Tips på prova-på-tält

Kom på en grej till som jag funderar på. Det är höjden inne i tältet.
Jag är 50 bast och har jobbat i byggbranchen i 27 år, och det har satt sina spår på kroppen.
Förhållandevis stark och pigg, men rörligheten är inte vad den var på 80-talet :)
Har sett att dom flesta tunneltält endast har runt metern i höjd, medan man i kupoltält kan får lite högre .
Tunneltälten har ju fördelen av att ha en absid, där man har plats för både packning och att laga mat om vädret suger.
Dock äger jag en tarp, som hade kunnat agera matplats om utifall det blir ett kupoltält utan absid.
Jag gillar dock tanken på kupoltält som är självstagande.
Hur är detta från outnorth? Ca 125 i takhöjd. Det är dåligt med bilder och info om det online.
Jag tänker om det tex regnar under längre tid, då kanske man vill sitta upp i tältet? Eller det kanske man inte gör så mycket?

Kom på en grej till som jag funderar på. Det är höjden inne i tältet.
Jag är 50 bast och har jobbat i byggbranchen i 27 år, och det har satt sina spår på kroppen.
Förhållandevis stark och pigg, men rörligheten är inte vad den var på 80-talet :)
Har sett att dom flesta tunneltält endast har runt metern i höjd, medan man i kupoltält kan får lite högre .
Tunneltälten har ju fördelen av att ha en absid, där man har plats för både packning och att laga mat om vädret suger.
Dock äger jag en tarp, som hade kunnat agera matplats om utifall det blir ett kupoltält utan absid.
Jag gillar dock tanken på kupoltält som är självstagande.
Hur är detta från outnorth? Ca 125 i takhöjd. Det är dåligt med bilder och info om det online.
Jag tänker om det tex regnar under längre tid, då kanske man vill sitta upp i tältet? Eller det kanske man inte gör så mycket?
Ingen som har koll på nämnda tält?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kan tipsa om Snugpak Bunker. Mycket trevligt tält som väger 3.4kg och är ett 3 personers självstadgande kupoltält som inte kostar skjortan. Tror jag betalade ca 4000kr för mitt och det är sjukt tråligt. Snugpak gör för övrigt sovsäckar, ryggsäckar och tält till brittiska förvaret.

Vi har använt Bergans Romsdal 3 som funkat fint. Har inte varit på någon längre vandring utan nån natt då och då + sommarläger med scouterna. Behöver dock investera i ett till tält, är det någon som har erfarenhet av märket Fauna? Hur är de jämfört med Bergans i kvalitet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips