Börja klättra

Hej!
Har planer på börja klättra (har aldrig klättra förr inte, ens inomhus). Hur tycker ni jag ska börja? förmodar väl att man bör klättra rätt mycket inomhus innan man tar sig ut, men hur mycket bör man ha klättrat inomhus innan man kan njuta av naturens klippor?
Bor i skellefteå och vi har en fin klättringsvägg här, men det jag är ute efter är att få klättra ute "på riktigt" eller hur du nu vill formulera det.

Tacksam för alla tips och svar!
 
Känn på inne om du har möjlighet men det är inget som säger att det måste gå i ordningen inne --> ute. Inne kan dock kännas mer bekvämt och tillrättalagt, dock kan detta också bli en nackdel om man skjuter på första ute-turen alldeles för länge.

Finns det möjlighet att gå någon enkel kurs i er hall så kanske det kan vara ett sätt att komma igång samtidigt som du träffar likasinnade. När du väl börjar känna lite folk så brukar det inte vara några problem att hänga med ut en dag, oavsett om man är nybörjare eller inte.
 
Håller med. Jag har inget emot att klättra inne, men klättrar ju hellre ute om det är så att jag kan välja.
Jag klättrade inledningsvis utomhus och har sedan klättrat inomhus på vintrarna, och inomhusklättringen är väl lika mycket ett självändamål som ett sätt att behålla några krafter under vintern för nästa utesäsong.

Det går ju jättebra att börja ute - men om du inte går kurs eller deltar i nån klubbaktivitet, så måste du ju ha kompisar med lite grejer och kunskaper för att prova på.
 
Jaha okej, jag som gick runt och var säker på att folk alltid började inomhus, jamen då ska jag ta kontakt med föreningen här och fråga lite om kurser :)
tack för snabbt svar
 
Höst

Nu är det höst och oavsett om man vill eller inte så är snart klättersäsongen över. Tror att det är svårt att hinna komma igång utomhus i år för det är inte så värst många torra helger kvar och att skaffa rätt kontaktnät gör man inte i en handvändning. Mitt tips är nog att dra igång inomhus och skaffa ett kontaktnät så att du är redo att möta våren utomhus.


-----------------------------------------------------------

OK, fjolåret bjöd på klättring fram till 6 november. Isklättersäsongen drog igång 27 november.
2009 bouldrade vi fram till 21 november.
 
jo förstår de, blir nog att prova på inomhus under vintern sen om de känns skojj så kanske man kan ta sig ut till nästa sommar
 
Hoppsan, ser nu att Skellefteå var hemma för trådstartaren... fick för mig i nåt skede att det var Sthlm som gällde...
 
Vet ej hur det är uppe i Skellefteå men neråt fem-tio minus grader går det utmärkt att klippklättra i om det är torrt (och sol och vindstilla vid klippan). Inomhushallar är en ny företeelse och allting du kan lära dig ute kan du använda dig inomhus. Däremot så är det väldigt få kunskaper inomhus som går att använda utomhus. Du borde rimligtvis kunna börja direkt att isklättra om det vore så. Vill du klättra ute, klättra ute! Vill du klättra inne, klättra inne! Jag vet en hel del personer som aldrig satt sin fot i en inomhushall.
 
För sjutton, var pragmatisk. Klättra ute när vädret tillåter, klättra inne när vädret är risigt eller du bara känner för det.

Fikaklättring funkar dock bäst utomhus :) Solig höstsöndag, kaffe ovanför Fjällbo, mycket lite klättrat, där har vi det.
 
Vet ej hur det är uppe i Skellefteå men neråt fem-tio minus grader går det utmärkt att klippklättra i om det är torrt (och sol och vindstilla vid klippan). Inomhushallar är en ny företeelse och allting du kan lära dig ute kan du använda dig inomhus. Däremot så är det väldigt få kunskaper inomhus som går att använda utomhus. Du borde rimligtvis kunna börja direkt att isklättra om det vore så. Vill du klättra ute, klättra ute! Vill du klättra inne, klättra inne! Jag vet en hel del personer som aldrig satt sin fot i en inomhushall.


Vill passa på att varna för trånga klätterskor i samband med klättring i minusgrader. Förfrös två tår lätt (svarta naglar som sen ramlade av) när jag bouldrade i ca -8 grader i vintras. Det går SJUKT fort när man stoppar blodflödet och har så tunna skor. Det tar bara 5-10 minuter sen kan du ha förfrysningsskador i tårna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
thelleberg kostnad för att börja klättra Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
joseri8407 Vill börja med klättring (Halmstad) Klättring allmänt 21
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
Makini Börja klippklättra Klättring allmänt 3
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
luktafotogen Skrota klubben- klättra privat? Klättring allmänt 34
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.