Klättra i lofoten

Hallå hejsan,
det är så att jag har funderat ett tag på att åka till lofoten och klättra och göra det "berömda hoppet"
undrar ifall någon varit där förr och klättrat och kan ge en lite tips eller ifall det kanske är så att det finns folk som är intresserade av att följa med nu till sommaren -05
 
Lofoten er fantastisk vakkert. Som å være i alpene, bortsett fra at det bare er den øverste delen av toppene som stikker opp fra havet. Anbefaler at dere tar dere tid til å være litt turister også, og ikke bare klaterer Geita, som forøvrig er en veldig grei rute i bra vær.

Det finnes også andre flotte linjer, blant annet Presten, men den krever noe mer erfaring.

Noen lenker:
http://www.nordnorskklatreskole.no/side2.html
http://home.no.net/forer/

Se også http://www.steepstone.com
 
Många fina turer!

Lofoten är ett superbt val för klättresemestern om man är ute efter relativt lättåtkommlig multipitch-klättring i underbar miljö. Det man dock bör ha i beaktande är att vädret är minst sagt växlande. Räkna med mycket regn! Den gällande föraren över klättring i området är Ed Webste`r´s "Climbing in the magic islands". Beställ den och dröm dig bort till sommarens turer. Här finns massor av tips om utrustning, resa m.m. Klättertips är ju alltid beroende av prestationsförmåga och erfarenhet men i liknande svårighetsgrad som Geiten finns flera fina turer på Gandalfväggen som ex Gandalf (5+) och Guns and Roses(6-). Bara blåbär (5-) är en fin lätt längre tur (5, ca 5 replängder). Listan kan göras hur lång som helst, detta vara bara några av klassikerna. Ett camping-tips; undvik Gandalfväggen (den gängse campingplatsen) om ni vill ha en lugn tältplats. Vid "Pianokraken" ca 2 km innan finns betydligt större chans till lugn och ro.
 
Jag är ingen klättrare men jag har hoppat mellan hornen på geten;) Glömmer aldrig kännslan när man ställde sig upp på det "övre hornet"!!

Ingen svår klättring men det beror på vilken väg du tar upp.

Jag har bott där uppe och kommer att jobba (sommaren) på hotell med utsikt över "get,hoppet";)

Har du lust på sommarkompisar så är det smartaste att kontakta alla (många svenskar!!) som går på Lofoten folkhögskola och som kommer att stanna över sommaren för att just gå turer och klättra,,
http://www.lofoten.fhs.no/

Mvh Niclas,

http://www.niclasfoto.fotosidan.se
 
Re: Många fina turer!

vikars; sa:
Lofoten är ett superbt val för klättresemestern om man är ute efter relativt lättåtkommlig multipitch-klättring i underbar miljö. Det man dock bör ha i beaktande är att vädret är minst sagt växlande. Räkna med mycket regn! Den gällande föraren över klättring i området är Ed Webste`r´s "Climbing in the magic islands". Beställ den och dröm dig bort till sommarens turer. Här finns massor av tips om utrustning, resa m.m. Klättertips är ju alltid beroende av prestationsförmåga och erfarenhet men i liknande svårighetsgrad som Geiten finns flera fina turer på Gandalfväggen som ex Gandalf (5+) och Guns and Roses(6-). Bara blåbär (5-) är en fin lätt längre tur (5, ca 5 replängder). Listan kan göras hur lång som helst, detta vara bara några av klassikerna. Ett camping-tips; undvik Gandalfväggen (den gängse campingplatsen) om ni vill ha en lugn tältplats. Vid "Pianokraken" ca 2 km innan finns betydligt större chans till lugn och ro.

Sitter och bläddrar efter lite info om ovanstående bok "climbing the magic islands", men helt resultatlöst. Var kan man få tag på den? Nå´n som vet eller kanske någon har ett ex å sälja?

//Micke
 
Finns att köpa på Klattrecafét i Henningsvaer. Men de vill inte skicka några förare.

Det fanns många ex kvar när jag var där i augusti.


Gustaf
 
Några funderingar?

Ett inlägg som dök upp väldigt lägligt då jag funderar på att kanske göra ett besök där framöver?

Vilken tidsperiod vädermässigt är att föredra? (Som det ser ut skulle nog Augusti/September bara fungera)

Är det lätt att hitta någon klätterpartner på plats eller är det bästa att försöka ta med någon?

Tack på förhand Christian
 
Jag var där i augusti förra året... Den första veckan vi var där, precis början av augusti var vädret fint och det var varmt.

Den andra veckan kom hösten till Lofoten och det blev kallt och ostadigt, nästan bara regn i en vecka.

Jag skulle åka tidigare för att få uppleva det riktigt speciella med Lofoten, nämnligen ljuset...

Det går slår om fort i augusti och blir mörkare, när vi kom blev det aldrig mörkt utan bara skumt, när vi åkte (efter 2 veckor) var det mörkt vid kl 23, så pass att man behövde pannlampa för att se...

Gustaf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
luktafotogen Skrota klubben- klättra privat? Klättring allmänt 34
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
Joakim74 Klättra på Bispbergsklack Klättring allmänt 1
matberedare någon att klättra med Klättring allmänt 0
brascav Klättra i Frankrike? Klättring allmänt 0
skojten klättra i europa + förare Klättring allmänt 9
pajaflow Klättra i Krabi, Thailand Klättring allmänt 5
peppe_37 Klättra på Teneriffa Klättring allmänt 4
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
XPAT Klättra i STHLM Klättring allmänt 3
pajaflow Klättra Frankrike Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.