Självsäkring i samband med topprep?

Var på klättergym i torsdags för första gången på alldeles för länge.

Såg där en som klättrade på ca 12 m höjd och när blicken passerade säkringsmannens position så var den änden av repet obemannad (gulp)...

Vid närmare titt på klättraren så såg jag att han verkade joxa med en GriGri emellanåt. Kanske hade han en bra metod, kanske inte...

Då slog det mig att när man har topprep, främst på gym, och det finns hängare för "mellansäkringar" längs leden, så öppnar sig ytterligare en möjlighet.

Man kan knyta in sig i repets båda ändar, och då med längden avpassad så att den nedersta hängaren passar till en "bottenförankring". Därefeter klättrar man och klipper i q-d:s på hängarna.
Trillar man så faller man bara det slack som loopen totalt sett måste ha.

Synpunkter?

(Andra än att det är roligare med en repkamrat alltså...)
 
Meck

1. Det borde bli ett jäkla repdrag.
2. På svenska gym får man inte ens toppsäkra med firningsåtta, så detta tillåter dom nog inte...
3. Hur ska man komma ner?
4. Urk va meckigt....
 
De flesta självsäkringsmetoder har ju förstås praktiska nackdelar.

Fast de brukar ju också ha en del säkerhetsmässiga svagheter. I det här fallet har jag inte spontant kommit på nån, annan än att ett fall möjligen kan innebära att man blir lite hängande eftersom ingen assisterar och firar ner en.
På vertikal vägg borde det vara mindre besvärande, på överhängande möjligen ett problem.

Repdraget kan jag ju hålla med om. På en klättervägg sitter väl säkringarna på en snäll linje så möjligen är det ett mindre problem.

Det "meckiga" är väl att man måste rensa sig ned, klättrandes.
 
Om det nu är så att du vill att Grigrin ska ingå i bilden för självsäkring på toprep så kanske är detta en lösning, men byter man ut den mot en rescuecender eller microcender så slipper man mecket och inklippningar, bara man har något som tynger repet lite så att rescue/microcendern inte tar med sig repet upp när man klättrar. Man slipper mecket när man klättrar men får tillbaka lite när man skall byta till att fira av eftersom dessa inte går att fira av på.
Rescue/microcendern fungerar nog inge vidare för självsäkring när man leder. Då är nog grigrin att föradra. De som sysslar med denna typ av klättring brukar borra ett hål i grigrin så att man kan klippa in den till en bröstslinga för att hålla den upprätt. Ibland slippar de även bort den vinklade kanten eftersom den hamnar lite i vägen för repet.
 
I min variant har man ingen broms (GriGri), man drar runt repet istället och tack vare mellansäkringarna så faller man inte förbi dessa.

Det är meckigare än topprep på uppvägen (liknar ju att leda) men den egentliga nackdelen är väl att man måste rensa på nedvägen.

Fast min tanke var nog att man inte behöver nån specialbroms samt att man kanske tack vare få ingående mekaniska prylar har en rätt säker metod. Det gör inget om man faller upp och ned osv.

Fast det är väl i grunden bättre att vara två personer.
Klättrar man ute är ju dessutom forhängda topprep rätt ovanliga...
 
Ok, nu är jag med på vad du menar (tror jag). Eftersom man är inknuten i båda ändorna så drar man altså runt alltihop som en ända stor loop? När du klättrar upp så drar du med dig repet som först går ned genom botten q-d karbinen, sen upp till ankaret och sen ner tillbaka till selen? Isf är jag tvungen att hålla med Björn... Repdraget lär vara lite tråkig.

Det finns ett annat sätt om du vill slippa specialbroms och repdrag, men det är ännu meckigare och fungerar nog inte för inomhusbruk där man inte kan komma åt ankaret utan att först klättra upp. I ankaret så slänger du ned tillräckligt mycket rep för att kunna fira av på (om du kan se det) och sen knyter en dubbelåtta o klipper in det i ankaret. Fira av på den ändan och medans du firar så knyter du in alpine butterfly knutar i andra ändan med jämna mellanrum hela vägen ned. I selen sätter du 2 slingor
via en skruvkarbin. I den andra ändan på varje slinga så sätter du en skruv eller quicklock karbin. Iaf i grottsammanhang så kallas det här för "cow tails". Sen så klipper du in dig i varje butterfly medans du klättrar. Du tar altid ut den nedersta "ko svansen" när du klipper in i nästa. Du är då säkrad i 2 knutar utom då du flyttar upp nedersta "svansen" till nästa. En annan sak att hålla reda på är att när du närmar dig ankaret blir fallfaktorn något att tänka på. Har du långa ko svansar och trillar vid ankaret så kan du få fallfaktorn att överstiga 1.

Ja, det är är meckigt och det kanske inte lämpar sig särskild väl till klippklättring, men då jag klättrade på det här viset på is så var det inte mera meck än att skruva i isskruvar och pålitligare än specialbromsar på isiga rep.

Om jag skulle skulle planera att klättra klippa på egensäkrad toprep så skulle jag skaffa ett specialbroms. En gång i tiden trodde jag att jag skulle klättra så om jag inte fick tag i en klätterkompis för dagen, men jag går hellre och bumlar isället.
 
OK, den där varianten när man i princip knyter öglor i repet till en jättelång daisy, hade jag funderat på nån gång, men trodde inte att den praktiserats.

Det är möjligt att repdraget blir väldigt stort från topp- och bottenankaret i "min" variant, men jag blir nästan sugen på att testa den, bara på skoj. Har en liten klättervägg på jobbet, och där är det rätt vanligt att jag inte har nån säkringsman så där kunde det ju vara ett tänkbart alternativ. Fast det har ju sina sidor att klättra ensam - lite oavsett själv säkringstekniken. Jag kan ju prova på lunchen.
 
Det du såg med gri-grin går bra att göra med en ATC och en prusik också. Men det brukar inte gillas på gymen, av den enkla anledningen att det kan få folk som inte vet vad de gör att prova och falla i backen. Därför är det som regel inte tillåtet. Men vet man vad man gör så funkar det rent tekniskt bra som "inomhuscloggning".
[Ändrat av Anna Frimodig 2006-04-16 kl 09:17]
 
Huvudsakliga anledningen till min fundering över hur man skulle kunna självsäkra sig var egentligen att man inte skulle behöva mer prylar, moddade eller standard. Känner ju till de olika nackdelarna som brukar anföras med GriGrin och en del andra cloggingbromsar.

I mitt fall bygger ju det hela också på att man just har ett färdigt topprep, och hängare. M a o var det väl just en gymmetod. Repdraget kan ju vara ett problem, men vad jag annars undrade var om det fanns andra tekniska nackdelar - eftersom jag inte tänkt så noga själv.
Tänkte att nån kanske redan tänkt i de här banorna, men det verkar inte så.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.