Ankare bortplockade i Utby

Följande la jag just ut på Göteborgsklubbens FB-sida igår. Eftersom Utsidan har en bra diskussionsnivå och det har viss principiell betydelse, så lägger jag det här också. Jag vill vi gärna veta vad folk tycker!

Jag och Jonas Lyckegård har nu monterat ned tre bultade ankare från väggen längs med bäcken, mellan stigarna nedanför apväggarna i Utby. För att förekomma spekulation vill vi gärna konstatera några fakta. Sedan har vi så klart en del åsikter i frågan, men de kan vi återkomma till i den oundvikliga debatt som följer.
1. Området är klassat som bultfritt i klubbens bultpolicy.
2. Lederna är snäppet över 10 meter.
3. Det finns gott om träd att bygga ankare från.
4. Bultarna är satta sista veckan. Färskt borrdam låg runt hålen.
5. En mutter kunde vi skruva loss med fingrarna.
6. Materialet är inte förstört, utan finns att hämta för den som hör av sig.
7. Bultarna sitter kvar intakta.
8. Om styrelsen för någon av klätterklubbarna, bultkommittén, eller ett medlemsmöte kan visa på att klubbens policy har ändrats, eller att vi feltolkat den, så lovar vi att sätta tillbaka allt material och be om ursäkt.
9. Vi är inte bultmotståndare i allmänhet, men menar att det finns både tid och plats då det är lämpligt att borra. Ett bultfritt område, mitt under pågående bultkrig i Bohuslän, är inte en sådan tid eller plats.

I efterhand har vi fått veta att detta är Jens Larsens projekt, och att han tänker polisanmäla oss idag. Så kanske får vi nu vårt efterfrågade prejudikat.
 
Följande la jag just ut på Göteborgsklubbens FB-sida igår. Eftersom Utsidan har en bra diskussionsnivå och det har viss principiell betydelse, så lägger jag det här också. Jag vill vi gärna veta vad folk tycker!

Jag och Jonas Lyckegård har nu monterat ned tre bultade ankare från väggen längs med bäcken, mellan stigarna nedanför apväggarna i Utby. För att förekomma spekulation vill vi gärna konstatera några fakta. Sedan har vi så klart en del åsikter i frågan, men de kan vi återkomma till i den oundvikliga debatt som följer.
1. Området är klassat som bultfritt i klubbens bultpolicy.
2. Lederna är snäppet över 10 meter.
3. Det finns gott om träd att bygga ankare från.
4. Bultarna är satta sista veckan. Färskt borrdam låg runt hålen.
5. En mutter kunde vi skruva loss med fingrarna.
6. Materialet är inte förstört, utan finns att hämta för den som hör av sig.
7. Bultarna sitter kvar intakta.
8. Om styrelsen för någon av klätterklubbarna, bultkommittén, eller ett medlemsmöte kan visa på att klubbens policy har ändrats, eller att vi feltolkat den, så lovar vi att sätta tillbaka allt material och be om ursäkt.
9. Vi är inte bultmotståndare i allmänhet, men menar att det finns både tid och plats då det är lämpligt att borra. Ett bultfritt område, mitt under pågående bultkrig i Bohuslän, är inte en sådan tid eller plats.

I efterhand har vi fått veta att detta är Jens Larsens projekt, och att han tänker polisanmäla oss idag. Så kanske får vi nu vårt efterfrågade prejudikat.

Bra initiativ! Ska bli mycket intressant att se vad han polisanmäler er för.
 
Jag är inte den som tar till personangrepp, annars hade jag kommit att tänka på den treåring som ligger på snabbköksgolvet och vrålar för att han inte får en ny brandbil eller godispåse omedelbart...
 
Misstänker att Adam syftar på Jens.

Om jag skulle testa systemet, eller tänja det, så skulle jag sätta bult på ställen där jag skulle få mer gehör, där det fanns goda skäl för det i många flers ögon, där något nytt och fint blev tillgängligt. Precis som han gjort på andra ställen, som Tjörnbroklippan.

Jag skall inte tala för Jens, men jag tror nog bara att han ville klättra med sina barn där.
 
Bulta, choppa, polisanmäla. Bulta, choppa, polisanmäla. Klättrare framstår som pajasar i och med detta? Oberoende av vad som är riktigt i sakfrågan.
 
Jens ska polisanmäla bultar som har choppats, Fredrik kanske gör det samma och Joakim ska polisanmäla att några (bland annat jag) har påstått att han har choppat borrbultar. Polisen får snart öppna en egen avdelning för klätterbrott.
 
Jag vill bara poängtera att inga bultar har choppats i göteborg. Hängarna är bortskruvade, och de som gjort har tydligt deklarerat att de kommer återställas om klubben anser att det rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
kajkalajkan Dumma ankare Klättring allmänt 20
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
lkkbv Ankare hittat! Klättring allmänt 6
Surbjörn Ankare i Häggsta 2 Klättring allmänt 1
Surbjörn Kvarglömt ankare i Häggsta Klättring allmänt 9
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
mThureson multi-loop, smidigt ankare? Klättring allmänt 35
FR123 Ankare Utby/Fjällbo Klättring allmänt 2
sladdis Farligt ankare Klättring allmänt 0
Mike C Ankare på multipitch soloklättring? Klättring allmänt 6
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5
b_luthman Förlänga ankare med vajer?? Klättring allmänt 12
david78 Trasigt ankare Klättring allmänt 7
stefan 70 flygvideo från utby göteborg Klättring allmänt 1
ingemar80 Upphittat Övre väggen, Utby Klättring allmänt 0
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
Trad Rob Räddad kam i Utby Klättring allmänt 2
magwo Anna glömde sin tröja på Climb in i Utby Klättring allmänt 0
oskar.broden Kamkil upphittad på Till i Utby Klättring allmänt 0
Maurits Också i Utby kan en pappa dö ... Klättring allmänt 64
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
CyberJunkie Hur ranka Utby, Gbg som klätterområde Klättring allmänt 9
d99majo Förare över Göteborg Utby Klättring allmänt 2
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
roller Utby Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.