Ankare bortplockade i Utby

Här skiljer sig uppfattningarna.
Bultarna på Utby i det här fallet är knappast satta för att hjälpa ungarna i västra frölunda. Det ska finnas träd ovanför som ger utmärkta ankare.
Dessutom börjar nog 99,5% av alla som börjar klättra nuförtiden inomhus.

En förutsättning för mera barn och ungdomsklättring utomhus är faktiskt fler ankare för att underlätta topprepsklättring samt fler borrbultade leder i alla svårighetsgrader. Klättring får inte bara vara ett exklusivt fritidsintresse för välbärgade medelåldringar som har råd med ett rack kamkilar.
 
En förutsättning för mera barn och ungdomsklättring utomhus är faktiskt fler ankare för att underlätta topprepsklättring samt fler borrbultade leder i alla svårighetsgrader. Klättring får inte bara vara ett exklusivt fritidsintresse för välbärgade medelåldringar som har råd med ett rack kamkilar.

Äsch, jag har topprepat med barn och annars, och vad man behöver är gott om slingor och/eller statiskt rep. Rep, selar och skor kostar betydligt mer. Så jag kan inte se bultar som en klassfråga. Möjligen en bekvämlighetsfråga.
 
Borra

i klippor är åverkan om än liten. Kan man fällas för nedskräpning så är detta ett något allvarligare brott i och med att märkena åtminstone överlever till nästa istid.

Att polisanmäla att hängarna tagits bort borde slå tillbaka till ovanstående förseelse.

Thure
 
Jag saknar ett viktigt perspektiv här... Vem är markägare?

Om markägaren tillfrågats och gett sitt tillstånd till bultningen så är det uppenbarligen fullkomligt ointressant vad "klätterklubben" tycker om saken.
 
Möjligen.
Men bara för den klättrare som väljer att stå helt vid sidan av resten av klätterkollektivet - eller köra ett eget race med sina kompisar.

Personligen tror jag inte det är en hållbar lösning, och det är nog hela poängen med den här diskussionen, tidigt i tråden nämns även markägarperspektivet, och det återstår väl att se hur det ligger till med tillståndet. Det kan ju mycket väl vara så att den som bultat är den som fälls för skadegörelse i en (osannolikt lång) förlängning.
 
Markägaren har ingen som helst kompetens i att bedöma var borrbultar skal placeras (under förutsättning att denne inte klättrar). Markägaren kan vara positiv eller negativ till att borrbultar överhuvudtaget sätts på en klippa men var dom skal stå är upp till klättrarna.
 
@Mezzner
Jag hittar inte texten om markägarperspektivet... var då?

Och om man "vill stå vid sidan av klätterkollektivet"... Tja, det måste man väl också få göra?

@bjonik
Markägaren är den som till syvende och sist har rätt att bestämma om man får göra åverkan på hens klippa. Om markägaren explicit gett en person, klättrare eller inte, tillstånd att borrbulta en klippa har väl rent legalt ingen annan någon rätt att komma och ta bort bultarna. Oavsett hur bra man är på att klättra/hur man klättrar/om man klättrade klippan först.

@lyckegard
Nej, inte ur diskussionssynpunkt antar jag, men legalt misstänker jag att man är tämligen rättslös i bultfrågan om markägaren gett sitt tillstånd.

Dock kan jag inte påstå att jag sett någon info i den här tråden, varken om vem som är markägare eller om markägaren tillåtit bultningen, eller ens tillfrågats.
 
@ Jonas Lyckegård:

Varför inte åka dit och tradda hela väggen, namnge lederna och sen kan ju inte Jens hävda att han sätter bult/ankare på oklättrade väggar...

Om nån sen vill toppa så är det ju bara att använda naturliga säkringar, som ni säger.
 
Tycker att det kan vara bra med bultade ankare då det skyddar träd och ofta ökar säkerheten.

När jag började klättra vid hemmaklippan för 15 år sedan så växte en stor tall vid toppen av klippan ovanför den populäraste leden. Alla använde den för firning och arrangemang av topprep.

