Dumma ankare

Ja, det var många läskiga riggningar!

Tacksam dock om någon vill förklara problemet på den femte bilden "Clove hitch on nice new wire gate biners."?

Eftersom den är med på ful-listan visar jag mig väl rätt okunnig nu, men hellre det än att göra bort sig helt.
 
Bra fråga!

Nya karbiner skriver han, de borde kanske köpt och använt en låsbar karbin istället?

Okunnig är vi alla ibland. Se bara bilden som Diderot la inn. Trädet ser inte helt friskt ut, och lärkfotad slinga är väl ok, men inte bäst.

Någon som har fler bilder?

/Kaj
 
Tack! Klart det varit bättre om de köpt skruvkarbiner, tänkte inte på inköpsledet.
Annars tror jag de flesta någon gång har använt motstående karbiner när man inte haft annat tillhands.
 
Jag ser inget fel i dubbla karbiner istället för skruvis. Jag reagerade också på bilden och kikade lite hit och dit och undrade vad det var jag missade.
 
Trots att jag är ingenjör för det mesta, så blir detta en fråga som blir lite av en smakfråga.
En skruvis är som regel kraftig - men brukar ändå inte ha så bra styrka med grinden öppen. Risken för att grinden ska vara öppen är ju mindre på en skruvis - fast bara om man kommit ihåg att dra åt skruven.
Härmed erkänner jag genast att jag HAR glömt att dra åt skruven på en skruvis minst en gång...

En skruvis med stängd grind har möjligen bättre styrka vid trepunktsbelastning. Det är bara en gissning - men om jämförelsen görs mot en wiregate kanske det känns troligare att det är så?

En wiregate, eller vanlig karbin utan låsbar grind, är ju helt Ok, så länge grinden är stängd. Vid användning i ankare där man kan tänka sig att karbinen belastas mot underlaget, så ökar kanske risken för att grinden hålls öppen, än för det helt allmänna (genomsnittliga) fallet.