Tjuvfiske

Lite intressant att det inte i detta land (som knappast lider brist på vare sig fritidsfiskare och IT-kunniga) inte finns en färdig app som åtminstone löser problemet så länge täckning finns.

Kolla min position -> får jag fiska här? -> Ja, gratis med handredskap / Ja, (klicka här för att betala för ett dygn) / Nej.
Har du letat? iFiske är en sådan app och den fungerar rätt bra dessutom.
 
Inte för att andra är sämre är någon form av ursäkt eller att förbättringar inte skulle vara bra. Men vi är bortskämda i hur lätt det är att få lov att fiska. Prova istället när ni är på solsemester. Man ska ta sig till någon myndighet visa upp pass och betala licens. Och gör man inte detta så riskerar man kännbara böter.
 
Här kommer lite info, som kan göra det enklare att reda ut var man får fiska:

I de "fem stora sjöarna" och efter kusten, är det fritt fram att fiska med "handredskap".

I allt annat vatten behöver du någon form av tillstånd! (tex fiskekort)

Sammanfattning: Om du inte har någon form av tillstånd, så får du inte fiska!

Helt makalöst att vuxna människor försöker rättfärdiga sina beteenden med: "blir just nu sugen på att fiska", "vet inte hur jag ska få tillstånd", "jag vill testa att fiska lite", "krångligt att ta reda på", "jag trodde", "har hört att", "det är ju bara jag", "här är det ingen som bryr sig" osv.

Håller med om att det är krångligt att få tillstånd i vissa sjöar, men det fråntar ändå inte det personliga ansvaret!
 
En annan irriterande sak med de som tjuvfiskar eller småfiskar är att dom verkar tycka att skräp är något man släpper där man står.

Över allt längs hav och sjöar ligger det förpackningar och andra etiketter ifrån fladen fishing och andra lågprismärken. Burkar efter majs och powerbait vid PnT-sjöar.
Och hur kommer du fram till att det efterlämnade skräpet främst härrör från tjuvfiskare?
 
Har du letat? iFiske är en sådan app och den fungerar rätt bra dessutom.

Givet att den som har fiskerätten reggat sitt fiskevatten i den appen och är överens om betalningen.
Man kunde önska samma rikstäckande parkeringsapp för bilar men detta är baksidan av marknadsekonomi, att marknaden ska pressa fram ett alterntiv smidigt nog, eller att någon lägger ett skal över flera underliggande appar (och då ska två förmedlare som ska ha sin del av betalningen).

Lite enklare med myndigheter när MSB samlade all Sveriges eldningförbud på en websida.

/Patrik
 
Här kommer lite info, som kan göra det enklare att reda ut var man får fiska:
Du missar poängen. Det finns ställen här och var där man får fiska utan tillstånd. Men det är ju så gammaldags och onödigt krångligt och fragmenterat att försöka fatta vad som gäller. Ibland omöjligt. Läs GustavOh en gång till, det är så det borde funka, men det är nog en lång väg dit.
 
Och hur kommer du fram till att det efterlämnade skräpet främst härrör från tjuvfiskare?
Det är i många fall helt otroligt enkelt. Är det förbud att använda agn och det ligger majs och powerbait på platsen så har tjuvfiske skett.

Annars när det är förpackningar till billig utrustning tror jag det rör sig om utstuderat tjuvfiske. För utrustningen förverkas i regel vid tjuvfiske och då är det bättre med en billig utrustning.
 
Senast ändrad:
Du missar poängen. Det finns ställen här och var där man får fiska utan tillstånd.

Kort svar: Nej! Det finns inga ställen du får fiska i utan tillstånd!

Det finns vatten som tex kommunen har fiskerätten i och upplåter fritt fiske åt allmänheten, men då har ju kommunen givit tillstånd!

Kan ge ett (1) exempel på vilket vatten man inte behöver tillstånd för att fiska i !?
 
Har du letat? iFiske är en sådan app och den fungerar rätt bra dessutom.

Nix, jag bara förutsatte att det inte fanns någon tillräckligt spridd app. Annars hade många argument i den här tråden fallit lika platt som om någon klagade på hur svårt det var att få se bilder på andras kattungar. Typ.
 
Hehe, Tänk en gång till

Ja, i bland behöver man tänka mer än bara en gång till!

Länken du gav, ger följande:
" Det är Umeå kommun, Teg & Öns byamän och Degernäs byamän som upplåter fisket gratis på sträckan. "

Det betyder, att du har tillstånd och fisket är gratis.

Så tänk lite till och ge ett (1) exempel på vilket vatten man inte behöver tillstånd för att fiska i !?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Att skylta med sitt tjuvfiske Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.