Jag körde till en början med OBH:s första modell ... Förra veckan slog jag till och beställde en Excalibur med 9 ollor
Tack för ett bra inlägg!
Jag körde till en början med OBH:s första modell ... Förra veckan slog jag till och beställde en Excalibur med 9 ollor
Imponerande! Fick du inga problem med fisk/skaldjurslukterna? Både ute i rumsluften och att det du torkade samtidigt tog åt sig?(...) Ca kl1700-1730 startade jag torkningen av köttet (65C):
*Två ollor med totalt 500 g strimlad lövbiff.
*En olla med en burk tonfisk.
*En olla med krabba.
*En olla med musslor.
*Två ollor med totalt 500 g köttfärs.
(...)
Imponerande! Fick du inga problem med fisk/skaldjurslukterna? Både ute i rumsluften och att det du torkade samtidigt tog åt sig?
Tänkte mer på när du torkade tonfisk, krabba och musslor. Mina egna försök med fisk och räkor slutade i två veckors köksvädring, tvätt av alla textilier och skilsmässohot![]()
Ja, det kanske är det som är skillnaden. Jag försökte med räkor, lax och små sardellerDet luktade som om man lagade ett storkok fisk ungefär. Inte alls påträngande.
Beror nog på vilken fisk man tar.
Jag körde Icas tonfisk i vatten på burk, Ica salladskrabba i vatten på burk, och Abbas musslor i vatten på burk.
Ja, det kanske är det som är skillnaden. Jag försökte med räkor, lax och små sardeller.
Jag är alltså ute efter att få veta, om en riktig torkmaskin gör skillnad mot att torka fisk/skaldjur i vanlig ugn. Men jag torkade ju inte samma sorter som du, så här finns för många skilda parametrar för att dra några slutsatser.
Har du möjligen torkat samma som ovan i ugn, och märkt någon skillnad mot att göra det i din nya maskin?
Om det kan intressera någon så vill inte den sötsura såsen hårdna. Antingen är den inte klar, eller så är det väldigt mycket socker i den. Jag gissar på det sistnämnda.
Intressanta grejer du torkar, skogsbaronen. Har du testat att använda nåt också? Blev det bra? Speciellt musslor låter spännande.