Klättra topprep

Hej!

Jag har tidigare klättrat och säkrat en hel del på vägg, men är nu intresserad av att klättra lite ute.

Det bästa hade självklart varit att gå en kurs, men som det känns nu är det inte aktuellt pga. studentekonomi mm. Däremot söker jag lite almänn information så man kan färska upp lite samt få lite mer insyn i att klättra topprep ute.

Har för tillfället inte tillgång till någon utrustning som känns säker att använda så lite tips gällande utrustning är välkommet. Vad man bör ha samt vilken utrustning man kanske inte bör köpa begagnad, prisvärt rep mm.

Tack på förhand!!

MVH Marcus
 
Ingenting slår att gå en kurs även om det är dyrt. Det näst bästa är att skaffa dig polare som vet vad dom pysslar med som du kan hänga på. Tror inte det är så många här på forumet som via textinlägg är redo att förklara hur ett topprep riggas.
 
Det har väl varit minst två väldigt snarlika trådstarter typ senaste året bara, och det var nog så att samtliga avrådde från att rigga topprep m h a forumtips. Det gavs nog ett och annat tekniskt tips - med diverse förbehåll, men teoek har förstås rätt. Duktig kompis räcker förstås långt, som sagt.
 
Hmm, lite fundersam på vad det igentligen är för information jag söker. För att rigga ett topprep som är säkert är inga problem (finns det osäkerhet så blir det ingen klättring på den klippan).

Det är snarare lite almänn information gällande diverse olika metoder som finns att välja på för de olika delarna.

Jag får nog snarare omformulera frågan till en materialfråga.

Gällande vad som behövs utöver vanlig "utrustning" ex. repskydd mm.
 
Vad du behöver beror ju helt och hållet på var du tänker klättra.

Lite krasst kan man väl säga att om du inte vet vad du behöver så ska du nog låta någon annan sätta upp ankaret till att börja med.

Så följ råden ovan. Häng på någon eller några som vet vad dom gör. Titta hur de gör och ställ mycket frågor. (så du inte bara minns hur de gjorde, men förstår varför)

Be att få rigga ankaret själv, och låt dom andra kolla hur du gjort.

Det tar lite längre tid än att gå en kurs, men på det sättet har många lärt sig.
 
Det lättaste är vál att börja lite lätt pà enkla stállen där det finns naturliga "ankare", typ stadiga träd, stenbumlingar eller dylikt. Runt dessa fástes en slinga. I slingan fästes sedan en karbinhake med sákerhetslâsning, genom vilken repet ska glida. Man bör aldrig fásta repet direkt i slingan. Man bör även fásta slingan pâ sà vis att repet ej glider/skaver pà skarpa kanter.

Den som klättrar behöver en sele, i vilket repet fástes medelst "8"-knop eller dylik, samt en hjälm

Den som säkrar behöver en sele, en karbinhake med säkerhestlâsning samt en âtta eller annan slags säkrings-apparat (exempelvis Black Diamond Guide och liknande), samt hjälm.


Vad gäller teknik är det ju viktigt att den som sákrar är ytterst alert och kontunierligt fölljer med repet sâ att detta är konstant spännt.

Här en sammanfattning pà prylar som behövs för toprope med "träd-ankare":

http://www.rock-climbing-guide.com/top-rope-climbing-package.html

PS: Ursäkta om jag använder fel benämningar pà svenska pà grejerna! ;-)
 
OK, om du själv anser dig veta säkert hur man säkrar och hur man sätter fast sig, och hur man knyter av bromsen osv (skillnaden utomhus är ju faktiskt också att det inte finns nån i närheten som kan hjälpa till om nåt konstigt händer!), så skulle man väl kanske kunna säga att med ett rep och personlig utrustning så kan man ju toppa på de klippor där det finns färdiga ankare.

Alla ankare sitter inte så att du bara ska trä igenom repet, utan du behöver ändå rigga med diverse slingor och karbiner, men...

Jag har sett nån på ett forum göra ett ambitiöst försök att beskriva ett enkelt topprepsankare. Det framstod ändå inte som enkelt, och hade nog bara funkat om kilppan hade råkat se ut precis som i beskrivningen.

Nåja, jag skulle nog inte börja med att köpa nånting begagnat alls. Köp ett nytt rep. Köp när du vet vad du ska ha och varför, ny slingor osv. Allt som är av annat än metall kan man nog säga att du bör undvika begagnat även om en okänd person säger att grejerna är i utmärkt skick.

Vid val av rep, så känns det som att ett enkelrep 10,5 m inte kan bli fel hur du än väljer, men sen kanske du kan handla billigare och bättre på vissa ställen eller vissa märken osv. Det finns trådar om rep, och åsikterna är relativt många - vilket gör att det är ungefär lika svår att köpa det optimala repet som att lyckas köpa ett som är farligt...

För att du ska ha nån slags fleixbilitet för klättring på olika platser och leder, och dessutom lite trygghetskänsla, så slutar det ändå med: gå en kurs, eller klättra med kompis som vet vad som gäller (som har gått kurs). Du kanske kan hitta en sån här på forumet!
 
