Tjuvfiske

Som en Övning, välj några olika slumpmässiga små sjöar här och där i Sverige från kartan, och ta sen reda på vilka fiskeregler som gäller och var man köper fiskekort.
Orkar du inte ens ta reda på var du köper fiskekort o regler hur ska du orka fiska?

E du en som e irriterad o förbannad när de inte finns färdigtuggad mat o köpa?... helst någon som matar oxå...
 
ok och hur vet man var de finns? hur hittar jag dessa sjöar när man vandrar ex sörmlandsleden inåt landet bortanför kust och mälaren?
Du menar alltså att just där du får för dig att
Inte för att andra är sämre är någon form av ursäkt eller att förbättringar inte skulle vara bra. Men vi är bortskämda i hur lätt det är att få lov att fiska. Prova istället när ni är på solsemester. Man ska ta sig till någon myndighet visa upp pass och betala licens. Och gör man inte detta så riskerar man kännbara böter.
Jag förspillde en halv semesterdag (resan med pendeln från Cascais inte inräknad) på jordbruksdepartementet i Lissabon för att skaffa en kustfiskelicens.
 
Här står de helt oförskämt vid broar och på klippor och fiskar, slänger fimpar och ölburkar. Det är ju inte direkt svårt då att se vad de gör och vem som gör det. Seriösa fiskare gör inte så, förstås. Say no more..
"seriösa fiskare?" du menar de som drar upp fisk och slänger tillbaka dem? sportfiskare antar jag att de kallas. Där kan jag känna att ett förbud vore på sin plats. Det är ju bara onödigt djurplågeri. Fiska gör man för att mätta magen.

Själv är jag inne på sportjakt och skjuter djur med gummikulor bara för att känna hur duktig jag är och träffa :p

Där jag bor har vi många ryssar och polacker mm som inte bara fiskar seriöst (olagligt?), de bygger fiskecamps också, hugger ner träd och spänner upp presenningar och grisar ner i största allmänhet vid kusten.
 
Kveka sa: "seriösa fiskare?" du menar de som drar upp fisk och slänger tillbaka dem? sportfiskare antar jag att de kallas. Där kan jag känna att ett förbud vore på sin plats. Det är ju bara onödigt djurplågeri. Fiska gör man för att mätta magen.

Nej, jag menar seriösa fiskare. Lägg inte ord i min mun, tack!
 
Kveka sa: "seriösa fiskare?" du menar de som drar upp fisk och slänger tillbaka dem? sportfiskare antar jag att de kallas. Där kan jag känna att ett förbud vore på sin plats. Det är ju bara onödigt djurplågeri. Fiska gör man för att mätta magen.

Nej, jag menar seriösa fiskare. Lägg inte ord i min mun, tack!
Jag lägger inga ord i din mun. Frågetecken betyder att det är en fråga ju.

Däremot avvände du ordet "seriös" med en värdering inbyggd och det var mer det jag undrade om. Hur är man om man är en seriös fiskare då? Skräpande har väl inget med fiskande att göra utan är mer en effekt av att man är en slarvig och oansvarig typ.
 
Ok. Sorry om jag missförstod dig. Seriösa fiskare fiskar väl (som jag ser det) så som man bör (håller sig till reglerna) på rätt plats med rätt utrustning och fokuserar på det. De håller inte på med nedskräpning.
 
Ett litet sidospår, ses personer som varandrar i vår natur men släpper skräpet där dom står
Där jag bor har vi många ryssar och polacker mm som inte bara fiskar seriöst (olagligt?), de bygger fiskecamps också, hugger ner träd och spänner upp presenningar och grisar ner i största allmänhet vid kusten.

Det är låter mer som någon form av kackerlackor/gräshoppor. Dom hör väl till samma grupp av personer som släpar med sig en massa mat, sprit och annat i naturen och sedan när innehållet konsumerats så är det otroligt jobbigt att bära runt på.
 

avslutad210712

Gäst
En annan irriterande sak med de som tjuvfiskar eller småfiskar är att dom verkar tycka att skräp är något man släpper där man står.

Över allt längs hav och sjöar ligger det förpackningar och andra etiketter ifrån fladen fishing och andra lågprismärken. Burkar efter majs och powerbait vid PnT-sjöar.

Så det är bara tjuvfiskare som skräpar ner ocn använder lågprismärken?
 

avslutad210712

Gäst
Kveka sa: "seriösa fiskare?" du menar de som drar upp fisk och slänger tillbaka dem? sportfiskare antar jag att de kallas. Där kan jag känna att ett förbud vore på sin plats. Det är ju bara onödigt djurplågeri. Fiska gör man för att mätta magen.

Nej, jag menar seriösa fiskare. Lägg inte ord i min mun, tack!

Där ger jag vänstertummen upp, högertummen upp och mittentummen upp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Att skylta med sitt tjuvfiske Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.