Skarvade topprep?

Hej! Jag klättrade ågelsjön idag. Jag undrar en sak, det statiska repet som jag använde till att sätta topprep räkte inte alltid över kanten, kan man sätta in en sydd slinga i knuten där man normalt har skruvkarbinen och sätta karbinen i slingan? Jag visste inte om man fick göra så så jag blev tvungen att avstå ett par fina leder (har inget kil-set.) Snälla svara om du vet! jag vill så gärna ut dit igen!

Staffan
 
hej
Jo du kan ju förlänga ett ankare med tex en slinga. Sätt en karbin i åtta knuten i med en slinga å så en karbin till för repet. Du bör undvika den sk lärkfoten här eftersom det inte är helt klar lagt hur den påverkar hållfastheten. Håll också koll på att inte slingan nöts över kanten, slingan blir ju så att säga en rak förlängning av ankaret och är i sig inte jämviktad. Testa själv hemma så förstår du vad jag menar.

God tur
MA
 
Lärkhuvud eller ej

Detta behandlades i diskussionen http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7766

Och slutsatsen var att det är nog dubbla karbiner eller en variant på lärkhuvudet som gäller...

Men i frågan ovan borde det vara smartare som Staggan själv skriver att knuta in åttan i slingan (på samma sätt som man knuter fast selen i repet med en åtta, så slipper man ju en karbin).

Statiskt rep-Slinga-Karbin-Topprep

glöm inte KISS regeln
[Ändrat av fafner 2002-04-15 kl 23:27]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.