Tjuvfiske

Ok bra! men man måste nog vara engagerad fiskare själv för att hitta såna artiklar, för det är ju inget man läser om i pressen eller ser på "Veckans Brott".

Man tycker ju riktigt synd som fiskarna som drogs upp utan att ha givit tillstånd till att bli uppätna ^^

Inget direkt högstatus brott. Men hade kanske kunnat vara något för veckans brott att berätta om tjuvfiskare som fick gå hem till utlandet efter att deras bil blivit beslagtagen :)

Det låter ju inte helt okej alltså. Trodde att fiskar i put and takt gett sitt medgivande. Undra då vad fiskar i catch and releasepölar säger.
 
Men på ämnet tjuvfiske och göra rätt för sig. Jag råkade i somras ut för en lite knepig situation, eller hade kunnat bli.
I ett FvO jag ville fiska i så fanns det både naturvatten och put and take. För PnT kunde man läsa kort digitalt. Annars var det krångligare, då var det turistbyrå eller bensinmack som gällde. Kontant betalning visade det sig senare också. Jag fick ju dock stort mervärde i krånglet med att köpa fiskekort. Fick både karta och tips på turistbyrån. Men jag misstänker att ett PnT kort hade funkat bra för hela FvO.
 
Jag har inte full koll på detta, som vanligt, men har fått för mig att det är mkt enklare i Norge & Finland. Enklare regler, enklare att hitta vad som gäller, man kan köpa tillstånd för stora områden, osv. Inte alls lika krångligt och fragmenterat som i Swe ??

Att skräpa ned och förstöra är aldrig ok, oavsett om man fiskar eller ej. Ingen skall kunna se att man varit där --- :cool: :)
 
Jag räknas till Norrland och här bryr sig folk inte om du fiskar utan kort så länge det är en sjö eller älv där det inte planteras in. Det är ingen birst på fisk så finns ingen anledning att köra bort folk.

Dom flesta vet inte ens att fiskekort är något som gäller alla vatten utan dom tror att det bara gäller vissa sjöar med inplanterad fisk.

Att man får fiska vart man vill när man vill bara det inte planteras in är lagen.

Jag har själv alltid årskort för mina lokala vatten och köper en del dagskort men "tjuvfiskar" i älvar och sjöar där ingen sköter något eller planterar in.
Det går inte ens att köpa kort för vissa vatten.

Inte ens fiskekortkontrollanterna bryr sig ett dugg om folk fiskar i vattnena dom inte planterar in i. Det är helt normalt att göra det. Dessa vatten kortkontrolleras aldrig.
I alla fall om du är en lokalbo och speciellt ungdom.
Kan kanske hända att regler gäller mer för utbölingar och turister.

Men fan ta dig om du tjuvfiskar i vatten med inplanterad fisk då kan du räkna med att åka dit förr eller senare!
Dom kollar kort regelbundet och det är problem i vissa sjöar med tjuvfiske eller oftare att dom som har kort tar upp 4x dagliga kvoten.

Jag har dock ett undantag..
Det var några representater för ett kraftverk som var ute med båt och anmälde några gamlingar i byn som metade abborre på sin egen tomt vid en älv utan kort.
Det gillar jag inte så det är ett vatten jag inte skulle köpa kort för. :p
Kraftverket planterar tydligen in där för att dom är tvingade eftersom att dom förstört vattnet med kraftverket.

Dom enda som fiskar där är dom som bor där, det finns inga fiskeplatser eller sådant.

Jag har hört att vissa brukar tjuvfiska i sjöar som ägs av tex SCA som är stängda för alla utom deras chefer och gästfiskare. Dom vattnen är det mer "ok" att tjuvfiska i enligt många.

Det är någon gubbe som sätter ut ett par olagliga gäddsaxar i en vik som synd tydligt från vägen varje vinter, inte ens han åker dit. Han skulle nog åka dit som bara den söderut.
Det ligger mjärdar och sådant lite här och där utan identifikation som det ska vara, ingen bryr sig om det heller.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Att skylta med sitt tjuvfiske Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.