Torkat renkött hållbarhet?

Torkat renkött

Jag äter en hel del renkött, både torkat och icke torkat. Vad jag kan säga är att det är svårt att säga något generellt, eftersom mycket beror på faktorerna runt omkring.

Men i princip så blir det bara så att det torkade renköttet blir hårdare/torrare ju längre tiden går. Förvarar man det i plastpåse och i kylskå så kan det under sommartid bildas mögel på ytan. Det blir oftast inte mögel om man bara har det liggandes i sval rumstemperatur. Ju luftigare desto bättre ur den synvinkeln. Finns även vakumförpackat torkat renkött och där stannar åldrandet upp i princip, så länge förpackningen är orörd. Dock blir detta kött oftast lite mjukt och saftigt och ibland lite blodigt. Vilket en del inte tycker om. Smaken är ju väldigt varierande, vissa vill ha stenhårt och torrt, andra vill ha mjukt saftigt och blodigt.

1 månad är dock inga konstigheter under alla omständigheter. Och kortare tider håller det sig hur bra som helst, oavsett omgivning och förhållanden. Så perfekt att ha med sig på resor etc.

Dessvärre kan det vara lite svårt att få tag i torkat renkött ibland, det bästa är om man kan besöka någon marknad eller saluhall, där finns det ofta så man kan känna på bitarna själv och välja efter eget tycke. Några säljer även via nätet om man söker på google. Jag brukar handla av Vildhasse (www.vildhasse.se) och det har funkat bra, hans torkade renkött är lite mellan mjukt och hårt, och lagom salt.
 
Köp en billig hygrometer, gärna med termometer och kasta in i kylskåpet och se vad det blir för fukthalt.

I förväg kan man kontrollera/kalibrera hygrometern genom att stoppa in den i en plastpåse med vatten fuktad koksalt, är allt rätt så bör hygromtern stanna vid 75% Rh efter några timmar alternativt justeras till 75% om det är av mekanisk hårtyp.

(Elektroniska hygrometrar brukar vara rätt vid just 75% då dessa också kalibreras med fuktad koksalt vid tillverkning)

Jag gissar om fuktigheten är över 70 - 80% så är det mindre lämplig för att förvara torkad kött etc. då tom. vanligt trä möglar i denna fuktighet efter tillräckligt lång tid - att det är kylskåpskallt gör bara att processen går långsammare, inte avbryter, är det för fuktigt så möglar det alltid förr eller senare.

Moderna kylskåp med fläkt och gömd förångare går förmodligen torrare än de gamla kylskåpen med öppen förångarplatta baki - det är varje gång kompressorn stannar och den kalla plattan med frost på, tinar och återfuktar snabbt kylskåpsluften igen med sin stora våta yta som gör att fukthalten varierar mycket och genomsnittet kan hamna på för hög fukthalt så att det börja mögla.

Samtidigt vill man inte att det skall vara för torrt heller då köttet blir väldigt hårt när det är knastertorkat. Har man sval skafferi/svalskåp så är förmodligen bättre att förvara där då luften är torrare och temperaturvariationerna mindre.
 
Varför torkat renkött i kylen? Går bra för en kortare tid, dvs några dagar. Annars förvarar jag torkat renkött i frysen. Behöver inte tinas upp innan användning, bara skära direkt ur den frysta biten och så in i frysen igen. Det bästa enligt mig :)
 
exakt

Håller med skogvaktarn. Inga problem alls. Det behöver inte alls vara snustorrt för att hålla. Det viktiga är att det inte blir fuktigt/blött för då kommer mögel, bakterier eller oxå så surnar det.

Håller med fullständigt, dessutom så är ju torkat renkött konserverat på ett gammalt beprövat sätt, så visst håller det länge, även i "det fria"
Själv tuggar jag gladeligen i mig en hel bit på en kväll, för att sedan under natten behöva gå upp för att dricka massor = sömnlös natt ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
johnny76 Torkat kött Friluftsmat 54
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
HasseQ Renkött ? Friluftsmat 26
Overland Renkött Jämtland Friluftsmat 2
tbergman Renkött - Gällivare Friluftsmat 2
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.