Torka mat

Bra inlägg ang mattorken. Jag har själv upplevt att en bra och effektiv tork eliminerar behovet av många ollor. Ugn med många ollor=tar stor plats ALLTID (störande mycket när den inte används).

Det hade definitivt räckt med 5 ollor för mig och min förbrukning, men med tanke på den blygsamma prisskillnaden kände jag att det var lika bra att ta den större. Båda två är för stora för att ha framme ändå.

Storleken öppnar upp för bulktorkning. Planen är att torka upp basvaror i stora mängder, vakuumpacka i glasburkar, och komponera och packa måltider/dygnspaket eftersom.
Lök, bönor, majs, tomat, tomatpuré, potatis, paprika, köttfärs, osv.
Grönsaker och frukt har ju en i sammanhanget oändlig hållbarhet, men även köttvaror håller ju väldigt länge.

T.ex. rymmer torken 27 paprikor, eller 3 kg köttfärs, eller ca 40 tomater.
Jag slängde in ett 18-pack ägg och tre burkar majs nyss. Drygt halvfullt i torken =)

Tidigare har jag snålat på de omsorgsfullt tillverkade och vakuumpackade matpaketen i skafferiet när jag "bara" ska ut på kortare turer, men nu kommer det inte vara något problem längre.

Sa jag förresten att jag var nöjd eller =)
 
Har man väl en tork vill man säkert torka svamp och/eller frukt och bär också och då går det åt ollor. T.ex. äppelringar är väldigt hårdtorkat och tar stor plats. Blåbär utnyttjar ju utrymmet bättre men tar också lång tid om de ska bli riktigt torra. Bra grej till friluftsmat förresten. Går väldigt fort att koka soppa på torkade blåbär, suger åt sig vätskan direkt. Räcker med att koka ett par minuter utan blötläggning innan. Man kan även koka soppa på torkade svarta vinbär. Märkligt att det inte är något man äter normalt, för det är supergott.
 
Blanda hemma eller i fält

Jag har i stort sett bara kört med hemmagjord friluftsmat senaste 1,5-2 åren. Än så länge torkar jag och blandar ihop färdiga rätter i vacuumpåsar hemma.

Men hur gör ni andra? Blandar ni färdiga rätter/portioner hemma, eller tar ni med er ex. en påse köttfärs, en påse svamp, en påse morötter, en påse kyckling mm. och blandar ihop efter tycke och smak ute i fält?
 
Hej. Blandar i fält. Passar mig. Har olika kryddblandningar med. Köttet är marinerat innan torkning. Jordgubbar riktigt goda.
 
Jag blandar också det mesta - dock inte allt - i fält. Effektivare packning och mer flexibel matlagning med utrymme för spontanitet. Det blir stora "block" med resp. kolhydrat- protein- och grönsakskomponent, ett par-tre sorter av varje, som dock kan vara färdigblandae inom varje block.

Grönsaker inkl. tomatpureflagor, lök etc brukar jag t ex lägga ihop till ett par - tre färdigblandade mixar med olika karaktär. T ex spenat/oliver/tomat, brytbönor/aubergin/röd paprika, broccoli/svamp/vattenkastanje + gärna torkad purjolök i alla.

Kolhydratdelen kan vara bulgur, förkokt bovete (bägge färdigrostade med smör hemma), alt. bönpasta, bruten i småbitar (bönpasta är ju även proteinkomponent).

Proteindelen kan vara en påse med torkad fisk, en med hummuspulver och en (mer sällan) med torkad köttfärsrätt.

Vitlök (färsk!), salt, kryddor, kokosmjölk, nötter, skirat smör etc tillsätter jag separat vid tillagningen.

Frukostmixen (havrekärnor, solrosfrö, valnötter m m) rostas och blandas hemma, men mjölk/yoghurtpulvret tillsätts i fält, annars sjunker det lätt till botten i en stor påse.

"Snask" (sist valnötter/mandel/rostade kikärter) blandas färdigt hemma och portioneras ut till "dagspåsen" på morgonen.
 
Möjligen har jag redan frågat detta här, men hittar inte svaret. Ber om ursäkt isf.

Är det någon mer än jag som känner en påtaglig doft/lukt av klassisk armsvett när ni torkar färsk purjolök? Vet någon vad det kan bero på? Jag gissar att det är svavel eller så i löken, men mina kunskaper i matkemi är inte så väldiga. Doften/lukten/stanken är så stark att jag brukar ställa torken utomhus eller i garaget när det är dags. Slutprodukten är desto läckrare.

Jag har en Evermat.
 
(...) Är det någon mer än jag som känner en påtaglig doft/lukt av klassisk armsvett när ni torkar färsk purjolök? (...)
Jag torkar masor av purjolök och visst doftar det som från alla lökväxter, men inte oskönt IMHO. Men jag är i det närmaste impregnerad med lök och vitlök, så kanske inte så objektiv ;).

Det luktar mer, om man torkar purjolöken rå. Jag kör den oftast (tunt strimlad, under lock) i mikro en kort stund; inte mer än att den blir lite mjuk. Då tar den mindre plats, doftar mindre under själva ugnstorkningen och återvattnar bättre vid tillagning.
 
Fiskpasta till middag.

Smakade precis som vanligt.
Litet tunt med tomat och tomatpuré dock, så jag ökade från 100 till 150g puré. En torkad tomat till hade varit optimalt.
Var litet snål med kryddorna också. Lätt att glömma bort att kryddor bleknar vid torkning.

Denna rätt var väldigt snabblagad. Alla fiskdelar svällde klart på någon minut. Tomaterna kom strax efter. Det som tog tid var purén, vilken jag inte finfördelat. Hade jag gjort pulver på den hade det gått riktigt snabbt.

Helt klart värd att torkas!
 

Bilagor

  • IMG_20170113_161349.jpg
    IMG_20170113_161349.jpg
    101.2 KB · Visningar: 556
  • IMG_20170113_163900.jpg
    IMG_20170113_163900.jpg
    59.5 KB · Visningar: 541
Vad använder ni för torkar eller kör ni med vanlig ugn eller varmluftugn eller något eget tillverkat DIY projekt!?

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.