Hur ranka Utby, Gbg som klätterområde

Klättrar inte det minsta alls men har en kompis från USA som undrade om jag kände till nåt klätterområde i Göteborg.

Min fråga är: På skala 1-10 (eller vad det nu används för skala)
Hur svårt är det? (finns väl olika svårigheter?)
Hur populärt är området generellt bland klättrare??

Tackar,
Fredrik
 
Jag skulle rekommendera att man kan klättra kring grad 6 för att få ett riktigt bra utbud av leder. Svensk grad 6 motsvarar ungefär amerikansk 5.10.

Vill han klättra svårare så finns det mycket bättre ställen än Utby.
 
Utby rockar

För några år sedan (det kan faktiskt vara så länge som en sju-åtta år sedan) så skrev det amerikanska klättermagasinet ungefär så här om Utby - "probably one of the best urban climbing arenas in the world".
Säjer en del.
 
Hur ranka Utby, Gbg som klätterområde?

Svar: 5 stjärnor! Kan det bli annat?

climbrob; sa:
Jag skulle rekommendera att man kan klättra kring grad 6 för att få ett riktigt bra utbud av leder. Svensk grad 6 motsvarar ungefär amerikansk 5.10.

Vill han klättra svårare så finns det mycket bättre ställen än Utby.

Jag har den gamla Gbg-föraren från 87 med komplement, utgiven 93 tror jag. Och så har jag samlat på mig diverse lösblad, plus det som tidigare låg på jug.nu. Kalenderbitare som man är så har jag naturligtvis gjort statistik över detta :), och totalt har jag förteckning över 669 leder i Göteborg, om man sorterar bort dubletter och varianter. Den nya Gbg-föraren har visst över 1000 leder, men då har man plockat med bl a Alingsås och Borås också. Och jag har nog att göra ett tag till med dessa 669...

I alla fall, av dessa 669 leder så ligger 141 i Utby, och fördelningen i grader är:

3-4: 55 st, 19 i Utby (Am. grad t o m 5.5)
Femmor: 173 st, 46 i Utby (5.6 - 5.8)
Sexor: 172 st, 39 i Utby (5.9 - 5.10)
Sjuor: 171 st, 31 i Utby (5.11 - c:a 5.12a)
8-9: 79 st, 5 i Utby (5.12b och uppåt)

Så nog finns det leder i alla grader i Utby. Sedan är det ju inte direkt några avstånd mellan t ex Gärdsås, Utby, Fjällbo, Lexby mm. Så av de 669 lederna så är det väl nästan gångavstånd mellan 600 av dem?
 
Sågning

Med risk för att bli bespottad av Göteborgarna skulle jag vilja påstå att Utby är uselt. Däremot finns utmärkt klättring i de lite svårare registren alldeles i närheten, nämligen Hyltebergen. Har ni bil rekommenderas en resa till Orust och/eller Tjörn för klättring i Svanvik, Viks Kile, Tjörnbroklippan, Vindön m.fl., som var och en håller högre standard än Utby. Dock är de fina lederna av de svårare slagen och för att få ut det mesta bör man nog klättra 7c eller åtminstone 7b, även om det finns gott om pärlor runt 6c-7a. Din amerikanske vän kan säkert översätta detta bättre än jag. (Graderna är franska)
 
Visst är det...

...så att det finns oerhört fin klättring på de platserna men om man inte har några problem med eller kanske till och med uppskattar naturligt säkrad klättring så är hela utbymassivet en pärla.
Sedan räknar jag i och för sig Hylte till Utby även om jag vet att det inte är så.
Vill man inte åka så långt finns ju även "gubben i berget" och en hel del nya klippor runt Göteborg. 8a.nu har rapporteret en del om dem.
 
Re: Sågning

Peter E; sa:
Med risk för att bli bespottad av Göteborgarna skulle jag vilja påstå att Utby är uselt. Däremot finns utmärkt klättring i de lite svårare registren alldeles i närheten, nämligen Hyltebergen. Har ni bil rekommenderas en resa till Orust och/eller Tjörn för klättring i Svanvik, Viks Kile, Tjörnbroklippan, Vindön m.fl., som var och en håller högre standard än Utby. Dock är de fina lederna av de svårare slagen och för att få ut det mesta bör man nog klättra 7c eller åtminstone 7b, även om det finns gott om pärlor runt 6c-7a. Din amerikanske vän kan säkert översätta detta bättre än jag. (Graderna är franska)

Nja, att säga uselt kanske är att ta i. Jag skulle vilja säga att Utby är suveränt för sprickklättring i grad 5 och 6 (och kanske även grad 7, men sådana grader har jag inte klättrat i Utby än). Av sportklättring i de högre graderna i Utby har jag heller ingen erfarenhet, men kan tänka mig att det finns bättre ställen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Ankare bortplockade i Utby Klättring allmänt 42
stefan 70 flygvideo från utby göteborg Klättring allmänt 1
ingemar80 Upphittat Övre väggen, Utby Klättring allmänt 0
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
Trad Rob Räddad kam i Utby Klättring allmänt 2
magwo Anna glömde sin tröja på Climb in i Utby Klättring allmänt 0
oskar.broden Kamkil upphittad på Till i Utby Klättring allmänt 0
Maurits Också i Utby kan en pappa dö ... Klättring allmänt 64
FR123 Ankare Utby/Fjällbo Klättring allmänt 2
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
d99majo Förare över Göteborg Utby Klättring allmänt 2
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
roller Utby Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
maskSvedenborg Sportklättring GBG Klättring allmänt 13
Maurits Skomakare i GBG Klättring allmänt 2
johnliungman Plats i bil Gbg-Romsdalen 10-15 juni Klättring allmänt 0
gahne Småfåglar på led i Gärdsås, Gbg Klättring allmänt 0
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
utemänniska Affärer i Gbg som säljer klätterutrustning? Klättring allmänt 8
Michel.B Replagskamrat i Gbg sökes! Klättring allmänt 2
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
daniel gudmundsson Klätterpolare i Gbg?? Klättring allmänt 0
Pontus.a Klätter polare i GBG sökes! Klättring allmänt 1
Retrovirus Climb in i Gbg? Klättring allmänt 4
fjelltur Boulderguide Hönö/Gbg? Klättring allmänt 1
matmat Hyra klätterskor i GBG? Klättring allmänt 3
klätteragge Tjejklätterträff i Gbg Klättring allmänt 1
kite Klätterpolare i Gbg Klättring allmänt 10
anod höstleder i Gbg Klättring allmänt 1
klätterkompis/GBG Klättring allmänt 0
Klätterkompis sökes i GBG Klättring allmänt 0
kuusamo Klätter kompis i Gbg. omr Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.