Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips på tvådagars i Småland
- Trådstartare Bondmoran
- Start datum
Vill ni följa leder så finns det flera att välja på. Tjustleden (9 etapper, 200 km) och Ostkustleden (åtta etapper, 160 km) är de vanligaste att vandra, den senare med öppna stugor längs vägen. Tjustleden är i mina ögon som trevligast på de norra etapperna, med Uknadalen som en av höjdpunkterna. Flera anslutningar till mindre orter finns. Ostkustleden är bekväm för den som inte bär tält och har fina etapper hela vägen runt. Tjustleden är från punkt A till B och Ostkustleden går i cirkel.
Mindre leder är Sevedeleden (55 km) utanför Mariannelund, Lönnebergaleden (55 km) och Mönsteråsleden (80 km). Jag har inte gått dessa och kan inte vara till mer hjälp än så tyvärr.
Då jag själv bor i Västervik är det främst det kustnära landskapet jag har koll på. Vart är det smidigast att utgå ifrån för er?
Mindre leder är Sevedeleden (55 km) utanför Mariannelund, Lönnebergaleden (55 km) och Mönsteråsleden (80 km). Jag har inte gått dessa och kan inte vara till mer hjälp än så tyvärr.
Då jag själv bor i Västervik är det främst det kustnära landskapet jag har koll på. Vart är det smidigast att utgå ifrån för er?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Munkaleden finns ju, men jag har bara gått delar av den och har ingen vidare bra uppfattning om hur trevlig den är.
Vet att det finns lite promenadstigar och vandringsstråk kring Lundsbo i Bor, har dock ingen koll på hur omfattande dom är. Där finns även ett vindskydd vid kupesjön.
Store mosse kan man ju också gå på om man tycker det är kul.
Västra sidan av furen ner mot Lagan till har jag hört ska vara fint, tror dock inte att det finns nån led där. Det finns dock gott om grusväg och ni kan stanna vid både Annerberg och klättö udde och rasta/sova i de vindskydd som står där.
John Bauerleden fick jag i juni, den var trevlig.
Tiveden är en bit att åka, men ack så fint!!
Vet att det finns lite promenadstigar och vandringsstråk kring Lundsbo i Bor, har dock ingen koll på hur omfattande dom är. Där finns även ett vindskydd vid kupesjön.
Store mosse kan man ju också gå på om man tycker det är kul.
Västra sidan av furen ner mot Lagan till har jag hört ska vara fint, tror dock inte att det finns nån led där. Det finns dock gott om grusväg och ni kan stanna vid både Annerberg och klättö udde och rasta/sova i de vindskydd som står där.
John Bauerleden fick jag i juni, den var trevlig.
Tiveden är en bit att åka, men ack så fint!!
Store Mosse har en hel del rundtursmöjligheter. Kolla https://www.hitta.se/kartan!~57.23205,13.94966,12.214758735747365z/tr!i=cdrJY9gU/tileLayer!l=2
Väster om Ullared finns ett trevligt område med en hel del sjöar där Hallandsleden passerar. Där bör det vara lätt att sy ihop en rundtur med viss bit på leden och resen på små skogsvägar och traktorvägar. Området har diskuterats i en eller annan tråd här på utsidan tidigare. Går en del bussar också (Hallandstrafiken) om ni vill gå A till B. Kolla hittas friluftskarta.
På den kartan finns också en rundtursmöjlighet NO om Mariannelund men kanske i längsta laget? Dessutom rätt få sjöar där.
Thure
Väster om Ullared finns ett trevligt område med en hel del sjöar där Hallandsleden passerar. Där bör det vara lätt att sy ihop en rundtur med viss bit på leden och resen på små skogsvägar och traktorvägar. Området har diskuterats i en eller annan tråd här på utsidan tidigare. Går en del bussar också (Hallandstrafiken) om ni vill gå A till B. Kolla hittas friluftskarta.
På den kartan finns också en rundtursmöjlighet NO om Mariannelund men kanske i längsta laget? Dessutom rätt få sjöar där.
Thure
på Tjustleden finns för vissa etapper möjlighet att åka tåg tillbaka till bilen (eller tvärtom). Överum-Falerum (anslutning till etapp 8 samt hela etapp 9) är fin och har den möjligheten. Där landar man på 33-34 km.
Men det är sant som du säger, det är inte alltid helt lätt att få till en rundtur. Sevedeleden går i cirkel men då får man ta sig hela distansen på 55 km. Detsamma gäller Ostkustleden men där är det lite längre med 160 km...
Men det är sant som du säger, det är inte alltid helt lätt att få till en rundtur. Sevedeleden går i cirkel men då får man ta sig hela distansen på 55 km. Detsamma gäller Ostkustleden men där är det lite längre med 160 km...
Nu har jag nog gjort en rutt vi ska göra till helgen,. Det blir bil till Eksjö, buss till Bruzaholm och vandring tillbaka till Eksjö.
http://my.viewranger.com/route/details/MTQ5Mjc3Mg==
Tack för alla tips!! Ska spara dem inför kommande vandringar <3
http://my.viewranger.com/route/details/MTQ5Mjc3Mg==
Tack för alla tips!! Ska spara dem inför kommande vandringar <3
Hoppas ni får en fin tur! Jag gick Eksjö - Mariannelund i helgen (tre dagar) och lade upp lite bilder och beskrivning här:
https://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=9092
https://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=9092
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg