Torka djupfrysta kantareller?

Hej! Jag har ett gäng djupfrysta trattkantareller i frysen och undrar om dessa skulle gå bra att torka. Kantarellerna är förvällda och sedan frysta. Tack!
 
Slutresultatet blir nog torkade, men normalt borstar jag rent hemma, trimmar foten, trär upp dem på grov sytråd, utan förvällning och torkar dem. Tining före torkning gör ju att de blir extra länge sårbara av lufburna saker och tingestar.
go tur
 
Ska inte vara några problem men det kommer ju ta betydligt mer tid än att torka dem direkt efter att man plockat dem. Skulle nog börja med att torka dem försiktigt i ugnen (alt tork) så att du blir av med det mesta vattnet.
 
Kan vara positivt

Hej! Jag har ett gäng djupfrysta trattkantareller i frysen och undrar om dessa skulle gå bra att torka. Kantarellerna är förvällda och sedan frysta. Tack!

Det är inte helt omöjligt att det blir bättremed fryst, än om man torkat den "färska" (ur torkhastighetssynpunkt).

Anledningen är att när man fryser ner någonting så ska nerfrysningen i intervallet 0-2 minus gå mycket fort, ju snabbare ju bättre. Samtidigt är just intervallet runt 2 minus ett infrysningströgt trögt område, där går det sakta. Varför det ska gå fort beror på att där bildas det iskristaller och sakta då blir dessa stora och snabbt blir de små.
De stora punkterar de cellväggar som håller vattnet, just av den anledningen blir det en rätt stor pöl med blod när man tinar "eget" djupfryst kött.
"Seriösa" infrysningsanläggningar använder flytande kolsyresnö, kväve eller liknande just för att infrysningen ska bli snabb och resultatet blir ungefär som färsk råvara när det tinas.

Finessen i ditt fall är sannolikt så att dina svampar om man pressar dem lite när de tinats blir betydligt torrare och det torkar antagligen snabbare.

Men man bör tina snabbt (kallvatten, där svampen hålls i en tät plastpåse) eller i kyl för att nedbringa bakterietillväxten. I ditt fall när du förvällt dessa så kommer bakterierna från dina fingrar om du hanterat dessa utan gummihandskar eller annnat hjälpmedel (slev etc). Av den anledningen ska inga råvaror som ska förvaras pillas med händer utan "skydd"

Tänk också på att om det insaltas så ligger det totala fryspunkten betydligt högre, normalt är allt vatten fruset en bra bit efter 20 minus och av den anledningen ligger fryshus ofta på 30-35 minus. Så vill man uppnå lång hållbarhet så måste frysen vara ordentligt kall.
 

avslutad210712

Gäst
Som tidigare nämts har jag en gång torkat frysta champinjoner "direkt från frysen" vilket var obra eftersom det blev en herrans massa vatten som rann ner i fläktmotorn på min torkapparat varvid det sa "psssssssss" och en rätt trist lukt uppstod då motorn helt enkelt brann upp :)
 
Som jag antog

Som tidigare nämts har jag en gång torkat frysta champinjoner "direkt från frysen" vilket var obra eftersom det blev en herrans massa vatten som rann ner i fläktmotorn på min torkapparat varvid det sa "psssssssss" och en rätt trist lukt uppstod då motorn helt enkelt brann upp :)

Man bör pressa ur vattnet först, märk att "fiberstrukturen" är densamma så det slutgiltiga resultatet bör se ungefär lika ut mem möjligen kan lite smak gå förlorad med pressvattnet
 

avslutad210712

Gäst
Man bör pressa ur vattnet först, märk att "fiberstrukturen" är densamma så det slutgiltiga resultatet bör se ungefär lika ut mem möjligen kan lite smak gå förlorad med pressvattnet

När det gäller djupfrysta champinjoner så brukar jag låta dem tina och rinna av först för att slippa byta fläktmotor igen :)

Dock kör jag för det mesta med färska champinjoner nuförtiden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.