Klättring vid berget startade 1970. Efter 35 års klättring vid berget och ett antal blixtnedslag så försvann all bark från trädet för 7-8 år sedan. Nu finns således inget liv kvar i trädet. Det går inte längre att lita på trädet utan man tvingas förlita sig på borrbultar. Hade man från början bultat ett ankare så hade trädet sluppit tiotusentals firningar och trädet hade fortsatt leva.

Jag förstår att vissa vill ha dödsångest när de klättrar och därför kan det vara diskussioner kring hur välsäkrade leder ska vara. Men att ha säkra standplatser bör vara önskvärt för alla parter. I exemplet ovan så hade förstabestigaren ett stort välvuxet träd att förlita sig på när han klättrade för 44 år sedan. Utan bultat ankare skulle dagens klättrare behöva förlita sig på dåliga buskar att säkra i om det inte satts upp ett ankare för 5 år sedan.

Som jag ser det så är det fel att bulta fina spricklinjer men i många fall fördelaktigt att bulta ankare som man exempelvis gjort vid Simonsberget.
 
Airyn, markägarfrågan diskuterades visst i den parallella tråden m det andra "bultkriget" m Jens Larsen som borrmaskinist. Så just här har den inte tagits upp, men samma sak gäller förstås här som alltid, om markägaren önskar ha bultarna finns ju större anledning att anse att borttagandet kan beivras.
När det gäller att stå utanför klätterkollektivet, så kan man ju välja det (jag skrev ju det...). Men min uppfattning är alltså att det är en för alla parter dålig lösning. Det finns ju fler klättrare än klippor och det nlir dåligt i längden om all vill göra på sitt eget sätt oavsett vad andra tycker. Jag orkar inte förklara nackdelarna närmare än så, om det nu inte räcker för dig.
 
Ayrin, du argumenterar så likt Jens att jag en stund misstänkte att du egentligen var han (började fundera på om det går att skapa en Jens Larsen CAPTCHA: bevis att du inte är Jens).

Jag är helt enig i att markägaren kan bestämma om man får borrbulta en klippa men tycker det är absurt att markägaren skulle bestämma var på klippan borrbultar ska sitta. Dom enda som bryr sig om var på en klippa borrbultar sätts är klättrare. Det går lätt att påverka en markägare till att ge lov till att klippan peppras med bultar eller till att förbjuda dom helt. Bägge strategierna är förkastliga tycker jag.

Jag har själv satt en hel del borrbultar i Bohuslän så jag är ingen dogmatiker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
kajkalajkan Dumma ankare Klättring allmänt 20
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
lkkbv Ankare hittat! Klättring allmänt 6
Surbjörn Ankare i Häggsta 2 Klättring allmänt 1
Surbjörn Kvarglömt ankare i Häggsta Klättring allmänt 9
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
mThureson multi-loop, smidigt ankare? Klättring allmänt 35
FR123 Ankare Utby/Fjällbo Klättring allmänt 2
sladdis Farligt ankare Klättring allmänt 0
Mike C Ankare på multipitch soloklättring? Klättring allmänt 6
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5
b_luthman Förlänga ankare med vajer?? Klättring allmänt 12
david78 Trasigt ankare Klättring allmänt 7
stefan 70 flygvideo från utby göteborg Klättring allmänt 1
ingemar80 Upphittat Övre väggen, Utby Klättring allmänt 0
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
Trad Rob Räddad kam i Utby Klättring allmänt 2
magwo Anna glömde sin tröja på Climb in i Utby Klättring allmänt 0
oskar.broden Kamkil upphittad på Till i Utby Klättring allmänt 0
Maurits Också i Utby kan en pappa dö ... Klättring allmänt 64
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
CyberJunkie Hur ranka Utby, Gbg som klätterområde Klättring allmänt 9
d99majo Förare över Göteborg Utby Klättring allmänt 2
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
roller Utby Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.