Ja, men i det fallet var det ju karbinen som gick sönder. Visa mig ett fall där GriGrin inte låst.
http://www.esssar.org/images/pubs/public_report.pdf
När som här GriGrin kapade repet kan man väl säga att den inte låste så bra.
Ja, men i det fallet var det ju karbinen som gick sönder. Visa mig ett fall där GriGrin inte låst.
Hmm... Själv undrar jag lite över detta. Att använda grigrin för att underlätta omkoppling till firning ifall man vill fira av, är inte det lite onödigt? Om du nu inte firar av, har du då inte tvingats dra genom grigrin hela vägen upp då den inte löper fritt? Är det inte mindre besvär att köra med något som löper fritt (typ rescucender) och koppla till firning vid behov? Jag tror att det går åt betydligt mindre tid och energi totalt sätt. Det går hyffsat fort att koppla bort rescucendern, specielt om man håller på med aid och kan hänga direkt i en säkring.Tekniktips
Säkrade mig sedan med enbart grigrin vid uppklättringen. För då behövs ingen omkoppling och det är lätt att fira av när man tröttnat eller fastnat.
Finns det något dokumenterat fall där en grigri inte låst? Och då pratar vi om när grigri användes för att säkra soloaidning.