topprep ute utan bultar

Hej
Jag har hittat en liten klippa på gottland. Det sitter inga bultar eller toppankare på den. Det jag undrar är hur man fäster så man kan klättra på topprep utan att behöva sätta dit bultar.
 
Antingen utnyttjar man kilar och andra säkringar som man bygger ankare av - fast då måste man ju både ha såna grejor, och veta precis hur de används.

Eller så använder man träd och liknande. Finns det rejäla trän så är det alltså lugnt, och det går med statiska rep eller slingor att bygga från trän som står en bit ifrån var man vill ha ankaret.

Kommer det fler inlägg i denna tråd så är det mer än tänkbart att du kommer att rekommenderas att gå en kurs osv.
Jag säger bara; gör inget som inte jag skulle göra!
 
Sannolikheten att någon skulle berätta för dig på ett nätforum hur du riggar ett topprepsankare är mycket liten. Som föregående skriver bör du verkligen gå en grundkurs i klippklättring eller allra minst hänga med folk ut som verkligen kan det där. Det finns många mer eller mindre seriösa arrangörer av klätterkurser så se till att gå en kurs med av klätterförbundet auktoriserad instruktör, det är en kvalitetsstämpel.
 
Ja, det bästa någon seriöst skulle kunna hjälpa dig med såhär på på nätet vore att beskriva hur just dom skulle ha satt upp ett ankare, förutsatt att du beskriver exakt hur det ser ut...

Ingen klippa är den andra lik, och det krävs alltid lite uppfinningsförmåga för att rigga topprepsankare eller standplats på ett säkert sätt, så någon patentlösninge finns inte.

Som sagt, gå en kurs så lär du dig förhoppningsvis tillräckligt för att hitta en egen lösning.

Däremot kan jag skriva hur du inte skall göra.

Bygg inte ankare utan redundans. (om en punkt fallerar får inte allt fallera)
Bygg inte topprepsankare där repet inte kan hänga någotsånär fritt. (dvs inte ligga och skava mot klippkanten)
I synnerhet när du måste förlänga ankaret från ex vis rän en bit bort: Glöm inte att lägga något mellan slingorna och berget så de inte nöts.
Låt aldrig, aldrig textil nöta mot textil.
 
Ställde liknande frågor när jag började klättra på forumet, efter 5 svar som rekommenderade en att gå kurs blev man trött på att höra det. Jag förstår också att det är det bästa men att ha humm om hur det går till är aldrig fel. Jag har haft stor nytta av det "teoretisk beskrivning av klättring". Men det är jag det. (En som inte har gått kurs)
 
alex_k: Nackdelen med att fråga på ett forum är också att du inte riktigt vet om de som svarar vet vad de pratar om. Skaffa en bra bok istället, det näst bäst efter att du skaffar någon som visar för dig!

Jag vet inte på rak hand hur bra t.ex. Stora Klippklätterboken är, men den borde väl fortfarande vara bland de bästa på svenska (det finns andra, färgglada böcker som man gör bäst i att låta bli...).

Men Mezzners svar säger väl det mesta, antingen får man använda träd (vilket är enklare och lättare att få säkert), eller också får man lägga egna kilar, vilket kräver mer övning.
 
En bra vana (oavsett om du går en kurs eller inte) är dessutom att låta klätterkompisarna dubbelkolla ditt ankare. Dels gäller det ju deras säkerhet också, dels är det ett väldigt bra sätt att lära sig.

Om någon frågar "Varför gjorde du så här och inte så där?" och du inte har ett bra svar... ja då vet du att det är läge för skolbänken :)
 
Sunt förnuft

Ja, bra tips och ideer kommer ju alltid på en sån fråga, men OM du väljer att ge dig ut utan att något visat dig eller dylikt - tänk sunt förnuft - säkerheten framför allt! jag är själv färsk inom klättring, men ger mig inte på något om jag inte rådfrågat någon som vet. Slingor runt träd funkar bra, men det frestar också repet bra mycket mer!

Klättring är jäkligt skoj, men inte med livet som insats!!
 
på tal om träd...

så skrek jag djävla gubbdjävel...av skräck...den första gången jag skulle över kanten...för den som lurade dit mig hade nämligen säkrat i en en...och jag är ju rätt växtinsatt...och påstod envist att enar har grunda rötter...och den kan du väl inte säkra i...jomenvisst...det skulle han...och...efter mina sovrdomar...och efter att ha kommit över kanten...så var jag frälst...jag bara älskade det...skit samma om det var en en...hehe...men annars kan det faktiskt...påstår jag...vara bra att veta nåt om växten...läs trädet...som man säkrar i...för ett träd med grunda rötter...tycker inte jag är nån höjdare att säkra i...tallar med pålrötter...det är säkra kort...hehe..släng dig över kanten...och NJUUUUUT!
kram anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sasq Sätta upp topprep ute Klättring allmänt 62
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
NattaZatta Grupp ute den 19 juni, Ågelsjön Klättring allmänt 2
martinan Topprepsklättring ute utan att leda? Klättring allmänt 5
Robban Topprepa länge ute? Klättring allmänt 11
Karlskrona boulderförare, ute nu. Klättring allmänt 4
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
luckyluuk Att "rensa" utan att säkra sig i toppankaret Klättring allmänt 30
kjpil Clogga utan vikt längst ner på repet? Klättring allmänt 17
sucram Klättring på egenhand/ utan andreman (Clogging?) Klättring allmänt 20
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6
Utan skidor i Sylarna...? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.