Torka mat

(...) Ca kl1700-1730 startade jag torkningen av köttet (65C):
*Två ollor med totalt 500 g strimlad lövbiff.
*En olla med en burk tonfisk.
*En olla med krabba.
*En olla med musslor.
*Två ollor med totalt 500 g köttfärs.
(...)
Imponerande! Fick du inga problem med fisk/skaldjurslukterna? Både ute i rumsluften och att det du torkade samtidigt tog åt sig?
 
Imponerande! Fick du inga problem med fisk/skaldjurslukterna? Både ute i rumsluften och att det du torkade samtidigt tog åt sig?

Rätterna:
Köttfärs och böngryta med paprika, lök, chili och ris
Kött med sötsur sås och ris
Linssoppa/gryta med paprika och lök.
Fisk/skaldjurspasta med tomatsås

Det doftade såklart av havets skatter under torkningen, men inte så att det var störande.
Jag har inte provsmakat ännu, så jag vet inte om det andra har tagit åt sig. Jag tror inte att det kommer störa iaf. Möjligen att linssoppan kan drabbas negativt, men det visar sig.


Däremot löken...
Det var visserligen två extremt starka lökar som jag lyckats få tag i (såklart), men det luktade ganska intensivt. Jag luktar ganska mycket lök idag känner jag. Tur att jag är ensam på kontoret idag =)

Det blir nog att torka snällare lökar nästa gång, eller kanske byta ut mot purjölök.
 
Tänkte mer på när du torkade tonfisk, krabba och musslor. Mina egna försök med fisk och räkor slutade i två veckors köksvädring, tvätt av alla textilier och skilsmässohot ;)
 
Tänkte mer på när du torkade tonfisk, krabba och musslor. Mina egna försök med fisk och räkor slutade i två veckors köksvädring, tvätt av alla textilier och skilsmässohot ;)

Det luktade som om man lagade ett storkok fisk ungefär. Inte alls påträngande.

Beror nog på vilken fisk man tar.
Jag körde Icas tonfisk i vatten på burk, Ica salladskrabba i vatten på burk, och Abbas musslor i vatten på burk.
 
Det luktade som om man lagade ett storkok fisk ungefär. Inte alls påträngande.
Beror nog på vilken fisk man tar.
Jag körde Icas tonfisk i vatten på burk, Ica salladskrabba i vatten på burk, och Abbas musslor i vatten på burk.
Ja, det kanske är det som är skillnaden. Jag försökte med räkor, lax och små sardeller :).
Jag är alltså ute efter att få veta, om en riktig torkmaskin gör skillnad mot att torka fisk/skaldjur i vanlig ugn. Men jag torkade ju inte samma sorter som du, så här finns för många skilda parametrar för att dra några slutsatser.

Har du möjligen torkat samma som ovan i ugn, och märkt någon skillnad mot att göra det i din nya maskin?
 
Ja, det kanske är det som är skillnaden. Jag försökte med räkor, lax och små sardeller :).
Jag är alltså ute efter att få veta, om en riktig torkmaskin gör skillnad mot att torka fisk/skaldjur i vanlig ugn. Men jag torkade ju inte samma sorter som du, så här finns för många skilda parametrar för att dra några slutsatser.

Har du möjligen torkat samma som ovan i ugn, och märkt någon skillnad mot att göra det i din nya maskin?

Tyvärr inte.
Jag torkade nästan uteslutande färdiga grytor i ugnen förut.

Jag tror det luktar mer om den här torkugnen än det gjorde i min vanliga ugn. Den torkar ju dubbelt så snabbt så samma mängd lukt kommer ju ut på halva tiden.

Nu håller jag på och sanerar huset med fruktläder och äpplen med kanel. Betydligt trevligare doft =)

Om det kan intressera någon så vill inte den sötsura såsen hårdna. Antingen är den inte klar, eller så är det väldigt mycket socker i den. Jag gissar på det sistnämnda.
 
Bra inlägg ang mattorken. Jag har själv upplevt att en bra och effektiv tork eliminerar behovet av många ollor. Ugn med många ollor=tar stor plats ALLTID (störande mycket när den inte används).
 
Intressanta grejer du torkar, skogsbaronen. Har du testat att använda nåt också? Blev det bra? Speciellt musslor låter spännande.

Linssoppan, lövbiff med sötsur sås och fiskpastan har jag tillagat tidigare av färska råvaror. Köttfärsgrytan med paprika och bönor är helt oprövad, men den kan omöjligt vara dålig.

Ingen av rätterna har jag testat att torka tidigare.
Tanken var att göra fyra testmiddagar. Fiskpastan är schemalagd imorgon, så du får hålla dig till tåls =)


Fiskpastan är för övrigt en vansinnigt god rätt, som också är snabb och enkel att göra. Förhoppningsvis blir den lika god torkad.

Här är originalreceptet.
*Fisk
(Bäst är rökt lax, men det blir även väldigt gott med 2 burkar äkta sardiner i olja. Tonfisk funkar, men är inte lika bra som lax eller sardiner)
*En burk musslor.
*Ett paket krossade tomater
*Färsk eller torkad basilika
*1 dl olivolja
*2-4 vitlöksklyftor.
*Salt
*Peppar
*Chiliflarn
*500 g pennepasta

Fritera chiliflarn och hela vitlöksklyftor i olivoljan en stund.
Sila bort vitlöken och chilin.
Låt oljan svalna och tillsätt sedan ett paket krossade tomater, samt resten av kryddorna.
Tillsätt fisken och musslorna och låt koka 10-15 minuter medans pastan kokar.
Häll över såsen i pastan och blanda väl.

Servera med litet smulad parmesan.

Nu slipper ni fundera över vad ni ska äta till middag ikväll =)
 
Lövbiff med sötsur sås smakade som förväntat.

Skulle givetvis ha blött upp allt utom såsen först för att påskynda återfuktningen, men det gick bra ändå.
Lövbiffen blev ett bra inslag då den bjöd på litet tuggmotstånd.

Nästa gång torkar jag slät sås. Denna innehöll litet grönsaker, vilket påverkade torktiden negativt. Tilläggas ska att den till slut blev stenhård, men det krävde några timmar till.

Värd att torka? - Ja.
 

Bilagor

  • IMG_20170111_160914.jpg
    IMG_20170111_160914.jpg
    76 KB · Visningar: 404
  • IMG_20170111_171052.jpg
    IMG_20170111_171052.jpg
    73 KB · Visningar: 401
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.