Utrustning för soloklättring

Nån som har någon erfarenhet av soloklättring? Har provat diverse olika säkringsalternativ men ännu inte hitta nåt jag är riktigt nöjd med;
  • Micro Asender
  • Grigri
  • ATC med prusic backup
På topprep funkar de relativt allihopa bra men jag skulle även vilja leda och då blir det genast lite svårare. Problemet är att få repet att löpa smidigt samtidigt som man gärna vill att det ska låsa vid ett eventuellt fall. Googlade lite och hittade Silent Partner från Wren Industries. Är det någon som har nån erfarenhet av denna? Tips på nån annan utrustning som kan vara värd att prova?

// Bergström
 
Solo med Reverso

Jag har kört en del solo på topprep (klippa och is), vilket funkar bra så länge man inte blir hängande och glömt sin prusikslinga hemma.

Nu senast tittade jag på en lösning för att leda solo med hjälp av en Reverso. Idén är att sätta fast repet vid insteget, sen sätter du fast Reverson i selen så att den autostoppar repet vid ett fall, alltså du sätter upp den precis som du gör för att säkra andramannen uppifrån. Repet kan då löpa fritt genom Reverson och autostoppar ifall du drar åt andra hållet. Bind av repet till selen med jämna mellan rum, så du har backup ifall Reverson skulle fallera.

Jag har ännu inte provat denna lösning i verkligheten, men hemma i vardagsrummet såg det ut att fungera. Googla runt lite på nätet så hittar du mer info om denna soloteknik.

Men glöm inte prusikslingan hemma!
 
ATC med prusik låter inte så himla bra i mina öron, och inte Grigri heller eftersom tillverkaren tydligt avråder för det...

Själv använder jag Petzl Basic. Låter repet vara dubbelt så att man på ena repet kan slå 8or och klippa in i selen med jämna mellanrum. En liten tyngd behövs i repänden tex ett kilknippe och sen måste man ha nån form av bröstsele.
 
Nu senast tittade jag på en lösning för att leda solo med hjälp av en Reverso. Idén är att sätta fast repet vid insteget, sen sätter du fast Reverson i selen så att den autostoppar repet vid ett fall, alltså du sätter upp den precis som du gör för att säkra andramannen uppifrån. Repet kan då löpa fritt genom Reverson och autostoppar ifall du drar åt andra hållet. Bind av repet till selen med jämna mellan rum, så du har backup ifall Reverson skulle fallera.

Jag har använt metoden med reverso en del till solo-aid. Det funkar hyggligt men är rätt meckigt eftersom den kräver manuell utmatning av repet. Ska du aida funkar det OK men för att repsola friklättring går den helt bort.

Grigri fungerar utmärkt för soloklättring, både aid och friklättring. Även om petzl avråder från det så är det en allmänt vedertagen metod i det lilla skrå klättrare som pysslar med repsolo klättring. Många modifierar grigrin men jag tycker den funkar bra även som den är.



ATC Själv använder jag Petzl Basic. Låter repet vara dubbelt så att man på ena repet kan slå 8or och klippa in i selen med jämna mellanrum. En liten tyngd behövs i repänden tex ett kilknippe och sen måste man ha nån form av bröstsele.

Petzl Basic ska absolut inte användas som repbroms vid ledklättring! Vid topprepsklättring fungerar den dock utmärkt. En smidigare backup-metod än att ha åttor kopplade till selen är att ha två repklämmor på varsitt rep.

Oavsett vilken metod du väljer så se till att du verkligen fått till det rätt. Testa helst tillsammans med någon erfaren soloklättrare. Det finns rätt mycket skrivet på ämnet i forum så testa att söka runt lite.
 
Soloist by Wren Industries
Går inte att köpa i Europa dock!

Annars går det att modda gri grin och ha repet i ryggsäck så löper det bra,
men alla dessa lösningar är såklart mer eller mindre bra och kan lätt fallera
 
Ska man repsola på lead finns, tycker jag, bara två manicker som funkar helt klockrent (vilket jag inte tycker att Grigrin gör i det sammanhanget), och båda tillverkas av Wren Industries. Silent Partner är ett av alternativen (http://www.wrenindustries.com/silentpart_home.html). Den bygger på en trumma med en rullbältesliknande funktion. Det gör att den kan låsa i alla riktningar, alltså även om man faller med huvudet neråt. Men det gör den också känslig för temperaturer. Den lär inte funka lika bra om det är kallt. Fukt inne i trumman kan frysa och förhindra mekanismen från att låsa. Dessutom är den rätt stor och klumpig, men framförallt är den dyr som tusan (243 dollar).
Ett nästan lika bra alternativ är The Soloist (http://www.wrenindustries.com/soloist.html) från Wren. Den löper otroligt smidigt på repet och låser alltid, så länge man inte faller upp-och-ned. Som en backup för detta kan man göra en stoppknut en bit bort på repet, men den måste ju då flyttas med jämna mellanrum. Har väldigt bra erfarenheter av Soloisten. Det man dock måste tänka på är att då och då avlasta systemet med en prusik som kopplas till en mellansäkring, annars blir tyngden på det rep som hänger mellan Soloisten och ankaret så stor att repet börjar dras genom Soloisten. (Det här var svårt att förklara på ett kort och koncist sätt, men det finns bra förklarat i Soloistens manual).
Soloisten är inte lika väderkänslig som Silent Partnern, och betydligt billigare (108 dollar).
 
Hmmm...har ett minne av att jag betalade 300 för bara tullen... Var förvisso inte från mountain tools. Ge ett bud då.
/J

Nu verkar det kanske som jag medvetet jävlas med dig, men jag fick just ett erbjudande från Mtntools att om man anger "Mountain Tools Customer Appreciation Discount" så får man 20%
på valfri artikel, så nu är vi nog nere under 1000kr för en oöppnad. Inte för att att jag har för avsikt
att köpa någon, men om någon annan vill använda erbjudandet, feel free.

- Erik
 
Beställde nyss från Mountain Gear, där Soloist ockås kostar $108:-

På detta tillkommer dock $35:- frakt samt senare moms 25% i moms på allt samt expeditionsavgift för tullen, och möjligen nån liten tullprocent också.

Vid närmare eftertanke var nog frakten på $35 för order upp till $100 så det blir t o m dyrare, så det tidigare nämnda 1500 verkar vara ett pris som man mycket väl kan landa på.

Har nu någon annan webshop bättre pris p g a kampanj eller liknade så kanske det kan bli billigare, men det vet man troligen efter att hela beställningen är ifylld och helst efter att man betalat införtullningen också.

Så... Prisbilden för sånt här varierar förstås beroende på hur tur man har med sina fynd, men 1500 spänn hemma i Sverige låter inte som ett opris ens i andra hand. Ofta gäller ju emellertid "halva nypriset" vid andrahandsaffärer, men är det grejer som inte ens finns att köpa i Sverige så är ju läget lite annorlunda.

Ursäkta urspårningen...



(mitt eget paket har inte hållit tidplanen hittills, men ska enl uppgift lämna butiken 15:e juni påstås det nu i alla fall...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4
Ghost Soloklättring Klättring allmänt 13
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
agathon Soloklättring Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.