Tips på vintercykel mitt i sommaren!

Min gamla oväxlade herrcykel börjar bli sliten efter många års trogen tjänst så nu är det dags för en ny! Jag cyklar till och från jobbet, ca 1,5 timmar/dag, även vintertid - alltså i salt snöslask - och skulle behöva EN cykel som funkar både sommar och vinter. De flesta försäljare jag pratat med rekommenderar då inkapslade växlar och skiv- eller rullbromsar.

TVÅ FRÅGOR:
1. Hur underhållsfritt är det egentligen med inkapslade växlar?

2. Har hittat följande cyklar med inkapslade växlar:
- Nishiki Hybrid 608
- Nishiki Touring Master Pro
- Orbea Derio
a) är detta bra cyklar?
b) finns det andra bra cyklar med inkapslade växlar?

Övriga synpunkter mottages gärna, helst från dig som själv cyklar på vintern!
 
Navväxel bättre

Har själv kört med både utanpåliggande samt navväxel regelbundet på vintern. Helt klart är underhållskostnaden högre på en cykel med utanpåliggande växlar. Delar som slits är:
-Kedja
-Kassett
-Bakväxel
-Bromsgummi
-Fälgar

Denna vintern cyklade jag med min gamla Monark med ett 5-vxl Sachs Pentasport nav samt navbroms. Cykeln är ett riktigt ök men det är bara att smörja kedjan och mosa på. Fälgarna är rostfria och i det närmaste outslitliga och navväxeln kräver att bli servad vart annat till vart tredje år.

I dagsläget tycker jag att navväxlade cyklar är mest intressanta som brukscyklar. Rent personligt tycker jag att Rohloffs nav är helintressanta och skulle själv kunna tänka mig att köpa en cykel med sådant nav för åretrunt bruk, t ex Thorn Raven.
Cyklarna du nämner känner jag inte så väl till men några av dem har diskuterats flitigt på forumet.

/Benny
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nav

Jag har ganska rejäl erfarenhet av navväxlade cyklar för vinterbruk. Lite av mina och andras funderingar finns i den långa tråden Drömvintercykeln http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28798

Skulle jag köpa en vintercykel idag för mina behov arbetspendling i Stockholms södra förorter 2 X 16,5 km dagligen skulle jag antingen köpa en cykel med Shimanos 8-växlade Nexusnav eller Rohloffs 14-växlade nav.

Jag har nu cyklat två vintersäsonger med Nexus 8-växlade nav och det verkar överlägset det 7-växlade nexusnavet som bara hållit i ett par tre säsonger för mig trots årligt underhåll på cykelverkstad. Sachs Pentasport har jag haft på en tidigare vintercykel och det slet jag ut raskt.

För sommarhalvåret tycker jag att du skall överväga en lätt racer. Det är betydligt roligare.

Märket och modellen på ram är relativt ointressant utan låt dina kroppsmått och provcyklingar avgöra vilken cykel du väljer.

Vintercykling ställer en del krav på underhåll av drivlinan (i bästa fall bar smörjning och då och då byte av kedjan) samt bromsar. Lämpligast IMHO är navväxel och rullbromsar. Fälgbromsar innebär att man då och då måste byta bromsbelägg och med några års mellanrum även fälgar.

Även skivbromsar kan vara ett alternativ.

Thorns Raven är lite intressant men ingen av deras modeller är helt idealisk.

Thure
 
hoogey; sa:
1. Hur underhållsfritt är det egentligen med inkapslade växlar?

Det är långt ifrån underhållsfritt. Men, till skillnad från vanliga växlar, har de en enorm fördel, nämligen att de klarar vägsaltet om de är av bättre modell och korrekt sammansatta så att saltet inte tränger in. För att göra en lång historia kort: Salt dödar "derailleur" växlar, eftersom det tränger in i lederna.

Ska man ha en brukscykel för att hoja till jobbet med etc, oavsett väglag, så är det navväxel som gäller.

Per
 
ipg289h; sa:
hoogey; sa:
1. Hur underhållsfritt är det egentligen med inkapslade växlar?

Det är långt ifrån underhållsfritt. Men, till skillnad från vanliga växlar, har de en enorm fördel, nämligen att de klarar vägsaltet om de är av bättre modell och korrekt sammansatta så att saltet inte tränger in. För att göra en lång historia kort: Salt dödar "derailleur" växlar, eftersom det tränger in i lederna.

Ska man ha en brukscykel för att hoja till jobbet med etc, oavsett väglag, så är det navväxel som gäller.

Per

Om man inte bor där jag bor förståss. Då behöver man dubbdäck, å andra sidan är vägsalt däremot inget problem :)
 
Tack för alla svar!

Det verkar som att alla är eniga om att en inkapslad lösning är det bästa...

Hittills har jag bara hittat cyklar med Nexus-växel i Sthlm. Finns det någon i regionene som säljer Rohloff-utrustade cyklar?

Och vad tror ni om Nishiki som märke? Gör de vettiga cyklar? Eller ska man satsa på svenska varianter som Skeppshult och Crescent?
 
hoogey; sa:
ska man satsa på svenska varianter som Skeppshult och Crescent?

Nej, de gör vid en internationell jämförelse inte särskilt bra hojar. De flesta ramar svetsas idag på Taiwan el i Kina. Växlarna kommer fr Japan. Fälgarna från Frankrike. Bästa styrlagren från USA o s v.

Nishiki anses vara ett kvalitetsmärke, liksom Scott, Cannondale, Thorn m fl. Crescent gör idag inga bättre hojar. De bättre hojarna som görs av koncernen står det Bianchi på. Skeppshult är kända för att vara tunga o trista.

Per
 
hoogey; sa:
Intressant... Finns det någon jämförelse att läsa mellan cyklarna du nämner?

Ja, det finns en massa info på nätet, googla med ord som "nishiki" "cannondale" etc "review" el "test" o s v. Möjligen finns även info av intresse här http://www.roadbikereview.com/reviewscrx.aspx

Bland cyklister står varken Skeppshult eller Crescent ssk högt i kurs. Skeppshult har såvitt jag vet aldrig varit inne på den marknaden. Crescent har däremot varit det, och gjorde faktiskt riktigt bra hojar, men på senare år har man infört en specialisering inom grimaldikoncernen så att det står Bianchi på alla bättre modeller.

Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips