Börja bygga tradrack

Jag har blivit biten av tradklättring och tänkte så smått börja bygga ett tradrack. Uppenbarligen kommer mitt första inköp innehålla ett knippe kilar (samt kilpetare, lite slingor och karbiner och annat smått och gått). Hur som haver, när jag har plockat ihop dessa detaljer har jag ytterligare lite pengar över jag tänkte spendera, vilket leder mig in på frågan:

Efter ett första kilknippe (BDs 1-13), vad är vettigast att utöka med säkringsmässigt? Fler kilar, _en_ kam eller kanske några hexor? För samma pris, på ett ungefär kan jag välja mellan ytterligare ett knippe kilar (WC rocks 1-10), en camalot eller 4-5 hexor. Frågan är vilket av alternativen som ger mest värde för pengarna ovanpå ett redan existerande kilknippe? Geografiskt är min klättring lagd till Stockholmsområdet och innan jag kommer härifrån lär jag ha hunnit samla på mig betydligt mycket mer utrustning :)
 
En kam. Utan tvekan. Grön camalot (#0.75) eller grön Dragoncam (samma storlek) eller en Friend #1.5 (just mindre) eller friend #2 (just större). Jag har klättrat högst ett dussin replängder i Skandinavien som jag inte placerat en kamkil i den storleken.
 
Camalot kam 0,5 0,75 och strl 1. Med de tre säkringarna plus kilar ger jag mig på allting förutom det som är uppenbart att det krävs något annat.
Det märket är så mycket bättre än allt annat att allt annat känns dåligt. Om du skall köpa billiga kammar är väl Rock Empires nya Axel något? (finns väl på northstar). Utan att kolla på mina så tror jag att strl 3, 4 är de två mest användbara. Den minsta (1) är jättedålig! Axel är jättelika Camalot, fast mycket tyngre, styvare vajer. De mindre storlekarna är lika breda som de stora storlekarna. De har dessutom en förlängningsbar dyneema istället för en nylonslinga. (Har ni hållt i en Axel så tvekar ni inte på hållfastheten).

Har du alpine quickdraws?

Jag tycker inte du skall köpa technical friend, och inte häxor inte fler kilar!
 
En kam. Utan tvekan. Grön camalot (#0.75) eller grön Dragoncam (samma storlek) eller en Friend #1.5 (just mindre) eller friend #2 (just större). Jag har klättrat högst ett dussin replängder i Skandinavien som jag inte placerat en kamkil i den storleken.

Det verkar som att konsensus är att en kam vore det bästa valet. Det roliga är att jag upptäckte lite extra pengar som låg och skräpade, så jag lät budgeten kliva upp något. Jag har nu råd med två kammar! Camalot 0.75 var den kammen jag specifikt hade i åtanke faktiskt, men om jag ska komplettera med en ytterligare? Jag funderar själv på om en nr 1 skulle vara lämpligt.

Hallå,

Om du inte har starka åsikter om märke på dina kammmar, och kan lägga ett par hundra till kanske de kan bli tre i stället:

http://www.fieldandtrek.com/wild-country-technical-friend-sets-789037

Stl 0.5, 1.5 och 2.5 för £90 + frakt 8.99 = 1050:- jmf med grön camalot på Addnature, 730:-

Nu var det visserligen en englandsbeställning det gällde, så jag kommer isf få gå från 47 pund till 90! Plus att jag måste betala dubbel frakt om jag beställer från fieldandtrek OCH bananafingers ;) Det verkar ju trots allt att en kam är konsensus, men jag har som sagt hittat pengar i mina gömmor till två (!!!) kammar (och jag kommer hålla mig till camalots, de har känts så gedigna och trevliga att arbeta med när jag pillat på andras grejer)! Frågan är bara vilka storlekar, 0.75 samt ?, några idéer till en fattig? :)

