Tips önskas, repbroms för topprep

Hejsan,

Blir att man tar grönt kort snart och tänkte införskaffa mig lite egna grejer undertiden. Selen har jag nog ganska bra koll på vad jag vill ha.
Men när det gäller repbromsen så blir jag lite snurrig. Kommer bli mestadels topprepsklättring inomhus jag kommer att köra.

Ska man satsa på en enkel ATC eller gå på en XP eller en guide? Har lite dålig koll på vad man betalar extra för. Sen har jag kollat lite på de där självlåsande bromsarna också och sprang på Camp yo yo som verkade helt ok.

tanken är väll att kombinera funktion och pris så att man inte målar in sig i ett hörn och måste köpa en till senare för att man fattas nått. Men inte heller go overkill. =)
 
En repbroms kanske du har länge. Som jag ser på det kan du välja på tre sätt:
Du väljer en repbroms som är exakt för det du tänker göra nu: http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/climb/belay-rappel/atc-sport-belay-device/ men då du med all säkerhet kommer behöva byta ut den om du behöver en mer avancerad. Men den hundralapp en sådan broms kostar är ingen stor förlust kanske?
En guidebroms använder du, men behöver inte, vid mer avancerad klippklättring, oftast tradklättring.
Bromsar med möjlighet till två rep underlättar supermycket vid firning utomhus, samt att det är ett krav om man säkrar med två rep (ganska avancerat! inte säkert att du gör det här någonsin)
En självlåsande (typ grigri) är trevlig om du har avancerade sportklättrare som hänger mycket i repet, skall göra många korta fall på led (hangdogga). Jag tycker inte bromsen är så bra vid inomhusklättring på topprep. Det är min åsikt och bygger på att det är lite jobbigt att fira ner någon med den. Grigri är också den bromsen som har orsakat mest olyckor.. När du börjar säkra folk som leder kräver grigri avancerade tekniker om du skall göra det "rätt". Du bör också känna till att om grigri är din enda broms så får du följande problem:
  1. Skall du fira på en grigri kan inte alla visa hur man gör, det är ganska avancerat att fira på dubbelrep med en grigri
  2. Alla som klättrar tillåter inte att du säkrar med en grigri
  3. En grigri är väldigt begränsat med vilka repdiametrar som kan användas, svårt om du klättrar mycket inomhus eftersom du då har många rep som kan variera i diameter
  4. Jag tror inte grigri fungerar utmärkt på isiga rep

När allt kommer omkring så kanske du kan säkra med en HMS-knut enbart.. Fråga om det på den gröna kursen ;)

Edit: Alla bromsar (Alla bromsar) Verkligen alla bromsar! Fungerar vid grönt kort-klättring :) (motbevisa mig! )
 
Jag tycker den mest allsidiga är Black Diamond Guide.
Du kanske börjar klättra multipitch eller trad då du kommer att säkra någon uppifrån, då kan man koppla Guiden direkt i stand och den blir självlåsande. Dock är det lite meckigt att släppa ned någon från den självlåsande läget uppifrån så man använder inte den på det här sättet om man misstänker att den som kommer efter kan komma att vilja bli nedfirad.
Den funkar bra på de flesta rep, tunna som tjocka, torra som isiga.
Du kan fira/rapellera med den.

Det mesta av detta betyder inte så mycket för dig just nu kanske, men vill du inte måla in dig i ett hörn som du säger så tycker jag att guiden är bästa köpet.
 
Jag kommer ge ett enkelt svar. Skaffa den billigaste pottan/hinken du kan hitta, t ex black diamonds vanliga ATC.

Varför? Den täcker in alla situationer och kostar inte många pengar. Den går alldeles utmärkt att multipitcha med, även om det kan vara trevligt att säkra direkt i ankaret med guide-läge. Med den billigaste standard-pottan du hittar kommer du alltså inte måla in dig i ett hörn, samtidigt som du inte behöver känna att du har lagt ut onödigt mycket på "funktioner" som du aldrig använder.

Om du nångång i framtiden vill byta upp dig till något annat av bekvämlighetsskäl, vilket då förmodligen kommer vara någon av BD ATC guide eller Petzl Reverso, så är det inte heller en katastrof att ha spenderat 100-150 spänn på en standardpotta. Dessutom kommer du ha en extra broms som kan ligga och skräpa, vilket alltid är bra om någon replagskamrat skulle göra en klantmiss i packningen. Jag har själv lånat ut min extrabroms, men aldrig varit med om att behöva låna en, då min extrabroms alltid ligger i min "standardklätterväska" och därför inte riskeras att glömmas hemma.

Min röst är på en standard-atc. Den kan göra allt, alla vet hur den fungerar på alla sätt och möjligheten att byta upp sig finns alltid kvar.
 
Hejsan,

Blir att man tar grönt kort snart och tänkte införskaffa mig lite egna grejer undertiden. Selen har jag nog ganska bra koll på vad jag vill ha.
Men när det gäller repbromsen så blir jag lite snurrig. Kommer bli mestadels topprepsklättring inomhus jag kommer att köra.

Ska man satsa på en enkel ATC eller gå på en XP eller en guide? Har lite dålig koll på vad man betalar extra för. Sen har jag kollat lite på de där självlåsande bromsarna också och sprang på Camp yo yo som verkade helt ok.

tanken är väll att kombinera funktion och pris så att man inte målar in sig i ett hörn och måste köpa en till senare för att man fattas nått. Men inte heller go overkill. =)

Ett varningens finger för camp yo-yo. Köpte den som första repbroms och den var bökig att både ge rep och fira med.

