Klättra med ett halvrep och ett twinrep?

Jag har pajat den ena av mina halvrep och måste kassera den. Den andra är dock helt ok. Istället för att köpa ett nytt funderar jag på att använda ett lika långt twinrep jag köpte för något år sen för att ha som firningsrep.
Nu förstår jag att jag inte ska klättra med dubbelrepsteknik med ett twinrep iblandat, men visst borde jag kunna klättra med dessa två rep med twinrepsteknik? Det finns en diameter skillnad på 0,2 mm om jag inte minns fel, men det kan jag inte tänka mig spelar så stor roll. Jag kan egentligen inte komma någon anledning till varför man inte skulle kunna det, men det kan vara nått jag missar...
 
Nja om man är petig och teoretisk så är ju ett halvrep avsett att ta fallet så att endast ena repet blir belastat.
Om man alltså kör detta rep ihop med ett annat, som twinrep, så tar det ju fallet tillsammans - vilket leder till högre fångryck än om halvrepet ensam hade tagit fallet.

Det är dock rätt teorretiskt, och då kan man ju lika gärna, när man ändå håller på, beräkna hur det påverkar, genom att ta fram prestanda för de två repen.
 
Ska man vara teoretisk...

...så töjer sig repen garanterat olika. Förmodligen rätt mycket olika. Kör du tvillingrepsteknik kommer de alltså nöta mot varandra i karbinerna vid ett fall.

OK, risken att detta i praktiken bränner av ett rep, för att inte tala om båda, är kanske inte så stor (gissar bara) men eftersom vi ständigt tutas i att inte blanda dubbel- och tvillingrepsteknik av just det skälet så ligger det säkert något mer än rena spekulationer bakom.

I ditt ställe skulle jag skaffa ett nytt par och behålla det gamla till alpina turer. Det räcker ju oftast med ett halvrep då.
 
Att repet skulle brännas av låter väldigt osannolikt, men om så är så är det ju det styvare repet som bränns av eftersom det andra får sin uppvärmning fördelat över en längre sträcka.

Om man tänker sig att man klättrar (en lång replängd och faller vid utsteget), så töjs ju repet typ 30-40%;enligt typiska repspecifikationer, och dessa gäller ju då vid UIAA-fall osv.

40% är ju rätt mycket!

Men i praktiken kan man ju inte leda och falla så att man får ett fall där fallfaktorn är så hög att den ger denna töjning, SAMTIDIGT som typ 50 m rep går från broms till högsta säkringen. För att få ett 1,77-fall så behöver man alltså klättra "högt" och falla så att repets längd mellan stand och högsta mellansäkringen i själv verket är ganska kort.
Då blir också 40% töjning en ganska liten glidning, även om man klättrat en lång replängd och fallit vid utsteget..
Och denna glidning måste sker ju i förhållande till karbinen. Glidningen mellan repen motsvarar ju bara skillnaden i töjning mellan de två repen - och den skillnaden är inte 40%, utan snarare under 5%.

5% relativ glidning kan då tänkas vara typ 25 mm (alltså t ex 5% av 5 meter). 25 mm är alltså glidningen mellan två olika rep vid ett extremfall. Utan att veta så tror jag ju att den glidningen inte genererar tillräcklig värme för att bränna av ett rep. Däremot finns det ju andra och betydande faror med ett sådant extremfall.

Fast självklart är det här en illa underbyggd spekulation på ett internetforum.
 
Jo Mezzner jag gjorde det överslaget i huvudet också.

Men som jag skrev: det varnas ständigt för att växla från dubbel- till tvillingteknik på samma replängd med motiveringen att repen kan skava mot varandra när de går olika lång väg.
Om det är en äkta fara borde rimligen olika repspecar vara det också.

Äkta risk? Onödig risk?

På a) vet jag inte men gissar på "nej"
På b) svarar jag tveklöst "ja"
 
Oj, ja mitt huvud är ju som bekant så trångt att det mesta jag har där kommer ut i inläggsform.

Jo, det stämmer ju att det varnas för att blanda dubbelrepsteknik med tvillingrepsteknik, och det har väl debatterats förr här på utsidan.

Jag håller med om att lite oavsett hur dumt det verkligen är i de enskilda praktikfallen är det nog bra att hålla sig tilll de anvisningar som ges från reptillverkare och förbundet.

I det här fallet är det ju inte blandning av de två teknikerna, men ändå blandning av rep med olika egenskaper, så det är nog något som är ett typiskt officiellt no-no.
 
Om man alltså kör detta rep ihop med ett annat, som twinrep, så tar det ju fallet tillsammans - vilket leder till högre fångryck än om halvrepet ensam hade tagit fallet.
Just detta stör mig inte. Jag har för det mesta klättrat med mina halvrep som om de vore tvillingrep. Jag har särat på dem om jag lägger en säkring som är suspekt, men det har än så länge bara hänt på is.

...så töjer sig repen garanterat olika. Förmodligen rätt mycket olika. Kör du tvillingrepsteknik kommer de alltså nöta mot varandra i karbinerna vid ett fall.
Jag är inte så säker på detta. Repen kommer väll att töja sig lika mycket? Jag menar, jag faller ju inte längre i den ena repet. När jag väl hänger i repet efter ett fall så har repen töjt sig precis lika mycket, och jag kan inte se när under fallet de skulle vara olika töjda. Skillnaden är väll motståndet varje rep bjuder på och töjningen varje rep har i förhållande till sin egen max töjning, men jag kan inte se att det skulle bli skillnad på hur mycket repen har töjts i förhållande till varandra.

I ditt ställe skulle jag skaffa ett nytt par och behålla det gamla till alpina turer. Det räcker ju oftast med ett halvrep då.
Jo, det skall göras, men jag hinner inte få de rep jag vill ha innan jag åker till Lofoten. Jag överväger att klättra med singelrep och ta med tvillingrepet för de turer med långa firningar, men jag är ännu övertygad om att det skulle vara nått problem med ovanstående.
 
Mike, du har ju pinsamt rätt!

Missade visst ett avgörande randvillkor där...
(Skönt att jag fick sällskap av Gustav!)

Det är förstås korrekt att de töjer sig lika mycket så länge lasten hänger i båda repen!!!

(ED: Gustav hann före, jäkla telefon...)
 
Jo Mezzner jag gjorde det överslaget i huvudet också.

Men som jag skrev: det varnas ständigt för att växla från dubbel- till tvillingteknik på samma replängd med motiveringen att repen kan skava mot varandra när de går olika lång väg.
Om det är en äkta fara borde rimligen olika repspecar vara det också.

Äkta risk? Onödig risk?

På a) vet jag inte men gissar på "nej"
På b) svarar jag tveklöst "ja"
En fara med att blanda dubbel- till tvillingteknik på samma replängd, är väl att man får "tri-axel" belastning på karbinen vid ett fall. (Med ökad risk att få belastning tvärs över grinden, mm.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
luktafotogen Skrota klubben- klättra privat? Klättring allmänt 34
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
Joakim74 Klättra på Bispbergsklack Klättring allmänt 1
matberedare någon att klättra med Klättring allmänt 0
brascav Klättra i Frankrike? Klättring allmänt 0
skojten klättra i europa + förare Klättring allmänt 9
pajaflow Klättra i Krabi, Thailand Klättring allmänt 5
peppe_37 Klättra på Teneriffa Klättring allmänt 4
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
XPAT Klättra i STHLM Klättring allmänt 3
pajaflow Klättra Frankrike Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.