Tips inför expedition

Hejsan! Jag Jag är ny på sidan och heter Tove.
Ja är tacksam för alla tips jag kan få om vad som är bra att ta med sig på fjället. Jag ska nämligen på en fjällvanring vecka 11, och det är nog förmodlingen ganska kallt då fortfarande. Det är min första tur, vi ska vara ute och sova i tält två nätter ( eller bivack för dom som vill ), och jag behöver alla möjliga tips om vad som kan vara bra att tänka på eller ta med sig. Är det någon som vet var man kan få tag på ett lagom bra pris på ett ull-underställ också? syntet kommmer inte funka alls va?

tack på förhand / Tove :cool:
 
Du vet om att v11 är mitt i vintern va? Snöskor kan vara bra att ta med om du verkligen ska fjällvandra.

Du skriver inget om vilka ni är, erfarenhetsnivå eller någon bra info för att ge råd.

Ska ni verkligen vandra?
 
Oj

jag glömde skriva att vi åker upp på fjället med turskidor och jag läser idrott B på gymnasiet. Så det kommer vara runt 10 personener och 3 lärare som ska med.
 
Sov i bivack om du får chansen. Betydligt bättre än tält, särskilt om det är kallt.

Se till att ha tjock isolering under dig, det mesta av kylan kommer underifrån.
Varm rymlig vintersovsäck!

Ullunderställ är klar bäst, det kan du även ha på dig under natten + andra kläder om det behövs. Se till att sovsäcken är såpass stor att du ryms även om du har en del kläder på dig.

Torra tjocksockor på natten.
Varm mössa på natten!

Hmm, finns massor av tips, kolla på biblioteket eller googla så hittar du massor med information.
 
Visst fungerar syntet :)

Hejsan,

Jo syntet fungerar hur bra som helst även om många föredrar ull eftersom det dels värmer även om det blir fuktigt av svett och dessutom luktar betydligt mindre.

När man åker skidor på vintern fungerar den gamla hederliga flerlagersprincipen hur bra som helst. Bättre att ha flera tunna lager på sig än ett tjockt. Sen gäller det att se till att stanna och ta av sig om man blir varm så man undviker att svettas. Att sova i tält eller bivack med fuktiga kläder kan bli en ganska kylslagen historia.

Generellt sett fungerar det ofta ganska bra att gå på tur med samma saker som man använder då man åker utförs. Men de flesta föredrar att gå med ytterkläder som inte är vattentäta, t.ex vanliga vandringsbyxor som exempelvis fjällrävens G1000-byxa eller liknande och någon softshell jacka. Sen har man med sig Goretex-stället (eller vad man nu har) i ryggsäcken för att ta på sig om det börjar blåsa.

Det som man bör tänka lite extra på är kvällar och mornar, då man sitter stilla. Det bästa är givetvis att ha med sig en rejäl dunjacka att ta på sig och dunbyxor. Men detta är ju inte alla som har, så då får man försöka gräva fram något tjock fleece eller ylletröja och gärna fleecelångkallsonger.

Ett sista tipps är att ha med sig den varmaste mössan, de varmaste handskarna och de tjockaste sockorna som du äger. Det vanligaste som folk fryser om är händer och fötter och man förlorar massor av värme om mössan inte är varm. Framför allt kan fötter ofta bli ett problem då många har för små pjäxor där det bara finns plats för en strumpa. Detta är givetvis oftast det bästa då man går på tur, men inte lika roligt då man vaknar på morgonen. Personligen har jag två nummer för stora pjäxor då jag går på vintertur, så jag får plats med en extra yllesula och två sockor :)

/ Stefan
 
Bra skrivet av undvall och övriga. Ett tips från mig: undvik fukt till varje pris. Det är vad jag ägnar min tankeverksamhet på vinterfjället. Att gå sig svettig på dagen och sen sitta och huttra på kvällen när solen är borta är miserabelt. Att ta av sig dom varma kläderna när man gått sig varm är otroligt viktigt, liksom att vädra fötterna när man har möjlighet, samt att borsta av snö innan man går in i tältet. Jag ser det som ett halvtidsjobb -att fixa vatten och mat är den andra halvtiden :)
 
hej
på vinterfjället blir det ljust nåt så in i baljan.
mössa med skärm, polaroids och armens hudsalva till läpparna.
det blåser oxå, nästan vindfaktorn som är besvärligast,
glöm t-skirts, merinoull funkar bra.
fuska med att ta med handvärmare, funkar även till fötterna eller magen.(finns engångs och flergångs)
nalgeneflaska tål varmt vatten, jätteskönt i sovsäcken, (häller du i kokande vatten och skruvar igen locket kommer locket att gå sönder)..
är man tjej så kan en shewee vara bra att införskaffa, (på vintern eller bland mygg)..
undvik kondens/svett..
go tur
vänligen nils
 
Det där med att hålla sig torr, på skinnet och torra kläder samt skor är 1a matchen.
2a matchen är att hela tiden reglera klädseln så att du aldrig svettas.
3e grejen är att fixa mycket varm dryck.
Oavsett om ni sover i tält som oftast brukar vara betydligt kallare än snöka.
Viktigaste grejen med ut är en bra snöborste, samt för förläggning vare sig tält där ni behöver bygga vindmur eller snöka är en bra grävspade.
I övrigt är utrustning ungefär lika, grävpåsar och stövlar spara kläderna när ni jobbar med snön.
go tur
 
Storlek på sovsäck

En vintersovsäck ska vara rymlig som redan påpekats, men den ska samtidigt inte vara för rymlig, allt tomrum i sovsäcken som du inte klarar att fylla ut kyler rejält.

Det vanligaste misstaget försäljare gör är att sälja på små personer (i synnerhet tjejer) allt för stora vintersovsäckar. Normen för en standardsovsäck brukar vara en man på 180cm och 90-100kg. Är du mycket mindre än så bör du fundera på att ta med dig en liten sovsäck, exempelvis en sommarsovsäck, att stoppa i den stora sovsäcken för att slippa frysa alternativt ta med dig hela din packning ner i sovsäcken för att fylla ut, men det är inte speciellt trivsam metod.
 
Läs böcker av Lars Fält. Tror den heter vinterfärden. Inte så mycket matnyttigt för mig men hade lärt mig snabbare om boken lästs. Det är inte alltid bra att lära sig den hårda vägen men en kreativ person kan få andra infallsvinklar och lösningar. Termosar. Jag brukar ha tre enliterstermosar med mig på pulkatur. En för vatten, en för mat och en till blåbärssoppa. Då behöver man bara ta fram köket en gång per dygn. En microfiberduk för att torka insidan på tältet. Ta det lugnt första dagarna. Träna på att inte svettas, dvs. klä er rätt. Fundera på vad som kan gå galet och se till att det inte blir ett problem. Ta med några extra sovsäckar om ni är en stor grupp så att det går att förstärka om ni är osäkra på om utrustningen orkar. Dubbla vintersäckar brukar räcka gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...