Vattensfilter och saltvatten?

...eller så gör man som mormor i filmen, fast man använder vad man ändå har med sig under frilufsandet - i brist på tropiskt solsken inkl. sin medburna värmekälla:
  1. häll saltvattnet i din Trangiagryta,
  2. ställ in en lägre kopp i mitten, med en liten (ren!) sten i så koppen står stilla på grytans botten,
  3. slå om vanlig matfolie över det hela, picka små hål runt kanten (annars buktar den snart uppåt av den utvidgade varma luften innanför),
  4. lägg en annan liten sten mitt över koppen,
  5. ställ alltihop över minsta möjliga låga på din brännare och vänta (länge). Vattnet ska bara bubbla lite. Man kan stänga av lågan periodvis. Man kan fuska lite genom att klappa till folien lite försiktigt så dropparna rinner ner fortare, men det jämnar ju ut sig i slutänden.
Jag var för lat för att rigga mitt gaskök, men kunde inte låta bli att i alla fall testa på hemmaspisen. Plattan stod på lägsta möjliga inställning och stängdes av ungefär halva tiden. Efter 20 minuter hade jag en halv deciliter destillerat vatten. Så det går inte fort, och en gassande sol och gott om tid är en förutsättning för att det ska vara meningsfullt. Utan den är metoden inte värd den förbrukade bränslevikten - utom möjligen på en båt, eller om man gått vilse i ett saltträsk :)
 

Bilagor

  • Avsaltning.JPG
    Avsaltning.JPG
    4.8 MB · Visningar: 166
Senast ändrad:
Har inte prövat, men det borde funka, (eller, har jag tänkt fel ?) och är hyfsat bärbart. Man behöver förstås nåt att rigga upp röret med.
Det är ganska mycket värme som ska kylas bort för att all ånga ska kondenseras, och plast isolerar rätt bra, så den mesta ångan kommer antagligen går rakt ut i luften.
 
Alla avsaltningsmetoder tar ju tid, t.o.m. omvänd osmos går väldigt långsamt. Så att avsalta vatten fungerar bara vettigt om man kan ha nånting stationärt igår som går hela tiden.

Att ta färskvatten där man kan och ha ett rejäl förråd ombord är det mest effektiva, det visste t.o.m. de gamla sjöfararna.

Jag vet att Jessica Watson (som seglade jorden runt som 16-åring) tog upp just det att hon hade ingen water maker utan hade allt dricksvatten hon behövde i tankar.

I Över Atlanten har de väl minst två av säsongerna haft problem med watermakern, senaste säsongen klarade de sig som tidigare nämnts tack vare en oväntad regnskur som gjorde att de kunde fylla upp.
 
Alla avsaltningsmetoder tar ju tid, t.o.m. omvänd osmos går väldigt långsamt. Så att avsalta vatten fungerar bara vettigt om man kan ha nånting stationärt igår som går hela tiden.

Att ta färskvatten där man kan och ha ett rejäl förråd ombord är det mest effektiva, det visste t.o.m. de gamla sjöfararna.

Jag vet att Jessica Watson (som seglade jorden runt som 16-åring) tog upp just det att hon hade ingen water maker utan hade allt dricksvatten hon behövde i tankar.

I Över Atlanten har de väl minst två av säsongerna haft problem med watermakern, senaste säsongen klarade de sig som tidigare nämnts tack vare en oväntad regnskur som gjorde att de kunde fylla upp.
Hur förvarade Watson vattnet för att det inte skulle bli dåligt? Hade hon någon form av kylanordning?
 
Hur blir vatten dåligt?

Om vattnet är rent och lagom klorerat så klarar det sig länge.

Hur skulle kylning förlänga hållbarheten på vatten?
 
Hur blir vatten dåligt?

Om vattnet är rent och lagom klorerat så klarar det sig länge.

Hur skulle kylning förlänga hållbarheten på vatten?
Katadyn har en osmospump, Katadyn 35 Survivor som tar bort saltet. Militär specifikation ger ca 130 liter under ett dygn och är beräknad för 7-20 pers. Kostar ny (om jag räknat rätt) ca 25 000 kr. Väger drygt 3 kg. Utbytbara filter finns och kostar över 1000 kr styck. Finns oxå på E-bay för utgångspris på ca 10 000 inkl frakt mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
udd Rena Saltvatten Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.