Ankare på multipitch soloklättring?

Hallo,

Jag är lite nyfiken på hur era ankare ser ut, ni som klättrar mycket solo på egna säkringar. En ankare för tradklättring med replag brukar vara mest gjord för drag nedåt och kanske sätter man in en säkring för skydd mot drag uppåt. En ankare för soloklättring måste vara ordentligt skyddad för drag uppåt och neddåt. Vad brukar ni normalt nöja er med om det nu finns optimalt med säkringsplaceringar? Har ni 2 jämnviktade för drag nedåt och 2 för uppåt? Eller kanske 3 kansäkringar som håller för drag åt alla håll? Hur brukar era ankare se ut?
 
Det är en balansgång att svara på en sån här fråga. Man skriver något, tror att man vet vad man pratar om, och så kommer typ Chris Bonnington och förkastar ens varje ord en kvart senare.

Men, men. Med den erfarenhet jag har säger jag, bry dig om en sak i taget. Först: du kommer upp, gör stand för drag neråt, fixar repet/repen, och firar ner. Bry dig bara om att göra en standplats för drag neråt - två, tre, fem säkringar, whatever makes you comfy. Håll dock i minnet - och det här är en gnutta viktigt, i alla fall om vi pratar ett helt naturligt ankare utan bultar - håll i minnet att du sedan ska få plats med stand för drag uppåt (eller åt vilket håll du nu ska nästa replängd). Med andra ord: gör inte stand där du inte kan få in något för drag uppåt. Om du trots allt befinner dig i den situationen (typ travers?), och med rep slut, då är det bara att neråtklättra tills du kommer till ett bra ställe. Jag brukar inte tycka det känns bra att ha en stand för både upp och ned (såvida det inte är bultar), oavsett om det är friends. Krasst sätt är det mycket viktigare att standen för drag uppåt är bra än standen neråt, eftersom alla fall som görs på led fångas upp av den. (Å andra sidan är det inte säkert att du kommer belasta den överhuvudtaget, medan det ÄR säkert att du kommer hänga i standen för drag neråt. Hrmmmm?)

Sen, steg två: du kommer ner till förra standen, rensar den, repklättrar/rensar replängden, kommer upp till din nya stand. Nu tar du och gör standen för drag uppåt för nästa replängd. Med (nästan) hela racket till hands är det lättare att göra denna livsviktiga säkringspunkt, än om du bara har ett halvt kilset och ett par tricams som du avskyr. Tumregeln är (nog) att lägga säkringar som stannar kvar. Det är inte roligt om de ploppar ut när du är femton meter upp på replängden. Det är inte heller roligt att oroa sig för att de KAN trilla ut. Var säker. Jag brukar använda friends, eller rycka fast kilarna som faen. En tejpbit kan nog öka självförtroendet. Jag brukar vilja ha minst två absoluta bomber, helst tre, och gärna i olika sprickor och avstånd (det vore otrevligt om alla säkringarna skulle visa sig sitta bakom ett och samma halvlösa flak, eller ett stenras ovanifrån slå ut alltihop. Ja, jag har livlig fantasi).

Om replängden du ska klättra är en sträckt femtiometersrepa och du har ett femtiometers rep, gör då standen för drag uppåt så nära standen för drag neråt som möjligt (så klart, annars når du inte nästa ankare). Om du däremot har några meter att spela på, låt säga att du har ett sextiometersrep på sagda replängd, gör då standen där den är som allra bäst. Det kan t.o.m. vara att rekomendera att göra den en bit ner, eftersom du då börjar nästa replängd med några meter rep ute, vilket eliminerar risken för fallfaktor 2 fall. Om det dock är en 100% välsäkrad tradled, och du vet att det går att göra stand lite här och där, ja, då kanske det inte är så viktigt. Led nästa repländ, och gör om proceduren.

