Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise?

Var där för ca 2 veckor sedan och drack nästan allt vatten från Nikkaluokta till Keb. Bara ett fåtal bäckar/jokkar vi inte drack ur, dessa låg närmare Nikkaluokta och såg ut som myrar runt ikring och strömmade nästan inget alls.. har då inte haft några besvär iaf..

Har alltid druckit nästan allt vatten i så pass hög terräng och aldrig blivit sjuk.. Brukar bara hålla koll efter djurspår osv och se till att det strömmar ordentligt..

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Drick strömmande vatten ...

... och ur sjöar. Ser du renar i bäcken uppströms dig avstår du förstås. Förra sommaren låg det renkadaver i Kittelbäcken, och det fanns det en varningslapp om på anslagstavlan på Kebnekaise fjällstation.

jepp
renarna undviker myggen genom att lägga sig på snön, rännilar med smält snövatten där renar legat innehåller således gissningsvis spår av renpink och renskit ,,,,,;)
nu finns det ju även andra djur i naturen som gör sina behov i snön.

vänligen nils

hehehe ;)

naturligtvis kan du dricka vatten, var lite uppmärksam på vart du tar det bara.
har det filtrerat genom marken så...

sedan passar man naturligtvis på att dricka ur kallkällorna..

ha de
vänligen nils

Djuren dricker ju vatten i naturen, så vi klarar det nog med ?
Jag dricker i alla fall alltid vatten från bäckar eller sjö när jag är på fjället.

Djuren dricker ju vatten i naturen, så vi klarar det nog med ?
Jag dricker i alla fall alltid vatten från bäckar eller sjö när jag är på fjället.

Jag är väldigt mycket i Kebnekaise och det är så fruktansvärt mycket turister i området med noll koll och känsla hur man bör bete sig, så mitt tips är att inte dricka vattnet i alla fall runt midsommar och fram till nu när det är som mest extremt. Då tänker jag från Nikkaluokta och hela vägen fram till Kebnekaise fjälllstation, samt närområdet runt Kebnekaise fjällstation där alla turister befinner sig i stort antal.

Nu har jag inte analyserat vattnet utan min avrådan kommer helt från mina upplevelser. Vattnet i övriga fjällen dricker jag alltid utan problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips