men har antagligen lite av en plåtmage vid det här laget. )
 
Köpte lite torkat renkött som jag nu förvarar i kylen hemma. Hur länge kan man förvara torkat renkött? Förpackningen är öppnad. (Inget bäst föredatum finns.)
Är det bättre att förvara det i runstemperatur? (mindre fuktigt).

Tack på förhand

Johnny


Är det verkligen mindre fuktigt i rumstemperatur, alltså nu med rötmånad och allt.

//Håkan
 
Mat bryts alltid ner om det finns fukt i kontakt med produkten. Mindre fukt = mindre problem. Lägre temperatur (tex frysning) innebär inte att man eliminerar ett problem, man bara förskjuter det till framtiden.

Torkat renkött innehåller små mängder vätska och tål en hel del, beroende på hur hårt torkat det är (finns ju hårda tärningar tex) så kan de hålla nästintill hur länge som helst.

Jag skulle, med öppnad förpackning och med osäker fuktmängd, slänga in biten i frysen och tina upp vid behov. Eller så skulle jag äta upp biten då det är så förbannat gott!

// Jocke, som föll för Norrlandstågets renskavsklämma för 20 spänn :)
 
Köpte lite torkat renkött som jag nu förvarar i kylen hemma. Hur länge kan man förvara torkat renkött? Förpackningen är öppnad. (Inget bäst föredatum finns.)
Är det bättre att förvara det i runstemperatur? (mindre fuktigt).
Ta den helt ur förpackningen och förvare din i kylen. Har torkat renkött i kylen. Rumstemperatur är sämre.
 
Ta den helt ur förpackningen och förvare din i kylen. Har torkat renkött i kylen. Rumstemperatur är sämre.

Appropå det så minns jag en diskussion för en tid sedan där det torkades ren högt och lågt blandannat i mitt kylskåp. Efter det så byggde jag en biltongbox som i min variant blev en riktig köttförstörare sen dess har jag inte torkat alls. Men så köpte jag en luftavfuktare i veckan, alltså stor och bra för att ställa i källaren och då slog det mej att i utblåset från den borde man hänga kött... Kan det vara nåt?

//Håkan
 
torkat renkött ska förvaras i kylen. Det håller garanterat ett halvår, säkert ännu mer. Öppnad i rumstemp. håller den nog ett par veckor iallafall.
 

avslutad210712

Gäst
Funderar lite. Vad är det för skillnad på torkat renkött jämfört med allt annat vi torkar eftersom vi säger att torkat renkött skall sparas i kylen medans allt annat går att förvara i skafferiet? Och att torkat renkött håller sig någon vecka utanför kylskåpet medans allt annat håller sig utan problem i ett år?

Min personliga uppfattning om renkött är att det är magert kött som passar alldeles utmärkt att torka och att förvara utanför kylskåpet men jag kanske har fel.
 
Funderar lite. Vad är det för skillnad på torkat renkött jämfört med allt annat vi torkar eftersom vi säger att torkat renkött skall sparas i kylen medans allt annat går att förvara i skafferiet? Och att torkat renkött håller sig någon vecka utanför kylskåpet medans allt annat håller sig utan problem i ett år?

Min personliga uppfattning om renkött är att det är magert kött som passar alldeles utmärkt att torka och att förvara utanför kylskåpet men jag kanske har fel.
Ingen skillnad alls. Bara det att om man har tillgång till en kyl så är det bättre att förvara maten i kylen än låta det ligga på bordet. Under vandrig liggen renköttet i ryggsäcken och den tar inte skada av det. Varför jag säger att det är bättre att förvara den i kylen är bara för att Google att jag har en luftfuktighet på 88%. Köttet blir otorrt om det ligger framme :)
 
Dessutom är det väl skillnad på torkat och torkat.

Jag torkar inte egen mat för mina utfärder, men antar att om man gör det så gör man det till ungefär samma nivå som när man torkar svamp.

Torkat renkött är väldigt olika beroende på vem som torkat det och beroende på i vilken mån det är rökt eller inte.

M a o så kan torkat renkött vara rätt otorkat i mitten av en grövre bit.

På samma sätt kanske man kan jämföra med lufttorkad skinka. Den är ju rätt otorkad när man äter den jämfört med hur färdigtorkad svamp är.
 
M a o så kan torkat renkött vara rätt otorkat i mitten av en grövre bit.

Precis. Torkat renkött är ju på sin höjd lite segt, inte krispigt som det blir när man torkar själv i ugn (t ex lövbiff härom dagen - mums).

Angående luftfuktighet så är den väl rätt så hög i kylskåp? Så det är kanske inte säkert att maten håller sig torrare av att man stoppar in den där - även om det är fuktigt i köket. Men den låga temperaturen gör väl å andra sidan nytta i och med att diverse tillväxter hämmas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
johnny76 Torkat kött Friluftsmat 54
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
HasseQ Renkött ? Friluftsmat 26
Overland Renkött Jämtland Friluftsmat 2
tbergman Renkött - Gällivare Friluftsmat 2
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...