Ett bra tips kan vara att fixera standen för drag uppåt. Alltså att ha en slinga, eller repet, som drar den uppåt, så att den hålls i rätt position. En kil för drag neråt kan funka.
Jag skulle rekomendera att knyta in änden av repet med en dubbelåtta, någon meter slack, en ny dubbelåtta i en screamer. Åttor är i regel mer safe än dubbelt halvslag, och du backar upp hela kalaset på en gång.
Om du använder ett separat firnings-/hissrep, kom då ihåg att fästa det i standen för drag neråt innan du sticker iväg på nästa repa. Plus att fästa det i selen (döh!)

Så. Kanske lite overkill, men jag hade inget bättre för mig ändå :) Då var det bara att vänta på Chris Bonnington... Men innan han kommer hit kan jag säga att jag inte har mycket erfarenhet i jämförelse med vissa av rävarna här på forumet. Jag har dock testad detta i praktiken, och är inte (bara) en teoretiker. Men det kanske finns bättre tips.

Lycka till!
[Ändrat av markus82 2007-05-02 kl 23:26]
 
Tackar för det! Tanken att göra för endast nedåt först och sedan uppåt hade jag inte tänkt på.
Jag har några frågor till om soloklättring, men de kanske hamnar lite off topic från rubiken...
När ni ska upp för samma replängd igen, brukar ni repklättra för att spara tid/energi eller klättra den igen? Repklättring innebär mera grejer om ni inte gör det på prusiks.
Stöter ni på problem med att repet glider genom säkringsdonet när det börjar bli gott om rep ute? Isåfall vad gör ni åt det? Att ha knutar var 3:e meter som man måste lösa upp under klättringen och sedan knyta igen innan nästa repa verkar riktigt tidskrävande. Slipper man det med ett tjockare rep eller får man andra problem då?
Klättring utan massor av tyngd på ryggen är ju trevligt, är det någon som klättrar med repet hängande efter sig eller kör ni altid med repet i ryggsäcken?
 
Repklättra eller friklättra när man rensar... Det beror mest på hur svår repländen är och hur krävande det är. Är det en tung, brant, spikrak knulla-badboll-7:a, ja, då kanske man gör bäst i att repklättra (en jug och en foot strap, eller 120-slinga, i kombination med repbromsen räcker). Om det däremot är en traverserande promenad-3:a, ja, då kanske man helt enkelt tar och klättrar den. Det är också ofta rätt bökigt att repklättra på sva. Tycker jag.

När det gäller att repet glider genom bromsen (grigrin, eller dyl.), så ska du INTE knyta knutar var tredje meter :). När repet börjar glida (det beror på hur brant det är, och repdraget) återfäst då repet i en säkring. Jag har gjort så att jag knyter in repet med dubbelt halvslag, men jag tror egentligen det är bättre med dubbelåtta eller butterfly. Nackdelen är att det bli fallfaktor 2 om du faller efter säkringen. En screamer kan kanske göra det bättre.

Dock är det ju så att poängen med att återfästa repet är att bära upp repets vikt; det har ingenting med säkerhet att göra (oftast). Därför skulle man, i teorin, lika väl kunna använda t.ex. grövre gummiband. Knyta dem som en prusik kring repet, klippa in med ett dubbelt halvslag så att de inte försvinner när man faller (de går av när man faller). På detta sätt får man all dynamik i repet ända ner till standplatsen. Detta är bara en teori jag har, och jag har INTE testat det i praktiken, så ta det med en rejäl nypa salt!

Hur du än återfäster repet, tänk på att göra det i en multidirectional säkring (typ friend, bult, pitong, tricam, kilar-i-opposition). Annars kommer du rycka ut dem när du faller högre upp på replängden, eftersom repet drar dem uppåt.

Ha repet i en säck på ryggen! Det blir egentligen inte tyngre. Om replängden är lite sva, när du då har kommit trettio meter upp har du sextio meter rep som hänger ner från selen. Trettio av dem drar du upp så fort du rör dig uppåt, och med friktionen mot väggen blir detta tyngre än om du har det i en säck på ryggen. Dessutom ska man INTE underskatta clusterfuck-potentialen det innebär att ha trettio meter rep dinglandes för vinden. Det är som gjort för att det ska fastna i sprickor, och händer det är du stekt. Man har mycket bättre koll på repet om man har det i en säck. Seriöst, det ÄR mycket bättre och MYCKET säkrare.

