Tips på varma stövlar sökes

Många bra tips men viktigast av allt är att du får plats i skon. Med extra sockor.
Dessutom måste resten av kroppen vara varm, annars fryser man om fötterna ändå. Klä på dig mer på kroppen också så att inte blodtillförseln till yttrrområdena börjar begränsas.

Ingen sko är varm, det är din fot som ska vara varm och skon isolerande.

/Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Exakt. Det var min tanke med Luddankängan. Den kan man beställa helt efter sin egen fot. De lägger till lite extra för strumpor, och kängan är av skinnbeklädd ull.

På det viset får man en känga som håller värmen, gör att du kan ha strumpor i lager, och få den vattenskyddad med skofett.

Så här ser mina ut. En annan fördel är att man kan beställa på nätet, utan att behöva prova först:

Bilagor

• IMG_1433.jpg
    IMG_1433.jpg
    74.8 KB · Visningar: 453
Senast ändrad:
Tack för tipsen! Har inte hunnit kolla upp alla men ska göra det snart. Har storlek 39
Någon som vet hur sorel är? Kalla säger några

Det beror på vilka Sorel vi talar om.
Jag har aldrig frusit i Sorel Glacier, inte ens då jag suttit still på en skoter i -35 i någon timme.

Som någon redan påpekat är det viktigt att ha rymliga skor där du får plats med både extra sockor och att vifta med tårna.

Du fryser mindre om fötterna med varmt huvud, handleder, njurar och knän. Värmehållande muddar och lång ullhalsduk runt mage och njurar gör stor skillnad.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips