Termos

En ny termos skall inhanlas. Storleken skall vara 0,75-1 Liter. Har kollat lite på olika modeller

Thermos Light & Compact
Primus C & H Termos
Isosteel VA-9554Q Vacuum flask

Kravet är dock att de skall hålla värmen länge. Har någon erfarenhet av dessa modeller eller någon annan termos som kan rekomenderas.

Man skall ju förvärma termosarna med varmvatten innan man ska använda dem. Hur länge skall termosen stå med varmvatten innan man häller upp den dryck som man ska ta med sig ut ?

//Pelle
 
Efter en mängd olika rostfria termosar sâ är min uppfattning att Thermos är bäst.
Hae en gammal Ikea 0,3L som ocksâ är väldigt bra, men den modellen finns inte mer.
Enligt tester gjorda ska det inte spela sâ stor roll om mna förvärmer eller inte, men jag sköljer ur mina med varmt vatten innan pâfyllningen i alla fall.
 
Jag kan också rekommendera märket Thermos, Har haft min väldigt länge och den håller värmen väldigt bra tycker jag.

Har flera olika här hemma men har alltid tyckt att Thermos är den bästa.
 
Jag har en Thermos Light and compact 0.75 och är supernöjd!
I tester så vinner den på typ alla punkter och att man "föredömligt" kan skruva isär korken i 2 bitar så den blir lättare att diska är supersmidigt!
Har varit med på flertalet kalla vinterturer och har aldrig blivit besviken med varken nån form av läckage eller värmeförlust, håller att köras i diskmaskin..
Fanns rätt billigt på Clas Ohlsson.. Men nu verkar dom bara ha 0.5 och 1 liter..
Iaf på sidan.

Jag ser inte Primus som ett alternativ då det bara är en OEM-termos med Primus logga på.
 
Jag har en Thermos 0,7 liter sedan många år och är väldigt nöjd. Den håller värmen jäkligt länge och korken går att skruva isär i två delar så man kan diska den ordentligt, som någon ovan nämnde.

Jag har nog den som inte är Light & Compact och också lite dyrare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=917&t=4944 Vet inte om Light = sämre vad gäller att hålla värmen.

Random test på nätet: http://www.smartson.se/test/fritid/test-av-tio-termosar-2008.htm

Ett till från 2007: http://www.utemagasinet.se/multimedia/archive/00153/Test_termos_2007t_153149a.pdf

PS. Vi har två varianter på automatkork och vanlig skruvkork på de tre Thermos vi har hemma. Jag gillar automatkorken med pip överlägset bäst. Funkar till 100%, dubbla packningar, och inget spill eller drällande.

lm4010th.gif
 
Kan bara hålla med...... Thermos är vägen att gå. Har vunnit de tester jag sett utom en (kom 2:a)då den fick minus för priset men hade bättre tider för varmhållning.
Jag har 3 storlekar och alla håller värmen med lätthet över natten och till eftermiddagen dagen efter. Har även ett par mattermosar av samma märke som är super när ungarna ska ha med sig mat till utflyckter i skolan.
http://www.thermosonline.co.uk/products/products/3778.htm

Om jag inte är helt ute så fanns det väl en i Titan, men kan inte hitta den nu.

Här var den
http://en.item.rakuten.com/shugakuso/10003905/
 
Rekommenderar inte Primus. Har både Primus och Thermos, även om Primus håller värmen i några timmar håller Thermos betydligt längre och med högre temperatur.
 
Allt handlar om hur pass bra vakum man lyckas hålla i termosen och man pratar här om vakum mellan 0.0001 - 0.00001 mBar och det behövs verkligen inte mycket till läcka, por eller inneslutning i metallen typ grafitkorn (som all stål har mer eller mindre av) som sakta läcker ut gas eller vattenånga i mellanrummet för att vakumet skall börja bil så dålig att isoleringen börja tackla av.

Detta innebär att om ett exemplar av Primustermos verka lite dålig så betyder det inte att alla termosar från primus är lika dåliga, Thermos har säkert också exemplar som inte är helt krya då det här är problem som kanske inte visar sig förrän efter många månader...

I det här fallet så är det säkrare att få till jämn kvalitet med glastermos än med stål som alltid kan innehålla föroreningar och slagg i själva metallen från metallframställningen...

Sedan är det mycket enklare att fördärva en termos av rostfritt stål än sådan baserad på glas (om vi bortse från slag och stötar) beroende på vad du ha i termosen.

Själv har jag skrotat 3 ståltermos innan jag förstod varför och det visade sig att det berodde på jag hade saltlake i dessa en tid (frostblandningar för teknisk användning) och 18/8-rostfritt stål som används i de flesta rostfria köksdetaljer och som hålls hårt sträckt av vakumet tål inte saltvatten under lång tid. Med mättad saltlake så var termosen skrot inom mellan 7 till 14 dagar och det på tre olika märken, dock ingen kvalitetsmärke typ Thermos/Primus även om jag inte tror att det gör någon större skillnad.

mao. se alltid till att diska ur termosen och torka ur fukten helt invändigt och lämna locket vid sidan eller bara löst ovan på för god fortsatt ventilation innan långtidsförvaring.
 
Thermos är ordet!
Jag har en nästan 30 år gammal modell som är still going strong! Rekommenderas! Precis som andra redan påtalat så har Thermos ofta varit bäst i i olika tester.
 
Jag har en Thermos L&C 1.0 och har inte upplevt att L&C skulle hålla värmen sämre, så ingen fara på den biten. Sist på Keb var det -27 ute och vattnet som kokades vid frukost var varmt och fint hela dagen.
 
Porer i materialet förekommer tyvärr på flera märken. Rf thermosar är lätta att tappa och buckla, utan undertrycksutrymme leder metallthermosar snabbt bort inneslutna värmen oavsett fabrikat.
Så hantera den som den spröda pryl det är och orginalmärket har oftast fungerat mycket väl för oss.
 
Jag tror att det var här jag läste om ett husmorsknep för att få ståltermosar ordentligt rena. Kör 1-2 tsk bikarbonat och fyll termosen med varmt vatten. Dagen efter så rinner bottensatsen ur och blir väldigt blankt och fint med några tag med flaskborste också. Har man alltid kaffe i så kanske det är onödigt men i somras skulle jag imponera på sambon med melonbål och då är kaffebismak inte 100%. Obs, har inte läst om det här kan vara skadligt men jag tror inte det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.