Ska man det?
Då kan jag alltså åka runt och banka bort bultar överallt och Jens åka runt och bulta upp bultar överallt? Förresten tycker jag att alla leder svårare än 8a skall ha en massa juggar... Försök stoppa mig!
Ska man det?
Då kan jag alltså åka runt och banka bort bultar överallt
Bultpolicy är nog det vi i klätterklubbarna lägger minst energi på att skriva. Det stora arbetet är att försöka ordna inomhusklättring. Det är bara att se hur många föreningsdrivna klätterväggar som finns i Sverige. Fundera sedan på hur många som drivs av företag.
Ska man som företag driva en vägg så är det nästan ett krav att man har lokalen bemannad under öppettiderna. Genom att vara klubbdriven så behöver man inta avlöna personal på samma sätt. Utan föreningar så skulle en stor majoritet av klätterväggarna i Sverige försvinna.
Idag var vi 8 personer vid klätterväggen som klättrade i 3 timmar. I Söndags så var vi ca 20 stycken. Att få en sån vägg kommersiellt lönsam är omöjligt om man ska ha personal. Genom att vara förening så ansvarar vi själva för skötsel av väggen.
Utan klätterklubb så skulle vi nog inte kunna ha någon klättervägg.
Slutligen, beträffande den "anarkistiska traditionen" inom klättringen.... Sist jag kollade var alla mina klätterkompisar villaägande, laglydiga ingenjörer och lärare. Kanske har klättercommunityn vuxit upp?
Någon som vet vilken klubb ska man gå med i om man enbart vill stödja boulderingscenen i Sverige?
Väl talat. Detta, och accessfrågan, torde vara tillräcklliga skäl till fortsatt föreningsverksamhet. En stor eloge till alla som kämpar på ute i klubbarna, fortsätt med det och lyssna inte på gnällspikarna.
Och beträffande policies, som tycks uppröra så många, så hör man ju på namnet att det inte REGLERAR något. Det de gör är att de formulerar majoritetens syn, vilket kan vara bra för de som inte känner till den.
Slutligen, beträffande den "anarkistiska traditionen" inom klättringen.... Sist jag kollade var alla mina klätterkompisar villaägande, laglydiga ingenjörer och lärare. Kanske har klättercommunityn vuxit upp?