Camalot kam 0,5 0,75 och strl 1. Med de tre säkringarna plus kilar ger jag mig på allting förutom det som är uppenbart att det krävs något annat.
Det märket är så mycket bättre än allt annat att allt annat känns dåligt. Om du skall köpa billiga kammar är väl Rock Empires nya Axel något? (finns väl på northstar). Utan att kolla på mina så tror jag att strl 3, 4 är de två mest användbara. Den minsta (1) är jättedålig! Axel är jättelika Camalot, fast mycket tyngre, styvare vajer. De mindre storlekarna är lika breda som de stora storlekarna. De har dessutom en förlängningsbar dyneema istället för en nylonslinga. (Har ni hållt i en Axel så tvekar ni inte på hållfastheten).

Har du alpine quickdraws?

Jag tycker inte du skall köpa technical friend, och inte häxor inte fler kilar!

Jag har slingor och sådan utrustning så att det räcker till all klättring jag rimligen kan hitta i sthlms-området, det är inga problem! :)

Om jag har råd till två kammar, vilka två camalots skulle du rekommendera då?
 
Camalot kam 0,5 0,75 och strl 1. Med de tre säkringarna plus kilar ger jag mig på allting förutom det som är uppenbart att det krävs något annat.
Det märket är så mycket bättre än allt annat att allt annat känns dåligt.
Jag tycker inte du skall köpa technical friend, och inte häxor inte fler kilar!

Jag håller inte med. Jag har både Wild Country och BD i racket, och skulle hellre byta ut mina camalots mot friends än tvärtom. Har klättrat med de flesta kammarna på marknaden och tycker inte att det är så himmla viktigt vad man har för märke.
 
Jag har prövat dragon, camalot c4, technical friend, axel, mastercam, totem.. samt rensat ett par till märken. Det spelar roll!
 
Kammarna är olika, men inte spelar det nån stor roll. De har lite olika företräden (mått) om man är petig, och det gör möjligen att det passar bättre med det ena eller andra vid olika tillfällen.
WC gör ju definitivt kvalitetsgrejer, så...
Här själv BD, RE samt Metolius på selen, och när jag väl gjort en placering är jag nöjd oavsett fabrikatet.
 
Jag skulle snudd på säga att det inte spelar så stor roll vilket storlek du väljer. Vilken du än väljer, så kommer du i vissa lägen att önska en annan - eller istället en dubblett av 0,75:an....
Välj kanske ändå 1,0 istället för 0,5, de är båda användbara, men visst kan man tänka sig att det oftare funkar med en kil istället för en 0,5 istället för en kil istället för en 1,0.

När jag skaffade mina första kammar var jag dock mest förvånad över hur bra det var med småkammar, till horisontalsprickor och liknade där kilar i och för sig kanske är rätt i storlek, men ändå behöver placeras rätt exotiskt för att kunna göra nytta. Eftersom frakten inte är gratis, är det dock bra att köpa så mycket som möjligt åt gången om man har ont om pengar och vill "optimera". Dvs att ev vänta tills man kan göra en större beställning.
 
Det blev till slut BD 0.75+1! Tackar för alla tips och idéer, det uppskattas mycket. Angående att lägga större beställningar är det helt sant, men med tanke på att min beställning landade på drygt 2600 och frakten var 80 spänn av det känns det överkomligt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
joseri8407 Vill börja med klättring (Halmstad) Klättring allmänt 21
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
Makini Börja klippklättra Klättring allmänt 3
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
thelleberg kostnad för att börja klättra Klättring allmänt 6
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Gamling Att bygga topprepsankare Klättring allmänt 2
helenabrogren Bygga egen klättervägg Klättring allmänt 13
Armsport Bygga klättrarvägg i kungsbacka Klättring allmänt 10
axeisi Projekt: Bygga en Egen klättervägg! Klättring allmänt 25
alzheimers bygga crashpad? Klättring allmänt 13
magwo Nybörjar-tradrack lofoten Klättring allmänt 19
nyberg_fredrik Stulet tradrack Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.