BTW, om någon kan detta bättre än mig, och har andra lösningar och förslag, skriv då! Jag är lika intresserad som Herr Collins att lära mig! Det känns nästan fjantigt att JAG ger tips med min lilla erfarenhet.

Ha det.
 
En liten detalj om huruvida man ska repklättra eller friklättra när man rensar.

Ofta kan man göra en kombination - friklättra där det är lätt och går fort, och ta fram juggen/repklämman och slita sig upp när det är svårare och mer krävande. Man kan skapa en rätt så neat repklätteranordning genom att ha en repklämmma ovanför grigrin, dra det passiva repet från grigrin genom en karbin i repklämman, och sedan dra sig upp i repklämman och repet. Man skapar på så sätt ett 2:1 system, och såvida det inte är överhängande kan man lugnt gå med fötterna mot väggen och ta hjälp av fotgrepp. funkar fint för kortare passager. Det fina med att sola är ju att man liksom redan har en repklämma i.o.m. grigrin, så det behöver inte vara så mycket jobb.

Michael, får jag förresten fråga vilken led du funderar på? (Optional. Jag förstår till fullo om du vill hålla det för dig själv.)

ha det.
 
Hallo,

Tackar för tipsen :) Det är inte någon särskild led jag tänker klättra solo. Som du förstår av mina frågor så har jag inte soloklättrat tidigare. I dagens läge väljer jag en replagskamrat som jag känner över soloklättring men någon gång skulle jag vilja göra en längre tur själv. Vilken det blir vet jag inte. Först handlar det om att testa och laborera på låg höjd, sen kanske göra en lättare tur med obegränsade säkringsmöjligheter, som t ex Via Lara, för att få en känsla över hur långt tid det tar. Efter det, ja, vi får se vad det blir...
 
Ja, testa på mindre klippor först, det är nog bäst. Det finns inte någon Petzl-manual för rep-solo direkt, så man får ha huvudet med sig och testa sig fram. En del av tipsen jag givit kanske du tycker fungerar dåligt, och sådant är viktigt att veta innan man tar det till större leder.

Via Lara är en bra led att soloklättra. Jag kan faktiskt inte tänka mig någon bättre - nästan spikrak, välsäkrad, lätt och lång. Du behöver inte ha ett separat firningsrep på den. Dessutom är det alltid folk på den eller på någon av lederna i närheten, så skulle man falla och skada sig dröjer det inte hur länge som helst innan man kan få hjälp. Ta med dig mycket vatten och käk dock. Minns att även om det är lätt så måste du färdas leden tre gånger - leda, fira, och rensa - och det sliter. Dessutom har man aldrig lyxen att bara sitta på stand och vila medan någon annan gör jobbet.

Skriv gärna och berätta hur det går om/när du börjar.

Ps. En sak jag helt glömt att nämna är så klart back-up knutar. Ett dubbelt halvslag i en skruvkarbin i selen var femte-tioende meter. Lika bra att börja med det så att du får in det i systemet. Grigrin är inte 100%-ig och det är inget fel i att ordna oddsen till sin fördel.

Hörs
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
kajkalajkan Dumma ankare Klättring allmänt 20
johnliungman Ankare bortplockade i Utby Klättring allmänt 42
lkkbv Ankare hittat! Klättring allmänt 6
Surbjörn Ankare i Häggsta 2 Klättring allmänt 1
Surbjörn Kvarglömt ankare i Häggsta Klättring allmänt 9
mThureson multi-loop, smidigt ankare? Klättring allmänt 35
FR123 Ankare Utby/Fjällbo Klättring allmänt 2
sladdis Farligt ankare Klättring allmänt 0
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5
b_luthman Förlänga ankare med vajer?? Klättring allmänt 12
david78 Trasigt ankare Klättring allmänt 7
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.