Tips på bra vandringsleder i Skåne nu i vinter?

Hejsan!

Jag är helt ny till vandring men vill sätta igång med någon en- eller tvådagsvandring. En natt i tält eller möjligtvis någon stuga som ligger på ledet.

Vad har ni för tips och upplevelser från Skåne på vintern? Vad finns det för leder (helst rundleder, men inte alls nödvändigt) i Skåne som är fina på vintern?

Tack tack!
 
Kuststräckan är speciell vintertid när det ev bara finns några lördags, söndagsflanörer ute. Man brukar behöva planera sitt lägerslagande i lä bland träden, men det är en vacker och ödslig tid.

go tur
 
titta på rundvandringar.se

Jag har boken "Rundvandringar skåneleden", som det låter på namnet så är det rundvandringar vilket underlättar logistiken, dessutom har de rundor jag testat varit riktigt riktigt bra.
 
Precis som Kubik skrev så är Söderåsen riktigt fint och den kan jag också varmt rekommendera. Dagtid på helgerna, oavsett säsong, är det mycket vanligt folk ute men kvällstid är där oftast helt öde. Statusen på stugorna Liagården och Dahlbergsstugan bör kollas upp då jag vet att nån av dem skulle renoveras. Tältning är förbjuden förutom vid stugorna men det är upp till dig att följa eller ej. :)

Romelåsen är också en favorit, vill man kan man kombinera detta med en brunch på The Lodge.
 
Skånes strövområden :)

Tjena!

Jag tipsar om skånes strövområden, gå in på deras hemsida o kolla. Många fina områden att vandra i, de har egna leddragningar som jag tycker på många sätt är bättre än skåneleden, mycket mindre folk bla.. man kan även kombinera skåneleden, med deras egna leder på så sätt så kan du få mycket fina kombinerade turer :)

Mvh Nicklas L
 
titta på rundvandringar.se

Jag har boken "Rundvandringar skåneleden", som det låter på namnet så är det rundvandringar vilket underlättar logistiken, dessutom har de rundor jag testat varit riktigt riktigt bra.

Är inte den boken rätt bökigt upplagd? Jag har fått för mig att den har odetaljerade kartor och i princip förutsätter att man går med boken uppslagen under vandringen och följer instruktioner snarare än kartor, typ "gå till ladugården, sväng till vänster i korsningen, gå 300 meter, sväng till.." osv. Men jag kanske har fått fel för mig.
 
Facebookgrupp för skåneäventyr

Tjena!
Fick fnatt igår efter att ha snackat med Fredrik Hansson om att ta sökandet efter någon att äventyra med i Skåne till en annan nivå.
Startade därför facbookgruppen "Äventyr från Skåne" Av anledningen att vi misstänker att flera av oss säkerligen är mer aktiva där än vad vi är på utsidan. Samt att det är betydligt enklare att hålla koll på om och vad någon har skrivit för nytt inlägg angående evenemang, resor, tankar, idéer och tips på hur vi kan komma ut o träffa liksinnade.
Sök på äventyr från Skåne så hittar ni rätt. Kriterier är enbart att ni bor/ är stationerade i Skåne!

MVH Sam A.
 
Precis som Kubik skrev så är Söderåsen riktigt fint och den kan jag också varmt rekommendera. Dagtid på helgerna, oavsett säsong, är det mycket vanligt folk ute men kvällstid är där oftast helt öde. Statusen på stugorna Liagården och Dahlbergsstugan bör kollas upp då jag vet att nån av dem skulle renoveras. Tältning är förbjuden förutom vid stugorna men det är upp till dig att följa eller ej. :)

Romelåsen är också en favorit, vill man kan man kombinera detta med en brunch på The Lodge.

Söderåsen och Romeleåsen är två av de fulaste och mest förstörda naturområdena i Skåne. Rekommenderas INTE.
Det enda som möjligen kan rekommenderas är fäladsmarkerna på Romeleåsen, av dessa finns fortfarande kvar förhållandevis stora ytor.
 
Tjena!

Helt klart beror det på VAR man rör sig i dessa två nämnda områden, jag har mina "egna" stigar när jag vandrar i dessa områden, möter inte så mycket folk faktiskt! :)

Med vänlig hälsning, Nicklas L
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.