Termos på sommarfjället

En lite nyfiken fråga.

Jag har släpat på en 1/2 liters termos på sommarfjället och vill fråga om jag är ensam om detta. Man kan inte kalla det ul men det är ändå underbart skönt att slippa ta fram köket till fikat och kvällsfikat.
 
thermos e ett måste tycker jag istället för att slänga upp köket varje gång man vill ha kaffe etc
fick en nu thermos nu i jul som höll kaffet varm i ca 12 timmar visseligen stod den i rums temeratur men endå den verkar dunka kanon
 
Då är vi tydligen två

Tänkte väl att det finns någon mer som är bekväm av sig. Min termos väger 322g tror den heter aladin eller är det chokladen som sprutar ut. Tro även det är ett bra sätt att få i sig vätska på turen.
 
termos och termosmugg ett måste

Det är 2 av flera saker som bara måste med oavsett hur länge man ska vara ute, ger ju så mycket tillbaka... Fast extra vikt är det ju ler.

go strong helper
 
Färdigblandadchokladdryck är ett säkert sätt att bära på en groende bakterihärd! Med åtföljande diskproblematik.
Varmt vatten ger handlingsfrihet.
//J
 
Med en toppgasbrännare blir en termos ganska överflödig under barmarkssäsong med temp över nollan åtminstone. Tar ju bara några få minuter att fixa en halvliter liter kokande vatten från det man stannar och börjar rota i säcken. Om trangia med t-röd är köksvalet är nog termos en större fördel. Samma med bensinkök tror jag, brukar ju kräva förvärmning etc, men av dem har jag rätt liten erfarenhet.
 
Termosfrukost är ju ett klockrent koncept när man vill komma iväg tidigt!

Så behöver man ta fram köket först till lunch. :)
 
Jag gillar att sitta en stund och vila samtidigt som man gör fika, så det gör mig inget att plocka fram köket. Skulle väl vara dom gånger det regnar småspik, då vill man inte sitta still och "mysa".

/Ulf
 
En lite nyfiken fråga.

Jag har släpat på en 1/2 liters termos på sommarfjället och vill fråga om jag är ensam om detta. Man kan inte kalla det ul men det är ändå underbart skönt att slippa ta fram köket till fikat och kvällsfikat.

Tre.

Sedan 1982 närmare bestämt :). Funktion får gå före vikt ibland.

//J
 
Med en toppgasbrännare blir en termos ganska överflödig under barmarkssäsong med temp över nollan åtminstone. Tar ju bara några få minuter att fixa en halvliter liter kokande vatten från det man stannar och börjar rota i säcken. Om trangia med t-röd är köksvalet är nog termos en större fördel. Samma med bensinkök tror jag, brukar ju kräva förvärmning etc, men av dem har jag rätt liten erfarenhet.

Jag tänker faktiskt tvärtom, med toppgaskök lagar jag aldrig mat utomhus eftersom det både blir tidskrävande och väldigt bränslekrävande om det är lite tjurväder. Har alltid termos när jag har gaskök. ..utom när jag springer med ryggsäck men det är en annan typ av aktivitet...

Om jag skulle lämna den hemma så vore det nog just när jag har ett kök som funkar även i skitväder utomhus dvs multifuel eller möjligen ett hederligt spritkök ;)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21
tango köpa endast kork till termos??? Utrustning allmänt 5
johaneriksson Trasig termos Utrustning allmänt 4
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.