Rena Saltvatten

Jag undrar hur man renar saltvatten med och utan moderna hjälpmedel som t.ex pump. Vad använder man isåfall för pump?
Läste att man kan fånga upp vattenånga i ett tygstycke och sedan krama ur det hur gör man det på ett smidigt sätt?
Mycket tacksam för svar / Jonathan
 
udd; sa:
Jag undrar hur man renar saltvatten med och utan moderna hjälpmedel som t.ex pump. Vad använder man isåfall för pump?
Läste att man kan fånga upp vattenånga i ett tygstycke och sedan krama ur det hur gör man det på ett smidigt sätt?
Mycket tacksam för svar / Jonathan

Det är inte helt lätt eftersom saltet också behöver avlägsnas. Kokar man saltvatten kan man ta tillvara på ångan (destilerat vatten). Men det kommer att ta tid. Det går även att tillverka en destileringsapparat som utnyttjar solvärmen. Men då behövs det ju lite moderna material.

/mattias
 
Det finns vattenavsaltare som nödutrustning främst avsedda för livbåtar och livflottar. Antingen fungerar de osmotiskt på samma sätt som de avsaltare som används på båtar men är mindre och man måste pumpa för hand, eller så är det soldestilleringsapparater. Den senare varianten är någon form av genomskinlig plastmojäng som blåses upp eller fälls upp och fylls med saltvatten. Sedan väntar man på att vattnet avdunstar och kondenserar på plastytan och rinner ner i ett separat kärl.

Johannes
 
udd; sa:
Jag undrar hur man renar saltvatten med och utan moderna hjälpmedel som t.ex pump. Vad använder man isåfall för pump?
Läste att man kan fånga upp vattenånga i ett tygstycke och sedan krama ur det hur gör man det på ett smidigt sätt?
Mycket tacksam för svar / Jonathan

Det finns många sätt.
Men i friluftsammanhang finns som jag kan se det bara 2.

1 destilerings apparat i någon form
2 ett osmos filter

Destillerings fungerar genom att vattnet upphettas så att det blir ånga och sedan så kyls det ner till flytande renat och klart.

Du kan hetta upp vattnet antingen med solkraft eller med något bränsle tex gas ved bensin osv, och låta det kondensera på en yta där det bildar droppar som du samlar i ett kärl.

Den enklaste destilator du kan göra är nog två pet flaskor som du tejpar ihop med öppningarna mot varandra, det salta vattnet i den ena flaskan, den värmer du, och det renade vattnet bildas i den andra som skall vara så kall som det går genom att man skyddar den från värmen.
ex kan man gräva in den i en sluttning.
en enkel men mindre fungerande lösning är att koka vattnet som vanligt i en kastrull och sätt en metallplatta ovanför som ångan kan kylas mot och där vattnet sedan kan droppa ner i ett uppsamlingsfat.

Jag håller på att experimentera för att få fram en tillsats till mitt trangia så jag kan använda den för att göra vatten ute i havsbandet. Det går sisådär ;-)

Det finns ett antal färdigbyggda kondensatorer som används bland annat i livbåtar.

Pumpar som med hjälp av ett membran åtskiljer saltet och vattnet (och en massa annat) har som jag ser det två problem, dels är de fruktansvärt dyra och dels så kostar det energi.

De enda jag kan hitta som är någorlunda intressanta för friluftsmarknaden är katadyns survivor 35.
4,5 liter / timme. dvs ca 15 minuter för en liter.
ca 450 pumpslag

Det finns en mindre men den är löjlig att ens fundera över. den ger ca 0,9 liter / timme om du pumpar 40 ggr / minut... dvs ca 2700 pumpslag.

Jag vet inte hur mycket det kostar att återställa dem efter användning.

/Torbjörn
 
Vattenrening

Det mesta har tagits upp men inte att det går att elektolytiskt rena saltbemängt vatten från både an- och kajoner. Kräver både el, kärl, anoder och katoder. Praktiskt så är det dyrt. (Labbvatten 50 000 Ohm är inte gratis.) Soldestilering har i sydamerika använts praktiskt i större skala. Omvända osmos filter måste stå under tryck hela tiden för att fungera och det vållar många praktiska problem.
Natos system med wetexduk i fickan för att samla in dagg verkar plötsligt mycket enkelt och bra....
Trasa tror inte jag på.

God tur
 
Yttertältduken är ju en värre kondensfångare, särskilt om man spänner ned tältet så luftcirkulationen minimeras. Detta + wettextrasa borde kunna generera en del vatten oavsett om tältduken spänns över en fuktig person, en fuktig grässlänt eller en pöl/behållare med saltvatten. Inte själv testat detta i avsikten att fånga vatten, bara svurit över kondensen i tält i största allmänhet. Bara en tanke.
 
Efter att ha provat lite olika varianter, så kan jag konstatera att oavsett hur man gör det...så krävs det en stor ansträgning för lite uteffekt....och med ansträgning menar jag i första hand inte muskelstyrka, utan tid...

Som du skrev är du inte intresserad av en mekanisk pump...(som det har skrivits om här..) utan andra varianter.... om vi förutsätter att du har kunnat gå iland på en ö... så bör utgångspunten vara att leta efter befintligt vatten på ön... klippskrevor, hålor, fuktig mark... o.s.v... som sen kan renas. Ytterliggare så bör man se om det finns nån växtlighet där.. då kan man försöka att använda "daggfångare" i lika varianter... lägga ut på marken, eller aktivt samla dagg med tygstycken runt benen och sen vrida ur dessa... , finns det lövträd, och man har en rejäl genomskinlig plastpåse, så kan man använda denna metod, tänk bara på att det är lufttätt, ha så mycket löv som möjligt i påsen, att det är soligt, placera den i söderläge, ha den lägsta sektionen i påsen utan löv, så du kan samla upp vattnet.... och tar ner påsen varje natt...och om du kan byter träd...
Även varianten med en destilleringspryl...fungerar ju, då måste du dels ha en eld.... och sen ett arrangemang med 2 kärl, jag har provat en cylinderbehållare i metall, med ett rör på, där man i änden av röret fäste en plastsäck..., behållaren var till 1/3 fylld med saltvatten...fyller du mer, kan risken vara att det bubblar över i ditt uppsamlingskärl.... och då får du börja om.... men det finns ju fler varianter....
 
Kondensvattenmätning

Jag har via Desertstill fått ut ca 8 dl på en fin dag i öknen, uppenbarligen hade jag för lite grönt i gropen. Men det växte sparsamt...
Från yttertältet av ett Nallo2 har jag en dimmig morgon vid havet, efter två personers sömn i sagda tält, med hjälp av wetex torkat upp styft 3 dl. Tja den andra fick väl hålla tillgodo med kaffe och det såg betydligt bättre ut än det vatten jag kramat fram. Natos piloter filtrerar i sin dubbla halsduk, finvävd silke. Han som klarade sig i forna Yugoslavien, sög direkt på sin svamp.
De kvantiteter man får fram är uppenbart otillräckliga för att må väl, men tillräckligt stora för att kunna fortsätta ett tag. Vid senaste regnet härnere, fyllde jag en 1,5 l plastflaska från ena sidan av min tarp på mindre än en timme. Så det är sannorlikt bättre att vistas i en grön än en brun värld, ur vattensynpunkt. Om ni läst om engelsmannen som flydde i gröna Liberia så var ju vatten en av hans största bristvaror!
Trist det här att havet inte går att dricka direkt, med gott resultat. Redan Tommy Steele sjöng ju om det...

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vattensfilter och saltvatten? Överlevnad 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.