Topprep?

Jag undrar en sak. När jag toppar i ett ankare med kedja, skall jag trä karbinerna genom kedjans länkar, eller runt "hela" kejdan? Jag brukar toppa i två skruvkarbiner, men skall dessa gå igenom en kedjelänk var, eller skall de sitta runt hela kedjan båda två?

Tacksam för svar!
 
Tjena Stan, du ska väl sätta karbinen(erna) i länkarna. Om nån av bultarna lossnar så rinner ju inte dina karbiner av kedjan.

/K
 
Yes.

Japp, det är så jag brukar gör, och jag har resonerat som du jag också. Jag såg lite andra varianter när jag klättrade i Ågelsjön igår, så jag tänkte slänga iväg en fråga bara.

Förresten Kim, vi säsongade samtidigt i Chamonix för ett par år sedan. Jag träffade dig på den där reseledarkursen innan säsongen börjde på allvar! Kul att se att du fortfarande är aktiv!

Ha det gött.
 
Det säkraste är att koppla in sig med skruvkarbiner direkt i bulthängarna om det går. Då är du inte beroende av kedjan alls. Om inte det går så koppla in i kedjelänkarna. Om inte det går, toppa inte i det ankaret. Att bara lägga runt kedjan gör att du bara har en punkt, inte två eftersom allting bara glider av om en av punkterna ger sig. Och att toppa i en punkt känns allt annat än säkert. Inte något jag gör iallafall.
 
Egentligen är det t o m sämre än att bara ha en infästningspunkt (att sätta över kedjan). Det räcker ju att en av två möjliga punkter brister för att repet ska lossna.
 
mm låter klokt. Jag gör som sagt så. Skruvkarbinerna får sällan plats i borrbultarna när kedjan redan sitter där, så jag har undvikit att säkra där. Kör som sagt genom länkarna.
 
Det man kan göra om karbinen varken år plats i någon av hängarna eller kjedjelänkarna är att sätta en vanlig snabblänk (15 spänn på järnhandeln) i kjedjan och sätta karbinen i denna.
 
monkeyboy; sa:
Och att toppa i en punkt känns allt annat än säkert. Inte något jag gör iallafall.

fast egentligen, hur mycket belastning är det när man toppar. beror mycket på hur många meter slack klättraren vill ha. har man inte så mycket bör det väl inte vara så mycket belastning på säkringspunkten? jag undrar bara för vi kör med ganska lite slack. inte så man kan ta hjälp av selen och repet men inte så mycket mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.