Tips på tvådagars i Småland

I veckan kommer vårt tält och våra sovsäckar mm så till helgen tänkte vi ge oss ut på en provtur lördag till söndag.

Har ni tips på någon led i Smålandsregionen som är lagom lång?

(Max 4 mil helst)
 
Vill ni följa leder så finns det flera att välja på. Tjustleden (9 etapper, 200 km) och Ostkustleden (åtta etapper, 160 km) är de vanligaste att vandra, den senare med öppna stugor längs vägen. Tjustleden är i mina ögon som trevligast på de norra etapperna, med Uknadalen som en av höjdpunkterna. Flera anslutningar till mindre orter finns. Ostkustleden är bekväm för den som inte bär tält och har fina etapper hela vägen runt. Tjustleden är från punkt A till B och Ostkustleden går i cirkel.

Mindre leder är Sevedeleden (55 km) utanför Mariannelund, Lönnebergaleden (55 km) och Mönsteråsleden (80 km). Jag har inte gått dessa och kan inte vara till mer hjälp än så tyvärr.

Då jag själv bor i Västervik är det främst det kustnära landskapet jag har koll på. Vart är det smidigast att utgå ifrån för er?
 
Vi bor i Rydaholm som ligger mitt emellan Värnamo och Växjö. Men vi tänkte ta bilen till något ställe (helst inom 10 mils radie) och kunna vandra, tälta en natt och sedan vandra tillbaka till bilen (helst inte samma väg tillbaka).
 
Har googlat på de leder du tipsade om nu men fasen vad svårt det var att hitta någon där man kan starta och börja på samma punkt...

Men jag letar vidare ;-)
 
Titta på Utvandrarleden. Gick där för många år sedan, trevlig led både på stig och skogsväg, vissa sträckor genom fin storskog.
 
Led i Småland

John Bauerleden mellan Huskvarna och Gränna. Ca 5 mil. Jag har inte gått den än, men den lockar med fin utsikt.
Hälsar
Patrik
 
Munkaleden finns ju, men jag har bara gått delar av den och har ingen vidare bra uppfattning om hur trevlig den är.
Vet att det finns lite promenadstigar och vandringsstråk kring Lundsbo i Bor, har dock ingen koll på hur omfattande dom är. Där finns även ett vindskydd vid kupesjön.
Store mosse kan man ju också gå på om man tycker det är kul.
Västra sidan av furen ner mot Lagan till har jag hört ska vara fint, tror dock inte att det finns nån led där. Det finns dock gott om grusväg och ni kan stanna vid både Annerberg och klättö udde och rasta/sova i de vindskydd som står där.
John Bauerleden fick jag i juni, den var trevlig.
Tiveden är en bit att åka, men ack så fint!!
 
Det finns många ställen som verkar jättefina men svårt att hitta något som går runt så vi kommer tillbaka till samma plats.

Jag blev lite förtjust i skurugata utanför Eksjö, någon som har tips på hur vi kan gå om vi vill spendera två dagar där och tälta under natten?
 
Store Mosse har en hel del rundtursmöjligheter. Kolla https://www.hitta.se/kartan!~57.23205,13.94966,12.214758735747365z/tr!i=cdrJY9gU/tileLayer!l=2

Väster om Ullared finns ett trevligt område med en hel del sjöar där Hallandsleden passerar. Där bör det vara lätt att sy ihop en rundtur med viss bit på leden och resen på små skogsvägar och traktorvägar. Området har diskuterats i en eller annan tråd här på utsidan tidigare. Går en del bussar också (Hallandstrafiken) om ni vill gå A till B. Kolla hittas friluftskarta.

På den kartan finns också en rundtursmöjlighet NO om Mariannelund men kanske i längsta laget? Dessutom rätt få sjöar där.

Thure
 
på Tjustleden finns för vissa etapper möjlighet att åka tåg tillbaka till bilen (eller tvärtom). Överum-Falerum (anslutning till etapp 8 samt hela etapp 9) är fin och har den möjligheten. Där landar man på 33-34 km.

Men det är sant som du säger, det är inte alltid helt lätt att få till en rundtur. Sevedeleden går i cirkel men då får man ta sig hela distansen på 55 km. Detsamma gäller Ostkustleden men där är det lite längre med 160 km...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Davidhb Tips på lägerplats? Vandringsleder 8
torpartanten Tips på tredagarsvandring i Skaraborg? Vandringsleder 11
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
e98ivs Tips på helgturer nära Örebro Vandringsleder 8

Liknande trådar