Soloklättring med topprep

Nja, grigrin låste ju faktiskt, men något fastnade förmodligen i grigrin och skar av repet. Säkraren kunde ju faktiskt hejda firningen, vilket ju inte skulle vara möjligt ifall grigrin inte låst.
 
Tekniktips
Säkrade mig sedan med enbart grigrin vid uppklättringen. För då behövs ingen omkoppling och det är lätt att fira av när man tröttnat eller fastnat.
Hmm... Själv undrar jag lite över detta. Att använda grigrin för att underlätta omkoppling till firning ifall man vill fira av, är inte det lite onödigt? Om du nu inte firar av, har du då inte tvingats dra genom grigrin hela vägen upp då den inte löper fritt? Är det inte mindre besvär att köra med något som löper fritt (typ rescucender) och koppla till firning vid behov? Jag tror att det går åt betydligt mindre tid och energi totalt sätt. Det går hyffsat fort att koppla bort rescucendern, specielt om man håller på med aid och kan hänga direkt i en säkring.
 
Jo, man får dra repet genom grigrin hela vägen upp. Eftersom jag brukar "back-cleana" allt från position i övre stegen vid toppreps-aid har jag ingen säkring kvar att hänga i vid ett fall. Då blir det bökigt att avlasta med prusik, koppla in firningsbroms, koppla prusik-backup för bromsen och koppla bort rescucendern. Särskilt om man har skadat sig vid fallet.
 
Finns det något dokumenterat fall där en grigri inte låst? Och då pratar vi om när grigri användes för att säkra soloaidning.

Jag har för mig att jag har varit med om det för ett par tre år sedan. Jag minns det som att en oval karbin från racket la sig över grigrin som inte låste. Det var under en nedfirning på hemmaklippan. Som tur var höll jag i ordentligt. Det skulle lätt kunna ske i ett fall på led också. Sen har jag läst (orkar inte ge mig ut och leta länk) om folk som använt för tunna och/eller nya rep som inte har låst.

Men i allmänhet tror jag – och det här är total spekulation – att det är en större risk att karbinen bryts än att grigrin inte låser. Kanske finns det snarare en risk att grigrin låser för hårt. Därför är det mycket viktigt vilken karbin man använder till grigrin (själv använder jag en som håller för 35kN, både när jag säkrar, firar och då och då leder med den). Och en backupknut tar fem sekunder att slå och är bara sunt förnuft, enligt mig. Det är låg sannolikhet, men det känns bra för hjärtat. Dessutom är det ett ypperligt tillfälle att få användning för att kunna slå ett dubbelt halvslag med en hand! Synd bara att man är ute och solar och att ingen är där och ser en... ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Ghost Soloklättring Klättring allmänt 13
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
agathon Soloklättring Klättring allmänt 4
Mike C Ankare på multipitch soloklättring? Klättring allmänt 6
sebbe_Huss soloklättring o träningstips Klättring allmänt 5
Boreal Soloklättring Klättring allmänt 4
Per J Soloklättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
sasq Sätta upp topprep ute Klättring allmänt 62
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.