Soloklättring med topprep

Tekniktips
Var ute och clean-aidade solo på Grönbrinksberget igår. Som vanligt firade jag ned längs den tänkta linjen med hjälp av en grigri fäst i selen med en snabblänk (eller skruvkarbin). Säkrade mig sedan med enbart grigrin vid uppklättringen. För då behövs ingen omkoppling och det är lätt att fira av när man tröttnat eller fastnat.

För att gardera mot att grigrin inte låser vid fall brukar jag knyta en överhandsögla som stoppknut på repet. Det nya i sammanhanget är att i stället använda en lös minitraxion eller liknande liten repklämma som "stoppknut" (se bild). Dock måste man väl vid ett fall om "knuten" dragits in hårt mot grigrin använda en fotslinga/prusik för att avlasta och avlägsna den innan avfirning. Men kanske det räcker att bara linda repet några varv kring foten och ta ett ett kliv uppåt. (Edit: Nja, det där uppåtklivet funkar nog inte - tänkte fel :) )

3370508868_995506b428.jpg
 
Senast ändrad:
Aida på topprep? Det var något nytt för mig. Kör själv med grigri och prussik som backup, men jag har repet fäst vid botten av klippan. Tror det i ditt fall även skulle vara smidigare att använda prussik.
 
Antar att Minitraxion är lite mer följsam än en prussik?

Annars har jag full förståelse för soloaidandet på topprep. Att aida med säkringsman är ju att fresta hårt på sina repkamraters tålamod. Att leda solo är förstås mer glamoröst, men om man som jag är tämligen värdelös på att aida, så är det i början mest en fråga om att lära sig att bli mindre fumlig och långsam. Så småningom tillkommer andra svårigheter förstås men dit är det några replängder, och det är väl nåt som behöver klaras av utan att glorifieras... :)

Nån form av ascender eller clogger är också smidig, men då har man inte riktigt lika lätt att fira.
 
Låter bra det där, mellpat, tycker jag.

Men, om jag förstår saken rätt, finns det två risker när man solar med en grigri. Dels kan det hända att den av någon anledning inte låser, och då borde din minitraxion fungera okej. I alla fall på leder där man inte riskerar 20-metersfall. Med andra ord typ jämt.

Däremot finns det ju en liten risk att skruvkarbinen som grigrin sitter i (eller snabblänken) hamnar snett och belastas fel och går sönder. Då spelar det ingen roll att man har en minitraxion som artificiell bromshand. Därför brukar jag oftast säkra mig själv med ett dubbelt halvslag i två HMS-karbiner lagda omlott. Känns grymt stabilt! Man liksom vet var man har alltihop – it's not rocket science. Och när man vant sig lite är det inte mycket mer jobb än med grigri. Om man sololeder kan jag faktiskt tycka att det är mindre jobb i vissa fall.

Men det där med att topprepa aid har jag aldrig på riktigt fastnat för. Håller med Viktor. Känns liksom inte på riktigt. Man är ju inte rädd alls =)
 
Däremot finns det ju en liten risk att skruvkarbinen som grigrin sitter i (eller snabblänken) hamnar snett och belastas fel och går sönder.

Precis. Därför använder jag en grov snabblänk (10 mm) som klarar 10 kN vid tvärbelastning och inte kan gå upp.

3385072175_4b70c06047.jpg


Solo-topprepsaidning har jag funnit vara utmärkt för att öva toppstepping och placering av hooks, rurps, heads, camhooks, småkilar, kamkilar, etc. Att öva toppstepping utan topprep kan vara farligt. För man riskerar bakåtvolt med foten låst i stegen.

Prusikslingor och mobil i t.ex kritpåsen rekommenderas för bättre säkerhet.
 
Okej, det var en något spinkigare snabblänk jag såg framför mig. Den där ser ju jäkligt grov ut!

Just det där med att svåra saker – som t.ex. topsteppning eller att våga kliva upp i en sketen RURP – är lättare på topprep är anledningen till varför jag försöker låta bli det. (Även om jag ramlar dit ibland, jag med). Det är liksom bedrägligt. Det är en helt annan grej att toppsteppa i tredje hooken i rad när man är på led än när man är på topprep. Man får helt enkelt ta konsekvenserna på ett annat sätt om man leder. Klart, det kan vara bra när man är ny i gemet, för att få saker och ting i ordning (och inte slå bakåtvolter i onödan =)). Men i alla fall jag förlorade rätt snabbt intresset för topprepssäkrad aid. Hellre C1+ på led än C3 på topprep – för att det är roligare helt enkelt. Sådan är jag...

Mac
 
Antagligen beror det väldigt mycket på syftet med ens klättring, framförallt syftet med just aidklättringen.
Själv är jag dock lite osäker på varför jag ska aidklättra... :) Till viss del är det en möjlighet att klättra ute när det annars är inneklättringssäsong.
 
Finns det något dokumenterat fall där en grigri inte låst? Och då pratar vi om när grigri användes för att säkra soloaidning. Som rätt ny i klättervärlden tycker jag mig stöta på flera råd/regler/best-practices som mer eller mindre är baserade på myter eller hörsägen. Typ den att du bör kasera en karbin som blivit tappad, då små mikrosprickor kan ha uppkommit. Hörde en ny i helgen. När du använder prussik för backup vid firning, ska man inte hålla på knuten (vilket ju är mycket smidigare), utan framför den. Annars kan man tydligen få in handen ifall man svimmar av eller nått och på något konstigt vis hindra backupen från att fungera.
 
Har inte ens en GriGri, men visst finns det nån eller några tillbud där säkringsmannen har hanterat GriGrin fel så att den inte låst - men det är ju en lite annan sak.
Fast "problemet" är kanske att tillverkare påtalar att bromsen inte "får" användas som en självlåsande broms, så därmed kan ju anses att de kommit fram till att bromsen inte låser hundraprocentigt i vissa lägen.
Men detta är ju bara spekulation och snudd på ryktesspridning från min sida. Inte så att jag ljuger - men det är ju inte heller svar på din fråga alltså.
 
Finns det något dokumenterat fall där en grigri inte låst? Och då pratar vi om när grigri användes för att säkra soloaidning.

Ja, åtskilliga. Och även brott av en låskarbin till en GrigGri.

"The rope came tight on my GriGri but that didn't stop me as the locking karabiner just snapped off and I continued to fall for another 20ft until my back-up knot stopped me." http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=247076;#247076
 
Läskigt! Och det är därför jag (för det mesta) använder mig av ett dubbelt halvslag i två HMS-skruvkarbiner lagda omlott. Då behöver man ingen backup (eftersom man redan har två skruvar), repet matar inte igenom sig själv som det gör med en grigri på längre replängder, och man behöver aldrig vara orolig att den inte låser. The nybörjarrigg. Men om man ska slänga sig ut på lite friklättring här och där, då är DH rätt kasst och läskigt. Eller om man ska pendla. Så låt bli det.

Mac
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Ghost Soloklättring Klättring allmänt 13
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
agathon Soloklättring Klättring allmänt 4
Mike C Ankare på multipitch soloklättring? Klättring allmänt 6
sebbe_Huss soloklättring o träningstips Klättring allmänt 5
Boreal Soloklättring Klättring allmänt 4
Per J Soloklättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
sasq Sätta upp topprep ute Klättring allmänt 62
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.