Att bygga ett bra toppankare kräver kunskap, erfarenhet och kreativitet. Kunskap kan du få genom att gå en kurs. Har du råd med utrustning har du råd med en kurs. Kunskap kan du också få från en erfaren klättrare. Erfarenhet får du genom att öva och öva igen. Helt enkelt bygga en massa ankare. Gå ut och ha fokus på att bygga ankare och inte på att klättra.

Ett ankare för topprepsklättring kan byggas på ett flertal sätt. Det går att använda korta slingor, kilar, en cordlette med mera. Några saker ska dock alltid ingå:

- Minst 3 bombsäkra säkringar i var sin egen klippformation, exempelvis inte 3 slingor runt samma sten.
- I säkringspunkten ska vinkeln till varje säkring inte överstiga 90 grader
- Jämnviktning, så att varje säkring belastas lika mycket
- Minimera chockbelastningen ifall en säkring ryker
- Säkringspunkten ska ligga utanför klippkanten eller på annat vis så att repdrag minimeras
- Säkringspunkten ska vara utformad så att repet inte kan klippas ur enkelt, dvs låskarbin eller två karbiner motvarandra.

Absolut enklast är att bygga med hjälp av en cordlette, vilket är en 6-7 meter lång slinga (7 mm statiskt rep). Det finns dock nackdelar med denna, då den endast går att jämnvikta i en riktning. Det går dock att knyta den så att lite dynamisk jämnviktning går att uppnå.
 
Man kommer långt bara genom att fundera lite, varje komponent för sig. Exempel:
Om du har satt ankaret i två stora, friska tallar, hur stor är chansen att du sliter ner bägge två? Behöver du då knyta fast dig i en tall till?
Om ankaret ugörs av två kilar som du satt själv, utan att vara speciellt erfaren, hur stor är chansen att kilarna floppar? Vågar du riskera ditt liv på att dom sitter? Vad händer om den ena floppar?
Om repet sitter i en skruvkarbin, vad händer om den går sönder?
Om en säkringspunkt ryker, vad händer då?
Slits repet mot en kant?
Sliter slingorna mot en kant?

Vad du behöver för grejor beror altså helt på vart du ska klättra. Finns det stora, friska träd nära ankaret behöver du bara två skruvkarbiner och några slingor, på andra ställen kan du behöva friends, kilar, slingor, statiskt rep, repskydd osv. Om du inte har någon att fråga kan du ju åka ut till någon populär topprepsklippa och titta, har du tur så är det någon som vill visa. Bor du i Stockholm så är Vårdberget en solig helgdag ett hett tips.
 
Tack för alla svar!!

Det som jag är osäker på är valet av rep, och det finns det ju trådar om.
Annars känns det inte som några större frågetecken.

Tråden var nog lite överreklamerad.
 
Om jag ska rekomendera ett rep för topprepsklättring så blir det Beal Topgun. En riktig slitvarg med bra prestanda för att vara så tjockt. Det gör dig inte besviken.

Om jag ska avråda från ett rep så är det Roca Free. Det må vara tilltalande för plånboken men det är inte värt att vara dumsnål. Jag har svurit många långa rader över mina polares Rocarep. Passa även på att skaffa 15 meter 10mm statiskt rep, oerhört bra att rigga topprep med om punkterna finns långt ifrån kanten.
 
Eftersom det är fredag och arbetsveckan ändå känns förbrukad ska jag tjafsa emot...

Jag har både Roca och Beal. Har inget emot mitt nästan oanvända Bealrep ännu, men har väl ändå läst nån som klagat över det (även om just Top Gun brukar anses som just tåligt). Jag har å andra sidan ett Roca Free, som jag använt relativt lite, innan jag kapat det till ett 25 m rep och ett fast rep på en lågfrekventerad klättervägg. Freerepet är ju delvis p g a sin längd inte jättemycket utnyttjat, men har hållit sig fräscht under de förhållandena. Det har inte tappat sitt runda tvärsnitt, och är inte farligt luddigt.
Har även ett Roca Tasmania, som använts en hel del på på lead, och även topprep. Det har klarat sig jättebra, trots att det inte ens är impregnerat.

Ifall det hela beror på att man kan ha tur och otur med kvaliteten på Roca vet jag inte. Men om så är fallet är det förstås ett dåligt betyg även om jag kanske haft tur.

Kanske är det också så att jag är rätt varsam med rep.

Ett topprep ska väl mest av allt var tåligt, medan resten av prestanda snudd på kvittar. Fast man kanske inte vet från början att man bara kommer att toppa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
luktafotogen Skrota klubben- klättra privat? Klättring allmänt 34
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
Joakim74 Klättra på Bispbergsklack Klättring allmänt 1
matberedare någon att klättra med Klättring allmänt 0
brascav Klättra i Frankrike? Klättring allmänt 0
skojten klättra i europa + förare Klättring allmänt 9
pajaflow Klättra i Krabi, Thailand Klättring allmänt 5
peppe_37 Klättra på Teneriffa Klättring allmänt 4
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
XPAT Klättra i STHLM Klättring allmänt 3
pajaflow Klättra Frankrike Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.