Skrota klubben- klättra privat?

Vill du klättra i klubb eller privat?

  • KLUBB

    Röster: 19 55.9%
  • PRIVAT

    Röster: 15 44.1%

  • Totala väljare
    34
  • Enkät stängd .
Enligt min erfarenhet finns det många som inte vill vara med i en klubb utan klättra privat på egen försäkring. Har någon provat? Hur göra med grönt kort, osv?

Det är många klubbar som plågas av att det är för dåligt intresse för styrelseposter. Som exempel hotas nu Jönköpings anrika klätterväggar av nermontering. Hur kan vi förenkla klättringen?

Rösta!
 
Jag tror inte jag förstår frågan. Menar du »privat» som i att vara med i Svenska klätterförbundet men inte vara med i en lokal klubb?

När jag bodde utomlands så funderade jag lite fram och tillbaks vilken klubb jag skulle vara med i, då ju ingen klubb var »lokal». Efter lite funderande så kom jag fram till Luleklättrarna eftersom jag klättrat mycket på deras klippor men knappt gjort ett ärligt handtag med rensning, bultning eller liknande.
 
Klubbarna fungerar ju bra som språkrör där kommuner och markägare kan kommunicera till samtliga berörda klättrare samt att klättarna kan diskutera genom klubben med kommuner och markägare beroende på vem som initierar diskussionen. Dessutom handlar klubb en delad ansvarfråga, exempelvis ansvar i form av att inspektera bultar, skriva förare osv... Om vi vill ha en fungerande klättermiljö ser jag bara det som en fördel om vi tillsammans via klubbar adminstrerar vården och skötseln av våra klippor, istället för att var och en ska dra ett litet strå till stacken. Självklart kan man inte tvinga någon att vara med i en klubb, men det är ganska själviskt att inte vara med i en klubb.
 
Å andra sidan skulle till exempel Utsidan eller 8a fungera som forum där klättrare tillsammans kommer överens om etik och liknande saker. Men Utsidan och 8a känns mer som opinionsbildande än beslutande. Hitintills har klubbarna tagit ganska stora ansvar för att få allt att fungera.
 
Jag menar att inte vara med i någon organisation utan köra rejset helt oberoende. Att det är själviskt att inte vara med i en klubb håller jag inte med om däremot ska man inte vara med i en klubb om man imte själv kan ta vilken styrelsepost som helst. Alla klättrare håller inte på med samma saker. Det finns dessutom inget hinder att en gruppp personer håller i underhållet utan att vara medlem i en förening. För min del är föreningslivet dött och tillför bara en massa skuldkänslor. Därför är jag inte med i någon förening.
 
Jag har ingen som helst plan på att komma överens om etik med de som inte ens kan ta sig upp för lederna i fråga på stramt topprep.
 
Utan klätterklubb så skulle antalet inomhusväggar inte vara så många. Det är nog få orter där en kommersiell klättervägg går med vinst. En klättervägg kostar 300-500 000 kr och till detta kommer lokalhyra och personalkostnader. Det är inte många som skulle våga starta ett företag med denna risk.

Genom att vara klätterklubb kan bidrag sökas och kommunen stå för delar av riskerna. Dessutom så kan frivilliga stå för skötsel av hallen vilket radikalt sänker klätteravgifterna.

Jag hoppas inte att någon är med i en klätterklubb bara för försäkringens skull utan att det finns andra drivkrafter som möjlighet till inomhusklättring, skötsel av klätterklippor, accessarbete, klubbaktiviteter med mera.
 
Jag har ingen som helst plan på att komma överens om etik med de som inte ens kan ta sig upp för lederna i fråga på stramt topprep.

Så man måste kunna klättra en viss grad för att kunna ha sunda åsikter? För min del hämtar jag gärna in synpunkter från alla personer. I synnerhet de som inte är partiska.

En fråga har jag hört ofta: Kan man vara med i Klätterförbundet utan att vara med i en klubb? Någon som vet?

Min tanke är att hitta någon ny typ av grupperingsform där man inte nödvändigtvis behöver ha en formell förening i nutida form. Det syns på många håll omkring mig att samhället har förändrats på ett sätt som inte gynnar föreningslivet. Folk har inte eller tar sig inte tid utan vill hellre betala mer. Att det måste finnas kvar någon typ av organisering för intressegrupperingar är ju helt klart.
 
En fråga har jag hört ofta: Kan man vara med i Klätterförbundet utan att vara med i en klubb? Någon som vet?

Min tanke är att hitta någon ny typ av grupperingsform där man inte nödvändigtvis behöver ha en formell förening i nutida form. Det syns på många håll omkring mig att samhället har förändrats på ett sätt som inte gynnar föreningslivet. Folk har inte eller tar sig inte tid utan vill hellre betala mer. Att det måste finnas kvar någon typ av organisering för intressegrupperingar är ju helt klart.
Nej, man kan inte vara medlem i förbundet utan man måste alltid vara medlem i en lokal klätterklubb.

Visst, diskussionsforum kan vara bra. Men jag tror inte att det helt går att skrota klätterklubbarna. Vi har tex en grillplats vid klippan. Har du något förslag på hur vi ska finansiera den utan att vara klubb. Det rör sig om virke för några hundralappar till att bygga sittplatser.

Genom de förare som klubben säljer så kan vi gemensamt köpa bultar och ankare och utveckla klättringen. Hur tycker du att finansiering av bultar ska gå till?
Ska nytursmakaren betala bultar så finns risk att de bara bultas svåra leder eftersom den som bultar ofta har stor klättervana. Tror det kan vara svårt att få någon nytursmakare att betala bultar på en 8 meter hög 4á.
 
[...]Tror det kan vara svårt att få någon nytursmakare att betala bultar på en 8 meter hög 4á.
Exempelvis vet jag att affärer och företag sponsrar leder, vilket på en del ställen har fått lednamnen att bli helt koko.. Men samtidigt så ska en sådan här fråga lösas demokratiskt, ska vi bulta upp korta lätta leder, eller ska vi värna om klättringen och låta bli? Enskilda klättrare utan klubb kan både ta bort bultar (EA) och sätta upp bultar (EA) och i båda fallen så blir folk arga. I en klubb kan man i alla fall vara överens om att de flesta tycker fel. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
Joakim74 Klättra på Bispbergsklack Klättring allmänt 1
matberedare någon att klättra med Klättring allmänt 0
brascav Klättra i Frankrike? Klättring allmänt 0
skojten klättra i europa + förare Klättring allmänt 9
pajaflow Klättra i Krabi, Thailand Klättring allmänt 5
peppe_37 Klättra på Teneriffa Klättring allmänt 4
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
XPAT Klättra i STHLM Klättring allmänt 3
pajaflow Klättra Frankrike Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.