Soloklättring

Var ute och klättrade repsolo (multipitch) i helgen, det händer inte ofta men i alla fall då och då.

Brukar också clogga.

Enkla toppbestignar (typ Kebnekaise) händer ju också att man gör ensam.

Nu undrar jag hur det är med försäkringar i dessa fall? Täcker SKF's försäkring någon av dessa aktiviteter? Vad gäller min egna personskadeförsäkring verkar det inte stå något speciellt (Folksam). Undrar också om det skulle gå att teckna en specialförsäkring för ändamålet om man vill. Och hur mycket det skulle kosta.

En annan tanke är vad som gäller när man är flera som klättrar tillsammans i alpin miljö men väljer bort rep? Är det solo eller inte?

Funderar också på vad som gäller när man är flera som aid-klättrar men eftersom det är himla segt att säkra aidklättring kanske den som leder använder någon typ av självsäkring. Är det solo?

Det här bör inte vara en helt ointressant fråga eftersom många åtminstånde cloggar själva.
 
På SKFs hemsida...

...hittar du villkoren för klätterförsäkringen, se http://www.utsidan.se/skf. Definitioner på de olika typerna av klättring är lite svårare. Men lite av det kan du finna i försäkringsvillkoren, typ expeditionsklättring etc. Om du inte blir klok på det hela kanske det är villkoren som är luddigt skrivna. Hör av dig till förbundet och fråga, antingen ger de dig svar på tal eller så får de själva se över "täckningen" på försäkringen.

Intressant att höra vad du kommer fram till.
/Micke
 
Har redan läst det finstilta

Har redan läst villkoren. Inte blir man klokare. Därför skrev jag inlägget. Ville även skapa debatt i frågan.

Min fråga handlade inte om expedetionsklättring precis, men när nu frågan är uppe. Var hittar man försäkringar till sånt?

Ett samtal med SKF löser säkert alla mina frågor, men någon på foumet kanske redan vet?
 
Snabbfråga..

Clogga vet jag vad det är, men repsolo vad innebär det ? Och dessutom flera repor (multipitch)?

Mvh Christian
 
Repsolo

Repsolo innebär att man ensammen (därav Solo) leder en led, men samtidigt nyttjar ett säkerhetssystem med rep. Vanligen skapar man en stand för främst drag uppåt på backen och fäster sitt rep där. Sedan kan man klättra uppåt och sköta säkringen själv, med en fiffig dyr pryl eller en vanlig slotbroms och några knopar. Det finns andra lösningar på det hela också, men detta är inte ovanligt, tex vid aidklättring, då det som nämnts ovan är fruktansvärt långtråkigt att säkra.

För att komma tillbaka tillbaka till försäkringsfrågan tror jag, efter att ha ögnat igenom villkoren, att solo i deras fall innebär att inget säkerhetssystem används. Då skulle repsolo och soloaid vara ok, men det blir lite svårare med de alpina turerna utan rep. Vad skall vi tro om dem?

Hmmm detta får vi fundera vidare på/
Micke
 
Multipitch repsolo?

Avviker lite från trådens huvudämne.
Hur får du med dig säkringarna du sätter? Reppelerar du ned efteråt och plockar dem då? Men då måste man ju ha med sig ett enormt rack om man skall gå några replängder?
Jag skulle gärna själv göra multipitchar med rep, solo när kompisarna har något som de tycker är roligare (vad nu det kan vara:)), men har inte lyckats lösa problematiken...

Åter till huvudämnet:
Håller med, låter som om repet är det viktiga i försäkringsvillkoren, inte att man har en replagskamrat med sig. Låter som om det vore värt att ta upp direkt med försäkringsbolaget (med risk att de ändrar villkoren?).

/Adam
 
Samma gamla prylar...

Man måste fira ner efter varje replängd och klättra upp och rensa efter sig.

Jag använder en GriGri som solosäkring. Den är absolut inte optimal, man måste ofta mata repet genom bromsen med händerna, ibland med båda. En soloist kanske är lättare att använda, men priset är för högt så länge man inte håller på och solar regelbundet.

Standplatserna måste hålla åt två håll eftersom du först firar ner och sedan klättrar upp.

När jag rensar använder jag en jumar att repklättra med och har även kvar GriGrin i som "clog" i midjan.

Jag anväder ett 60m rep med mittmarkering, det innebär att jag aldrig får klättra förbi mittmarkeringen och ingen replängd blir längre än c:a 25m. Givetvis kan man ha 2 rep med sig om man vill gå längre. Att fira direkt på repet man klippt in i säkringarna rekommendarar jag inte då det blir ohanterbart med spännt rep och säkringar nedanför.

Den enda extrautrustningen jag har för soloklättringen är en jumar och en solosäkring (GriGrin). Annars är det samma utrustning som annars. Ta dock gärna med en extra cordelette eller slingor eftersom det blir komplicerade standplatser.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.