Torkat renkött hållbarhet?

Stoppa det inte i plastpåse

Håller med skogvaktarn. Inga problem alls. Det behöver inte alls vara snustorrt för att hålla. Det viktiga är att det inte blir fuktigt/blött för då kommer mögel, bakterier eller oxå så surnar det.

Är köttet rökt så håller det mer vätska och är mer känsligt. Stoppa inte en sån bit i plastpåse, för då möglar det. Använd en handduk eller papperspåse så håller det i evighet. Det enda som händer är att det torkar. (OK, detta var utanför ämnet, men samma princip gäller ju,,,)

Ett annat exempel är de spanska lufttorkade skinkorna. De torkas ju i ett par år, och sedan hänger de där i taket i värmen och cigarettröken, inga problem! Fettet härsknar inte ens.

Nä, lägg köttet vart du vill.
 
Personligen brukar jag årligen köpa kött på Thorneus i Kiruna.
Jag köper då rökt och torkat (och saltat förstås).

Det ligger i frysen ett år utan nån som helst kvalitetsförsämring, och ofta ligger det slarvigt paketerat i bara vaxat papper, vilket gör att det normalt sett borde få torkskador - men det händer inte i det redan relativt torra köttet.
 
Tack alla för kloka synpunkter! Jag låter det ligga kvar öppet i kylskåpet.
Anledningen till att jag inte ätit upp det är att en sån lyx vill jag spara till något speciellt tillfälle :)


Johnny
 
riktigt torkat renkött håller hur bra som helst utanför kylskåpet se på sammerna de torkade sitt kött efter slakten och sen hade dem det resten av året med sig på sina flyttningar
 
riktigt torkat renkött håller hur bra som helst utanför kylskåpet se på sammerna de torkade sitt kött efter slakten och sen hade dem det resten av året med sig på sina flyttningar
Hur samerna gjorde det vet jag inte men vi torkade köttet på våren och det var det som tinade upp efter vintern. Innan frysslakteriernas och frysarnas tid köpte vi renkött i september då man slaktade när kylan kom. Köttet hängde ute i magasinet och det som inte gick åt under vintern det torkades på våren. Men det håller hur länge som helst, det torkar bara mer.
 
fundering

Köper du en hel salami så ska den hänga ute i rumstempratur. Är inte insatt i torkad mat annars men borde väl inte vara så stor skillnad på olika köttyper?
 
Köper du en hel salami så ska den hänga ute i rumstempratur. Är inte insatt i torkad mat annars men borde väl inte vara så stor skillnad på olika köttyper?

Salami kan förvaras i rumstemperatur, om det inte är alltför fuktigt. Det betyder inte att den skall förvaras i rumstemperatur. I affären förvaras den alltid i kyldisken. Även om köttet är bra torkat, så kan vattenhalten i ytan snabbt stiga så att det kan börja växa mögel på ytan, om det sedan är ett problem eller ej beror på vad för mögel det är.
 
Jag trodde också att jag hade plåtmage innan jag åkte till Hongkong och jobbade i fyra månader. Är 36 år gammal nu. Jag var sjuk 20 dagar under ca 120 dagars vistelse där. Kunde vakna och spy och sen jobba vid lunch och sen träna på kvällen. Andra gånger fick jag ligga på golvet i forsterställning utan att sova en sekund på hela natten. Det kändes som att magen skulle spricka plus att jag då hade diarré och spydde lite då och då... Jag vågar äta nästan vad som helst nu igen men man ska nog inte utmana ödet i onödan.

(För att vara lite renhårig ska jag väl medela att jag inte är så nog med min egen mathållning i den bemärkelsen, jag ställer tex aldrig in en matrest i kylen om jag ska äta den innom 36h och har den stått framme i sommarhettan längre än 2dygn så brukar jag bar pastorisera den (hetta upp igen så att man tar död på den värsat bakteriekulturen).
Jag är aldrig magsjuk av min egen eller andras mat men har antagligen lite av en plåtmage vid det här laget. )
 
Salami kan förvaras i rumstemperatur, om det inte är alltför fuktigt. Det betyder inte att den skall förvaras i rumstemperatur. I affären förvaras den alltid i kyldisken. Även om köttet är bra torkat, så kan vattenhalten i ytan snabbt stiga så att det kan börja växa mögel på ytan, om det sedan är ett problem eller ej beror på vad för mögel det är.


I Sverige ja, men åker man till Italien eller Frankrike är det många salamisar som hänger i rumstemperatur och dom smakar smask;) Men visst gäller det att vara uppmärksam och använda sunt förnuft som alltid när det gäller mat. Tycker att många människor är helt hysteriska över bäst före datumen.

/mattias
 
Traditionellt tillverkad salami är väl rökt?

De som vi hittar i kyldiskarna i mataffärerna här hemma är oftast inte rökt (eftersom det tar tid och kostar pengar). Istället sprayas den med "rökvätska" för att få rätt smak.


Det är ju likadant med t.ex. de flesta sorters balsamvinäger (vanlig vinäger färgsatt med sockerkulör) eller "tryffelolja" (som inte ens varit i närheten av en tryffel, möjligen har den som tillverkat etiketten sett tryffel, på bild....).
 
Nej, den är saltat, och lufttorkad, under torkningen blir den oftast fermenterad av mjölksyrabakterier som kan växa trots saltet. Mjölksyrabakterierna skyddar också mot endel andra bakterier. Men det viktigaste för hållbarheten är salt + låg vattenhalt. Under torkningen kan det ofta växa svampmögel på ytan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
johnny76 Torkat kött Friluftsmat 54
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
HasseQ Renkött ? Friluftsmat 26
Overland Renkött Jämtland Friluftsmat 2
tbergman Renkött - Gällivare Friluftsmat 2
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.