Topprep?

Re: Hmmm..

kletterdregg; sa:
Frågan är bara om snabblänkar för 15 spänn hör hemma i klättersammanhang...

Skulle den vara säkrare om den kostade 100 kr? Jag köpte här om da'n en snabblänk i stål som är CE-godkänd precis som de flesta klätterkarbiner. Den kostade dock 25 kr.
 
Re: Re: Hmmm..

callespang; sa:
kletterdregg; sa:
Frågan är bara om snabblänkar för 15 spänn hör hemma i klättersammanhang...

"Skulle den vara säkrare om den kostade 100 kr? Jag köpte här om da'n en snabblänk i stål som är CE-godkänd precis som de flesta klätterkarbiner. Den kostade dock 25 kr."

Det är verkligen att tumma på säkerheten om man använder den typen av produkter för säkring!
CE- märkning finns på nästan allt, för olika ändamål givetvis.

Om man resonerar på ditt sätt så kan man lika gärna köpa sina karbiner på biltema oxå!?
(Kedjan är inte starkare än svagaste länken)

Anledningen till att produkter för klättring är dyra är att de har testats för sitt ändamål.

Tumma aldrig på säkerheten!! livet är värt mer än några hundralappar?
 
Stålkarbiner..

Kanske är jag helt fel ute, men är det inte så att vi klättrare använder dyra aluminiumkarbiner främst för att de är LÄTTA?
Dito i stål skulle t.o.m. vara att föredra, t.ex. i topprepssammanhang, för att de är mer tåliga. Är det inte så inomhusväggarna gör?

/Per
 
Det finns klätterkarbiner i stål att köpa. De är att föredra att topprepa från eftersom de håller bättre än aliminium. Om man toppar ibland spelar det kanske ingen större roll, men på tex en inomhusvägg kan jag tänka mig att livlängden skiljer sig en del mellan en alu och stål karbiner.
 
Ytterligare aspekter:

CE-märkningen säger inte så mycket, som man inte har ett CE-nummer. UIAA är ju förstås lite bättre. På många förstklassiga klättergrejor vill jag dock minnas att det finns CE-märke men faktiskt inte alltid UIAA-märkning. Dock brukar det stå ett nummer efter CE, som anger vilket direktiv man följt.

När det gäller stål kontra aluminium kan man generellt säga att stål är starkare än aluminum, dock är aluminumet i klättregrejor så pass högvärdigt att undantag definitivt kan finnas. Köper man "båtprylar" är det ju inte ovanligt att de är rostfria vilket innebär lite hårdare och starkare stål som regel.

På karbiner eller schacklar eller snabblänkar som man kan tänkas topprepa på så är det dock så att i ståluförande når man som regel tillräcklig styrka vid t ex 8-10 mm godsdiameter, medan 12 kan vara mer lämplig för att skona repet. 12 mm är alltså att föredra, och ger enligt sin klassning en styrka som är mycket väl tilltagen. Vad den "ordinarie" CE-normen innebär vet jag tyvärr inte, men den kan nog avse lyftdon och liknande där kraven är höga.

När det gäller priset så är det ingen som byter sitt liv mot en 100-lapp, men lik förbaskat brukar folk kunna bli snåla när det väl kommer till kritan och man ska lämna grejor på berget. Risken kan då vara att man snålar med sina fina HMS-karbiner, om det är det billigaste man har att lämna. Man kanske inte väger sitt liv mot kostnaden på en karbin, men lätt tänker att även en lösning med färre lämnade prylar nog duger...

Kan man ha med sig billigare, men säkra, grejor som är avsedda att lämnas kan man slippa göra en del onödiga val. På etablerade klätterhallar har jag sett lite olika lösningar, och utöver de stålkarbiner som finns, har jag även sett andra lösningar, där jag tror att det kan vara svårt att hitta ett UIAA-märke.

På Biltemas alukarbiner, liksom många andra enkla karbiner, står det f ö präglat "Not for climbing".


Tag dock inte mina synpunkter som anvisningar för hur man får eller bör klättra!




[Ändrat av Mezzner 2004-05-10 kl 14:00]
 
Re: Re: Re: Hmmm..

Anledningen till att produkter för klättring är dyra är att de har testats för sitt ändamål.

Underskatta inte varumärkesinnehavarnas kunskaper i marknadsföring, de flesta är väl förtrogna med mekanismerna i byggandet av sitt varumärke och om flertalet kunders uppfattning av priset som värdebärare och kvalitetsindikator.

OM man tänker sig att det är svårt att tillverka bra grejor till ett riktigt lågt pris, så är det väl i alla fall enklare att tänka sig att man kan tillverka billiga prylar som man sedan säljer till ett högt pris?
 
Jag har själv nyligen köpt ett par 8mm stålsnabblänkar för bruk när man måste/vill lämna ett firningsankare.

De gick på 28 kr styck, tycker det är rätt facilt med tanke på att de är CE-klassade. Verkar dumsnålt att köpa oklassade bara för att de kostar en tia mindre.

De här länkarna tillverkas för övrigt av Kong, så jag har antagit att de har koll på vad som gäller...

Egentligen borde väl de här länkarna vara bra för topprepssäkringar också om man har en begränsad budget??
 
Gå upp i godsdiameter i så fall (topprepssäkring) för att skona repet.

Vilket nummer står efter CE på länkarna?
 
Säkra märken?

Robban; sa:
De här länkarna tillverkas för övrigt av Kong, så jag har antagit att de har koll på vad som gäller...

Något liknande trodde vi med några andra klätterprodukter, nämligen deadmans (snöankare) som jag har för mig var antingen Kong eller Faders om jag minns rätt. Det hade visserligen inte samma CE eller UIAA märkning (tror inte att det finns för så "osäkra" klätterprylar som snöankare) men vi testade dem på Kebkursen förra året och drog då sönder två stycken av dem med handkraft. Verkligen säkra prylar, tillverkade av ett kännt märke :) (ursäkta att jag inte kommer ihåg vilket).

Slutsats, förusätt inget om säkerhet för att det är ett kännt märke.
 
teoek; sa:
Det man kan göra om karbinen varken får plats i någon av hängarna eller kjedjelänkarna är att sätta en vanlig snabblänk (15 spänn på järnhandeln) i kjedjan och sätta karbinen i denna.

Detta förslag utmynnade i en lång diskussion om snabblänkar, priser och CE märkning. Varför hänga dit mer skrot om det redan är trångt i bultar/länkar? Som klättrare har du förmodligen tillgång till två (eller tre om det ar fler bultar) 60cm slingor. Kör en lärkfot direkt i vardera bulten och sätt sen topprepskarbinerna genom de två slingorna. Enkelt och smärtfritt. Om du tycker att bultens hängare ser tunn och vass ut, så kan du sätta lärkfötterna i de översta kedjelänkarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.