Gri-gri är det många som gillar men jag är inte en av dem. Den är dessutom dyr.

Som Kolkritan påpekade så skadar det inte att ha flera repbromsar, så en vanlig ATC skulle nog fungera alldeles utmärkt för dig till en början. Om du sedan skulle börja klättra mer avancerat så kan du byta upp dig till en guide eller en reverso och ha din vanliga ATC i reserv. De flesta repbromsar är såpass billiga så det innebär heller ingen finansiell katastrof att uppgradera efter hand :).
 
Kör själv nästan alltid ATC Guide, och gillar den. Mycket sällan använder jag Guide-läget - men bromsfunktionen är mycket bättre kraftigare/mjukare är vanliga ATC. Som sämst tycker jag du ska köpa en broms som liknar en ATC, men med extra bromräfflor åt ena hållet (typ ATC XP).
 
Tackar så mkt för alla svar.
Intressant att höra allas motiveringar och erfarenheter.
Själv var ja lite sugen på en Wild Country men läst en del om dem att de hakar upp sig och att de inte har varit så omtyckta. Att bara köra med en HMS knut hade ju varit intressant. Men vet ej om det hade varit så omtyckt på kursen? =)

Nu lutar det antigen mot en vanlig atc eller en atc xp liknande. Får se lite vad det blir.
Ni har ju rätt att de är inte sådär fasligt dyra. Skillnad hade ju varit om jag hade varit mer inne på typ en grigri. Men det är för mkt pengar just nu tycker jag när man ska ha sele och lite annat.
 
Att bara köra med en HMS knut hade ju varit intressant. Men vet ej om det hade varit så omtyckt på kursen? =)

På de flesta klättergym kräver de repbroms (är iaf min erfarenhet), dels för att HMS sliter betydligt mycket mer på repmanteln, dels för att det lär bli betydligt många fler olyckor om de tillåter säkring med HMS.
 
På de flesta klättergym kräver de repbroms (är iaf min erfarenhet), dels för att HMS sliter betydligt mycket mer på repmanteln, dels för att det lär bli betydligt många fler olyckor om de tillåter säkring med HMS.
Varför blir det fler olyckor om klättrare säkrar med hms? Det är lättare rephantering att hålla båda händerna uppåt jämfört med att växla mellan att hålla den passiva änden uppåt och neråt, plus att du alltid säkrar med hms jämfört med en vanlig då du bara säkrar när du håller handen neråt. Sedan så tror jag att alla turbo-nedfirningar bidrar till mer mantelskador hms-knut. Det är ärligt talat inte så blodigt mot manteln med hms-knut.
 
Varför blir det fler olyckor om klättrare säkrar med hms? Det är lättare rephantering att hålla båda händerna uppåt jämfört med att växla mellan att hålla den passiva änden uppåt och neråt, plus att du alltid säkrar med hms jämfört med en vanlig då du bara säkrar när du håller handen neråt. Sedan så tror jag att alla turbo-nedfirningar bidrar till mer mantelskador hms-knut. Det är ärligt talat inte så blodigt mot manteln med hms-knut.

Jag sa inte att det blir fler olyckor, jag sa _lär_ bli.
 
Helt rätt embl!

Citat:

Ursprungligen postat av Kolkritan
På de flesta klättergym kräver de repbroms (är iaf min erfarenhet), dels för att HMS sliter betydligt mycket mer på repmanteln, dels för att det lär bli betydligt många fler olyckor om de tillåter säkring med HMS.
Varför blir det fler olyckor om klättrare säkrar med hms? Det är lättare rephantering att hålla båda händerna uppåt jämfört med att växla mellan att hålla den passiva änden uppåt och neråt, plus att du alltid säkrar med hms jämfört med en vanlig då du bara säkrar när du håller handen neråt. Sedan så tror jag att alla turbo-nedfirningar bidrar till mer mantelskador hms-knut. Det är ärligt talat inte så blodigt mot manteln med hms-knut.

Helt rätt sagt av embl, kunde inte sagt det bättre. HMS är en i skandinavien dåligt känd och i mycket underskattad säkringsmetod. Allt snack om att den sliter mer och att den tvinnar rep är just snack. Rätt använd är den osviklig och man kan aldrig glömma den hemma... och den fungerar utmärkt till topprep och kostar inte en krona.

Den enda nackdelen är att den bromsar hårdare än tubbromsar, (källa DAV) något som kräver aktiv säkring i känsliga lägen.

Ciao!

Uffe
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jonand_lm.se Tips om klättring Ecuador och Peru önskas Klättring allmänt 2
highlandpark Tips önskas om klättersele Klättring allmänt 12
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas... Klättring allmänt 4
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Iotef_kc Klättringsresa tips Klättring allmänt 2
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Smultronfagre Tips inför klättringsroadtrip USA Klättring allmänt 5
zardoz Tips för USA resa. Klättring allmänt 6
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Visenten Några tips för utepremiär i Stockholmstrakten? Klättring allmänt 20
Charli28 Tips om bra bok om teknikövningar Klättring allmänt 8
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
mariap Chiang Mai och Krabi?? tips?? Klättring allmänt 2
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
svebur Någon med tips om Ponte Brolla? Klättring allmänt 3
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.