Vattensfilter och saltvatten?

Har börjat fundera på hur vattenfilter för friluftsbruk reagerar om man använder dem på saltvatten. Jag är inte kemist ås jag har dålig koll på storleken på bakterier, virus och saltmolekyler i förhållande till vad filterna stoppar respektive släpper igenom.
Jag tänker på filter som t ex katadyn använder som är kolfilter med någon microns genomsläpplighet.

Min killgisning är att de flesta bakterier och virus fastnar i filterna medan saltjonerna glatt åker igenom så om man filterar havsvatten/saltvatten så får man "bakterie- och virusfritt havsvatten/saltvatten".
Därmed riskerar man å andra sida inte att saltvatten sätter igen filtret...

För att avsalta krävs väl att man kondenserar vattnet eller har en mer avancerad avsaltningsanläggning (dvs inget för friluftsbruk). Eller finns något friluftspryl som kan göra havsvatten drickbart?

För man bör ju inte dricka större mängder saltvatten från havet. Det duger bra att koka potatis i men inte som dricksvatten.

Sen är ju salthalten olika i Östersjön jämfört med Västkusten.

Stämmer detta eller är jag på fel spår?

/Patrik
 
Avsaltning kräver såvitt jag vet destillation eller omvänd osmos. Finns nog inget vettigt för portabelt bruk.

Googlade lite snabbt och hittar:
The average pore size of reverse osmosis membranes is 0.001-0.0001 microns.
Verkar krävas tryck på 80 bar, och även om man antagligen kan pumpa det med en handpump (tänk "domkraft") så blir det väl typ 5 ml per pumptag. En liter kräver då alltså 200 pumptag.

(Vi har den typen av pump på jobbet för att provtrycka tankar och liknande med vatten, manometern går till 100 bar men vet inte hur trögt det är att pumpa så högt, jag har aldrig använt den för så höga tryck.)
 
Destillation och kondensation är en avsaltningsmetod. Antingen kokar man vattnet vilket kostar mkt energi eller så använder man en långsam variant med typ plastpåsar med solbelysning och kondensation mot kall yta. Tålamodsprövande.

Bättre är omvänd osmos som kostar mindre energi än kokning, destillation / kondensation, men höga hydrostatiska tryck, ett avancerat finporigt membran som inte släpper igenom saltjoner men vattenmolekyler från saltvattensidan till destvattensidan. Kräver tryck på ca 15 atmosfärer har jag hört nångång men det kanske gällde Stockholms skärgård (wikipedia anger 40-80 bar för havsvatten vilket är 33 promille i världshaven salthalten i Stockholms skärgård är ca 6 promille) och rätt stora volymer saltvatten per utvunnen volym sötvatten. Lär finnas handpumpade modeller. Långt ifrån gratis.

Thure
 
Senast ändrad:
Då har vi tämligen sanbbt konstaterat att enkelt avsalta saltvatten med protabel friluftsutrustning bör vi glömma.
Och då verkar man inte riskera att sätta igen filtret med Na+ och Cl- jonerna heller, då det verkar var 3 tiopetenser i skilland mellan katadyn-filtret och osos-filtret.
Men hur ohälsosamt är saltvatten med Östersjöns salthalt?
Vad händer i kroppen då man rubbar saltbalans med att dricka saltvatten, som i övrigt är fritt från bakterier, virus, gödningsmedel, tungmetaller och annat.
Blir man magsjuk, eller är det njurarna som får problem eller vilken del av kroppen far illla, tar tillfälligt stryk eller rentav bestående skada?

I en längre utsatt situatoion kan man ju då kanske istället samla regnvatten, som de gjorde i en säsong av TVprogrammet "Över Atlanten".
Alternativt koka saltvatten, samla vattenångan i tyg och sedan vrida av tyget och samla det kondenserade vattnet för att dricka men det kostar både tid och bränsle.

/Patrik
 
Varianter på det här enkla sättet har jag sett hemma hos folk i Mellanöstern. Ingen raketfart här heller och en gassande sol är en förutsättning, men faktiskt mer effektivt än jag trodde. Skulle kanske funka på en icke alltför krängande båt?
 
Etanol. Avgår vid sådär 78 grader...
Nej, det är en missuppfattning. Ren etanol kokar vid 78 grader, men en blandning av vatten och etanol som kokar (eller avdunstar) har en ånga som innehåller både vatten och etanol.

Jag är inte intresserad av att bränna sprit, men när man huserar på diverse hembryggningsforum (för att brygga öl och vin) så snappar man upp en massa intressant :)
 
Om du har tillgång till en värmekälla går det ju att bygga en "destillationsanläggning". Förslagsvis vedeldad, det blir mycket gas att bära på annars 😉, ett bensinkök kanske är rimligt också ? En kaffekittel med pip. Ett kylrör i värmetålig plast, så långt som möjligt, typ såna där 40 mm avloppsrör som sitter under vasken, brukar vara polypropenrör som tål 100-gradigt vatten, med en Y-koppling längst nere. Vattenångan in i ena skänkeln på Y:et, röret lutar lite från kitteln så att det kondenserade vattnet rinner ner i den andra skänkeln och vidare ner i en behållare.
Har inte prövat, men det borde funka, (eller, har jag tänkt fel ?) och är hyfsat bärbart. Man behöver förstås nåt att rigga upp röret med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
udd Rena Saltvatten Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.